• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#402993  by Trooper

Jo, det är lite tvetydigt. Personligen är jag inte alls glad i uttrycket "Mint" eftersom det betyder så olika saker för olika individer. Mint In Box anses det allmänt betyda att allting är i mintskick, både box och innehåll. Men som sagt, jag är inget stort fan av "mint".
 #403379  by nes_nerd_no_1

Trooper wrote:Angående CIB vill jag nog påstå att den "vanligare" betydelsen är "Complete In Box"
Mycket möjligt. Dock verkar "Cart Instruction Box" vara den vanligaste använda betydelsen, åtminstonde bland NES-folk.
Detta baserar jag främst på det väldigt stora antalet ebay-auktioner som jag har sett, där folk skriver CIB för kompletta, CB för boxade och CI för kassett & manual.
Sedan är det säkert egentligen så som du säger Trooper, jag bara berättar om min uppfattning av hur benämningen används. :yes:
Trooper wrote:Men som sagt, jag är inget stort fan av "mint".
Jag håller med dig! Föredrar helt klart lakrits, om jag får välja! :DOG :roll:
 #404609  by smid

Såldes det inte två stycken för runt 3000 för något år sedan? Jag blev iaf erbjuden en men tackade nej pga ekenomin, trodde inte att de va värda så mycket...

Hur mycket är ett en komplett värd då? 80000? :lol:
 #404625  by Pinge

hehe!
smid: var det min du blev erbjuden?

jag sålde den för 5k, dom brukar gå för runt det...
möpte min för 5k fraktat, fast med 10spel och 2 kontroller

men som sagt så har jag ingen längre, det var en sån pryl som man verkligen ville ha tills man väl hade den.. då stod den bara o samla damm
 #408127  by Ufouria

Esch då, det gick visst inte att ladda upp en .avi fil. Gjorde en liten film på min konstiga konsol.

Hursomhelst så har jag en konsol som fungerar löjligt bra bortsett från att kassetten inte vill stanna i nedersta läget utan fjädrar upp (alltså släden fastnar inte i bottenläget). MEN tar jag bort locket på konsolen eller om jag inte skruvar åt de tre skruvarna som är på samma sida som locket så stannar släden i bottenläget när jag trycker ner. Den stannar inte heller om jag skruvar åt de två skruvarna som sitter på den svarta delen (den som håller släden och connectorn) utan de måste vara halvt nerskruvade. Vad är felet?

Släden ville inte fastna i botten när jag fick konsolen. Jag har inte lyft bort släden eller connectorn men kan inte svara på om tidigare ägare gjort det och på så sätt satt dit den fel. Men när jag skruvade bort plåthöljet och kikade under så såg allt ut att stå rätt till.
 #408130  by instinqt

Du har inte "hakat" fast kassettsläden på moderkortet.

Sitter en liten grej på framsidan av kassettslädens undersida som man ska haka fast på modermodemet :)
 #408149  by segasonic

Klassiker, lossa skruvarna och hitta rätt läge (som instinqt nämnde) :P
 #408150  by Ufouria

Underbart! :D
Det var det som var "felet". Nu stannar den ju i botten även om allt är hårt fastskruvat.

Tusen tack! :good:

Då måste tidigare ägare varit och petat där nere i kärnan. Kanske har rengjort connectorn (eftersom den fungerar klockrent, den är ej tajt som ny connector) eller moddat den (ej så troligt då han inte hade några amerikanska/japanska spel).

Edit: Regionsfri var den inte. Bara blinkar med amerikansk kassett.
 #408152  by Ufouria

Har en ny fråga:

De konsolerna som har slät yta och telefonnummer till Bergsala på undersidan, är det konsolerna upp till ett visst "nummer"?
Har alltid trott att det var väldigt tidiga konsoler som var släta men har en med högt nummer (PE186846). Vart går gränsen? Kan det vara runt PE200000?

Vilket nummer har ni på era "släta" konsoler?
 #409021  by smid

Tryck ner botten försiktigt och vik upp flärparna, tryck sedan ihop den åt hållet som det går lättast. Testa på en sliten just in case :)
 #410592  by 3gengamern

Har heller aldrig sett sådana kartor i omlopp. Anledningen till min fråga var för att jag häromdagen bläddrade i nr. 2 av Nintendomagasinet 1992 och då på sid. 2 i bilagan under rubriken "frågor och svar" fann följande fråga.

"Fråga: Finns det några Zelda, eller Metal Gear kartor kvar att köpa?

Svar: Tyvärr, båda dessa kartor är nu slutsålda. Men det kommer att komma många fler specialare om totallösningar som den till SMB3 i Nintendobiblioteket. "
 #410672  by smid

Chansade personen som skrev på att ingen skulle undra över detta... Då eller 20 år senare :-k
 #410677  by Ufouria

Har svårt att tro att det faktiskt gick att köpa MG kartan precis som Zelda kartan med tanke på hur få (inga alls?) MG kartor som har setts i Sverige/Tradera/här. Någon som ens äger eller har sett en svensk sådan?
 #411548  by Lindholm

någon som vet vad vita vertikala streck och lite andra grafikfel kan bero på, på en nes-konsol? är inte connectorn då det blir samma fel även med en jag vet funkar, kontaktytorna är rengjorda och det blir samma fel varesig jag använder "antensladden" eller sladdarna vid sidan
 #411558  by Lindholm

antar att du menar moderkortet... kontaktytorna är väl rengjorda med elektronikrengöring så tyvärr inte
 #411577  by Pinge

modemet :lol:
får mig att tänka på denna klassikern
Image
 #411659  by Kveldulver

Ahh vertikala linjer. Jag och Mikoto satt härom dagen och jämförde PAL, US, JP och piratkonsolers återgivning av vertikala linjer i SMB1.
Kan vara en kondensator som har blivit uttjänt. Är det bara i vissa färger det syns vertikala linjer och hur grava är dem?
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 111

Instagram #sndb.se