Efter att budkriget dragit upp priset på det finfina kompletta Asterix tyckte jag att det var ett bra läge att skaffa en kassett med ett rimligt köp nu-pris

JAG (och ni) vet att det är det otroliga skicket som kostar men gemene människa kanske tror att kassetten är sällsynt och dyr ett tag framöver så jag ville inte ta den risken. Jag har trots allt vart sugen på en kassett på sistone
Den superfina och repfria kassetten landade idag och kort efter att jag börjat funktionstesta det var Obelix räddad

Jag visste att det skulle vara ett väldigt kort spel så jag satte svårighetsgraden på Hard redan från start, men ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad som kan ha ändrats

Asterix verkar ha sjukt korta armar då man ofta måste stå skadligt nära fienderna för att fjonga iväg dem, men det kan väl inte ha med svårighetsgraden att göra? Jag må ha dött ofta men generositeten av extraliv gjorde att jag hade över 14 liv när jag mötte den vanvettigt lättavlästa slutbossen. Det ironiska är att jag oftast dog när jag försökte ta svåråtkomliga stjärnor eller extraliv men hade noll problem när jag spelade vanligt
Med arpeggiomusiken (som för övrigt var rätt grym) och den halvslippriga kontrollen kändes det verkligen mycket Amiga över Asterix. Kanske att europeiska spelutvecklare helt enkelt körde sitt eget race oavsett konsol under den eran. Grafiken är verkligen snygg och färgglad för att vara på NES, jag hade lätt kunnat missta det för ett Master System-spel!
Om det inte vore för Asterix abnormt korta räckvidd hade jag lätt rekommenderat det här till alla. Nu är det mer ett kul spel, aningen bättre än okej, för de som inte kan få nog av plattformare och vill testa något lite annorlunda

Jag hade iaf trevligt