pinge80 wrote:men det är ju uppenbarligen inte den typen av manual som medföljt spelet när det sålts! ignorer du detta faktum? 
Nej jag ignorerar det inte, jag har bra mycket erfarenhet av Bergsalas jävla hattande med extramanualer (majoriteten av dem finns till SNES-spel

) så jag har insett att de i princip inte följer några som helst mönster i de flesta fallen SAMT är EXTREMT dåliga på att märka upp dem SAMT gillar att ändra sig efter halva vägen. Så jag finner det konstigt att det är så lätt att ignorera en Bergsalamärkt manual bara för att den är faxad och säga att "näe det är inte Bergsalaimport" baserat på att ett spel inte är uppmärkt och inte finns med i en tidning (som är behäftad med div. fel?)...
Men iaf, jag har som sagt sett MÅNGA fall av
multipla releaser från Bergsalas håll, dvs de har brutit "mönstret" efter ett tag, förmodligen i jakt på att spara pengar. Tittar man på NES följer "fulimporterna" (återigen, värdelös benämning) exakt samma "mönster" (kaos?). Så en SCN-version kommer ut, i värsta fall med ett par med variationer på boxarna och till sist ett par med annan regionskod, förslagsvis ESP eller NOE (UKV/EUR/NOE/GPS i fallet SNES). Till SNES finns det till ex Zelda en vanlig utgåva (den första). Sen finns det en med en vit inforektangel på långsidan, sen en med "only for" på framsidan av kartongen, samt en UKV-version med en liten pappfolder (i vilken det står RING NINTENDOKLUBBEN OM DU HAR PROBLEM MED SPELET...). Så, de kan inte ändra sina importer längs vägen? Typ...gå från tjock manual till A4-manual? Kanske skippa klistermärken?
Så rörande multipla manualer kanske första "batchen" av manualer tar slut, så de börjar göra alternativa varianter för att göra det smidigare att skicka ut till kunder, ombud, folk som ringer in till Nintendoklubben osv (vad skickar du helst, ett fax eller en tjock manual med posten...faxet kommer direkt och manualen tar ett tag att framställa + skicka + kostar mer pengar).
Isf skulle det inte vara enda gången det har hänt för Donald Duck in Maui Mallard till SNES är ett lysande exempel på precis det. Det finns en Bergsala-märkt extramanual och ett mindre häfte som inte är märkt med Bergsala. Det senare kom förmodligen till när de förstnämnda manualerna tog slut och de insåg att...de lika gärna bara kunde slänga med ett litet papper istället för lägga pengar på att framställa en tjock svartvit manual.
Eller ska vi anta, enligt den logik som verkar allmänt vedertagen här, att Bergsala inte importerat båda versionerna utan att den vanligaste varianten av manualen (det lilla häftet) importerats "fult" av något helt annat företag? Då har Bergsala importerat en mindre laddning spel än vad denna butik/vadsomhelst gjort, vilket är helt logiskt eftersom de bara råkar vara Nintendos generalagent...? De vill nog kapitalisera på en Disneytitel så långt det bara går...därav tjock manual blir liten pappfolder. Mindre slöseri på manualer, mer pengar i fickan i slutändan. Och det är såklart HELT omöjligt att samma sak hänt i fallet smurfarna?