• A4an..

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#464287  by Highwind

I förlängningen gör du mig bara förbannad om du stoppar ord i munnen på mig, det här är sista gången jag säger det, "Manipulera för helvete inte vad jag en gång redan sagt."
Det jag säger ska tolkas EXAKT som jag skriver det, inte på något annat snedvridet sett!

Jag har sagt mitt angående vad jag tycker om fake VS. icke-fake A4-manualerna, och jag svarade på din (instinqts) fråga, klart som fan jag skulle ta den som är minst suspekt FÖR JAG VILL INTE BLI BLÅST! Det säger väll sig självt?

Isånafall tycker jag att instinqt med min manipulerade mening sa att han var en idiot när han ställer en så solklar fråga till mig.

Som sagt, jag svarade på din fråga, no MORE and no LESS!

Seriöst jag är så trött på att folk ska försöka dra en åt antingen det ena eller det andra hållet när det kommer till forum och att ta en eller en annans parti.

Så i förlängningen händer inte ett skit... Suck.
 #464298  by instinqt

Highwind wrote:Den som ger sig in i leken får leken tåla helt enkelt
 #464302  by Kreese

Om jag lånar ett A4 av nån som har ett "äkta"... Åker till Bergsala. Går in på lagret. Sparkar igång deras förr-förra kopiator som står där lite halvdefekt. Vad är då skillnaden? Den måste ju klassas som äkta. ;)

Nu har jag aldrig varit en sådan hardcore samlare. Och kommer aldrig bli det heller. Men faktum är att mycket av saker som säljs kan mycket väl vara ihopplock, egen-efter importerat från t.ex. Spanien. Jag minns själv när jag hade kontakt med en kille i Spanien. Nu blev det aldrig några köp för min del, men jag kan mycket väl tänka mig att fler än jag sneglat på t.ex. http://www.eBay.es ...

Vet inte vart jag vill komma med detta men kanske något i stil med: Lita aldrig på att saker du köper inte är något efterkonstrurerat ihopplockat ex. Den enda gången du kan vara HELT säker är när du köpte det själv "back in the days".

Nåväl, jag fördömmer dock inte de som jagar detta. Det är helt valfritt och smaken är som baken.
 #464313  by Highwind

Eftersom någon med behörighet har raderat mitt inlägg som svar till instinqt utan att meddela mig om det så skriver jag det igen då jag med all rätt får försvara mig mot folk som inte kan vanligt folkvett.

@instinqt: Det är lätt att käfta bakom en skärm, hur gammal är du egentligen? Fjant.
 #464317  by instinqt

Kreese: jag är inte helt säker på att de "ursprungliga" manualerna producerades ifrån redan vikta, cirkulerade exemplar 20-25 år efter det att spelet släppts :)
 #464326  by justschill

Personangrepp är ej tillåtet och är troligtvis anledningen till att "någon med behörighet" tog bort ditt inlägg, Highwind.
Dessutom finns det ingen anledning till att börja hetsa, eftersom alla vet att Instinqt är forumets (enda) troll.
 #464328  by Highwind

Personangrepp? Han snackar ju uppenbarligen skit och som ahnelovs konstaterade så provocerar han ju, men det är OK då?
Om så är fallet så är det inte alls konstigt att världen ser ut som den gör om man inte ens kan få en gnutta rättvisa, oavsett forum. (Forum måste inte innebära en internetsida där folk diskuterar, just for the not-educated ones.)

Och om man nu missade det så skrev jag att den som ger sig in i leken, får leken tåla med anledning av att samla A4-manualer och inte för att skriva på NESdb, som den mindre begåvade instinqt verkade fatta det som.

Justice above ALL! 8)
 #464347  by kralleman

Highwind wrote:... (Forum måste inte innebära en internetsida där folk diskuterar, just for the not-educated ones.) ..
Det jag säger ska tolkas EXAKT som jag skriver det, inte på något annat snedvridet sett!
Highwind: Det som du pysslar med i de senaste inläggen i denna tråd är i mina ögon allt annat än att uppmana till diskussion. Du visar var du själv står och det är helt okej och skall respekteras. Men när du förbjuder andra användare att dra slutsatser utifrån vad du säger så tycker jag att du motverkar den fria och öppna diskussionen som du i inlägget ovan menar på att du förespråkar. Om någon tolkar det du säger på ett felaktigt sätt så får du rätta dem, om någon anser att dina argument inte håller så får du ge dem fler argument eller underbygga de du har på ett bättre sätt. Du äger tyvärr inte rätten att bestämma hur folk skall tolka dina inlägg, däremot kan du, om det är viktigt för dig att de tolkas på rätt sätt, göra dem tydligare. Deltar man i en diskussion får man vara beredd på att det man skriver/säger kan komma att ifrågasättas. Precis som jag nu får vara beredd på att få kritik för det här inlägget.

I övrigt en intressant diskussion. Finns ju flera saker att titta på än trycket även om detta kan avslöja mycket och är det kanske mest tydliga. De kopierade Yapon-manualerna som följde med t.ex. Tale Spin och SMB3 Classic är av betydligt sämre kvalité och bör kanske skiljas ifrån diskussionen om den typ av A4an som tjibynn visar upp.
 #464352  by instinqt

För att uppskatta SMB3 Classic och exempelvis T2 måste man verkligen älska A4-manualer :)

Det jag var inne på tidigare var iaf: om det finns manualer som avviker från "normen". Då väljer folk förmodligen bort dessa till fördel för de som följer normen. Alltså avviker den manual som finns först i inlägget. Och inom ett fält där stor osäkerhet råder kring sakers äkthet föds det ofrånkomligen stark skepticism mot normbrytande exemplar, speciellt när det rör så lättkopierade saker som dessa manualer. Denna skepticism visade sig i detta fall och det är knappast konstigt eller något att förundras över. Sakerna är värda pengar, och folk gör vafan som helst för att tjäna någon hundring. Alltså måste man vara cynisk och skeptisk.

Man kan absolut inte förutsätta att något som bryter normen är äkta bara för att någon säger det, men man kan inte heller garantera att det är oäkta bara för att den nuvarande normen inte innefattar denna avvikelse. Det fungerar heller inte att falla tillbaka på någon form av laissez-faire-resonemang att alla är kopior alltså kan vi godta allt, hur det än ser ut eller var det än kommer ifrån. Det krävs det någon form av bevis för att kunna acceptera även de avvikande exemplaren (om de nu inte är hemmakopierade av Svenne Banan, för jag tror inte någon vill betala tusentals kronor för detta) och då krävs det att någon håller koll på och katalogiserar manualer (helst inte publikt eftersom detta skulle kunna användas som guider för kopiatuerer...).

Man måste helt enkelt bita i det sura äpplet och grotta ned sig i skiten och ha lite koll för att minimera risken att gå på minorna. Fram med en panel av papper-, kopiator- och NES-experter. Sätt dem i ett hus i Paris och döp dem till Wildenstein Jr. Sen skeppas alla A4-manualer genom detta organ. Simpele as that...! :roll:

Skämt åsido. Problem har inte alltid en simpel lösning. I detta fall är det ju (rent uppenbart) lite upp till var och en vilken sanning man väljer och vilket förhållningssätt till A4-manualer man väljer. Men keep in mind...allt som ser skumt ut som släpps vidare utan ifrågasättas kan komma att ställa till stora problem i framtiden och förstöra för hela communityt. Så det är väl bättre att man ställer frågorna först och är säker på sin sak innan man sprider sakerna vidare.
 #464358  by Kreese

instinqt wrote:Kreese: jag är inte helt säker på att de "ursprungliga" manualerna producerades ifrån redan vikta, cirkulerade exemplar 20-25 år efter det att spelet släppts :)
Om jag hittar en pärm på Bergsala med de papper som var originalen som de körde i kopiatorn då?

Jag hoppas ni förstår att det är lite skämt bakom detta. Jag förstår att man självklart vill ha papper som låg med från början, om man väl samlar på detta. Men när originalen ev. är "vanliga kopior" så blir det ju svårt att skilja dessa från fejkade. Vem vet, Bergsala (eller vem det nu var som gjorde dessa) kanske gjorde fler batchar med vissa. Därav kanske olika typer av papper.

Då jag vet hur Bergsala jobbat lite under åren, så är det mycket möjligt att detta mycket väl var ett praktikant/sommarjobb. Känner ett par som jobbat där med att hjälpa till med att t.ex. packa Pokemon figurer. Dessutom såg jag själv ett gäng ungdomar stå och packa ner nån skiva + ett papper, i ett DVD fodral en gång när jag var där på besök. Nån slags skiva som skulle användas i reklamsyfte vid Wii releasen om jag inte minns helt fel. Så jag tror mycket väl att åtminstone PACKA A4'orna var ett typiskt extraknäck för ungdomar... Ren gissning dock. :)

Lite tråkigt att det ska bli tjafs i tråden och massa personangrepp. Alla måste ju få tycka och tolka som man vill? Precis som Kralle skrev så får man ju då förklara sig istället...
 #464367  by Highwind

@kralleman: Hur kommer det sig att det är jag som får ta skiten när det var han som började provocera mig? Ge mig svar på den frågan.
Självklart får folk argumentera emot mig, men det är två helt skilda saker att argumentera emot mig, och att böja på saker och ting som jag tidigare sagt.
 #464370  by tjibynn

men frågan e ju.. är A4:at "äkta" ?
 #464374  by Pinge

många av oss visste nog att detta skulle bli en känslig diskussion och håller säkert därför sig ifrån att skriva sin åsikt.

Eftersom en del verkar tycka att det är en intressant diskussion så vore det ju synd om vi skulle behöva låsa tråden för att det är för låg nivå på vissa inlägg!

Att kalla varandra för fjant och troll är inget som för diskussionen framåt utan tyder mest på att den som skriver det har slut på argument eller helt enkelt inget att tillägga av vikt för diskussionen angående att kunna säkerställa ett A4:as äkthet eller inte!

Det är inte konstigt att samlare vill ha ett A4 som var det som var med från början än ett nyproducerat, vissa minns säkert dom nyproducerade boxarna som florerade för några år sedan, och där var väl alla överens om att det inte var okej, och det är ju exakt samma sak!

jag skulle kunna göra t.ex en Pro-Am II repro av en betydligt billigare kassett och sen printa ut etiketter och klistra på den, det är exakt samma sak som att kopiera en A4 manual, bara att det är enklare att göra, och det skulle nog även vissa av er som säger att "alla är kopior" tycka vore jävligt fult gjort!
 #464378  by Knugen

Vem äger själv ett av dessa A4 or ifrån barndomen, eller har en 100% prominens. Kan vi inte hitta en expert som aanalyserar ett antal av dessa? hitta gemensamma nämnare.
 #464387  by Gixen

Svart bläck på vitt papper, gemensam nämnare :yes:

Tror det kan bli ytterst svårt. Som med allt annat finns det med största säkerhet även här avvikelse.
 #464401  by instinqt

Kreese wrote:Men när originalen ev. är "vanliga kopior" så blir det ju svårt att skilja dessa från fejkade. Vem vet, Bergsala (eller vem det nu var som gjorde dessa) kanske gjorde fler batchar med vissa. Därav kanske olika typer av papper.
Bara för att det är svårt och kan finnas avvikelser betyder inte det att man ska lägga sig på rygg och acceptera allt som original utan vidare granskning. Det vet jag att du tycker också :)

Som sagt, man måste hålla koll på manualerna så att man även får med avvikelserna. Manualen i början av tråden avviker. Kan vi hitta något som styrker dess äkthet kan vi addera den till det som utan vidare diskussion accepteras som ett original. Om inte, ja då är min åsikt att den får ligga i frysboxen tills någon antingen hittar stöd för dess äkthet eller har hittat så pass många av det andra utseendet att vi kan avfärda den.
 #464402  by Ufouria

Tror nästan att det skulle gå att se om den är äkta eller kopia (en del är väldigt uppenbara när man ser dem med egna ögon) om man (t ex kralleman/instinqt) kunde granska den på nära håll.

Att klassificera de flesta A4-blad i någon av följande alternativ är inte så svårt:
(1) uppenbar kopia
(2) gråzon tveksam original/kopia?
(3) 99% säkerhet original/äkta som kopierades under NES-eran

Edit: tjibbes Panic Rest. A4-blad skulle jag kunna ge mitt 99% huvud på att den är original. Har för mig att även den köptes av svenne banan på Tradera.
 #464535  by Leopardkungens

:DOG
Det här är nog det nördigaste bråk/tjafs jag någonsin sett!!! Försök förklara denna diskussion för en "normal" person så är man nog inte många steg från ett permanent boende på dårhuset :lol: .

Cant we all just get along. A4 PEACE!
 #464546  by Highwind

Leopardkungens wrote::DOG
Det här är nog det nördigaste bråk/tjafs jag någonsin sett!!! Försök förklara denna diskussion för en "normal" person så är man nog inte många steg från ett permanent boende på dårhuset :lol: .

Cant we all just get along. A4 PEACE!
Med tanke på att jag bara försökte sprida ett neutralt ljus över hur fånigt det är att bråka över något som ingen har någon större aning om, så blir jag själv indragen i att instinqt helt sonika börjar käfta, borde istället inte folk uppskatta att någon utomstående (jag samlar eller bryr mig inte direkt om A4-manualer utan jag tycker bara att folk borde få upp ögonen för att de samlar på onödiga pappersark som inte har ett dugg originalitet i sig... According to moi.) försöker lätta på deras bördor? If you don't agree, fine, men don't shoot the messenger liksom.

*pust*
 #464560  by Kveldulver

Jo det är "jätte" uppskattat att du läger dig i ett försök till en seriös diskussion.

Gör en egen tråd istället och döp den till "A4-Manualer är inget äkta samlande" eller "A4or är för dig som inte har någon mening i livet".
 #464572  by smid

När diskussionen börjar snubbla över till en diskussion om en diskussion så vet man att det är dags att trilla tillbaka till det ursprungliga ämnet igen.

Ett djupt andetag senare och nu pratar vi om A4-manualer istället.
 #464611  by instinqt

Sanna wrote:Tror nästan att det skulle gå att se om den är äkta eller kopia (en del är väldigt uppenbara när man ser dem med egna ögon) om man (t ex kralleman/instinqt) kunde granska den på nära håll.
Fast om man skall låta en tredje part ge utslag i frågan huruvida en manual är ett original/kopia kommer denne person att få stå ut med väldigt mycket diskuterande av de beslut där ordet kopia nämns. Vem vill ha den positionen och föra samma diskussioner om och om igen?

Men man kan ju alltid göra lite som Wildensteins gör Monet-bedömningar. De säger bara vad de tycker och diskuterar i princip inte saken vidare. Sedan får folk ta det för vad det är - en åsikt/bedömning baserad på konnässörsskap snarare än vetenskap (sen är ju deras ord i princip lag när det gäller Monet men det är en annan femma).
 #464614  by smid

Ni som anses vara experter får helt enkelt ta ställning till om ni vill ta ställning ;)
 #465848  by Ufouria

Finns det två olika varianter av A4-blad till Racket Attack? Den ena som är som en bok (typ som en vanlig manual) och den andra som är ett A4-blad?
 #466006  by Pinge

den finska är som en bok typ, av glansigare papper

Instagram #sndb.se