Först och främst vill jag bara säga WOW! vilket jobb du har gjort genom att tagit reda på all denna detaljerade informationen. Toppklass! Riktigt, riktigt bra jobbat!
Dock, har jag lite synpunkten som jag måste dela med mig utav som jag tror kunde gjort dokumentären lite bättre:
- Jag upplever dokumentären som en analog signal. Det kommer massa info och sen blir det svart, det kommer massa info igen och sen blir det svart.
Ungefär såhär:

Varje gång det fejdade ut till svart kom jag ur denna dvala (the zone) man hade hamnat i när det verkligen var intressant. Ibland kan man vara så uppslukad av en film/dokumentär att man glömmer bort tid och rum och bara är i filmen. Jag hann aldrig riktigt göra det här kände jag. Du fick mitt fulla intresse och fokus många gånger men sen så dog det ut lite då det hela tiden fejdade ut till svart.
- Det känns som att du har jobbat med olika delar och sen slagit ihop dom. Det första jag noterade var att du sätter alltid en titel när nytt ämne kommer som t.ex Game & Watch och sen börjar det. Varför inte låta t.ex Game and Watch's reklam starta direkt efter föregående ämne och t.o.m låta musiken från föregående ämne överlappa reklamen lite, just för att svetsa samman dom olika delarna och på så sätt behålla tittarens fokus. Låt materialet tala för sig.
- Ljudet är i olika nivåer hela tiden. På vissa ställen är musiken för hög när du pratar och ibland för låg. Det jag inte gillar är att behöva sänka, höja, sänka, höja och anpassa min volym på TV'n efter filmens. Micljudet är lite på bristningsgränsen också. Ett tips är att spela in runt -12dB för att sedan boosta det efteråt i redigeringen. På så sätt skapar du ett utrymme för höga ljud och undviker att ljudet klipper. Det är svårt men hellre för låg än för hög gain på mic-inspelningen.
- Speldelen. När ett spel väljs och pratas om så blev det mot slutet mer och andra saker än om just spelet. När du t.ex pratar om Bionic Commando så blir det inte mycket snack om just spelet utan mer om censur i fokus. Sen när Probotector presenteras så tar du upp det här med att vi fick robotar istället för människor. Detta kunde kanske tagits med i censur-delen under Bionic Commando. Censur-delen kunde t.o.m varit ett enskilt ämne under dokumentären.
- Slutet kunde knutits ihop bättre. Jag tycker det avslutades för snabbt och för kallt. Du skulle haft en riktig klyschig mening med några fina ord som verkligen satte punkt för dokumentären.
Jag har lite fler småsaker som bara en video och ljud-redigerar ser/hör men det är inte så relevant här.
Hade dessa saker varit uppfyllda hade jag inte upplevt att dokumentären var för lång men det gjorde jag nu. Den åsikten jag tycker är viktigast är just det här med att delarna skulle suttit ihop bättre. Dokumentären är bra men det finns ställen jag tycker man kan finslipa. Jag vill se en
röd tråd igenom filmen.
Du har gjort ett hästjobb och ska verkligen ha en stor eloge för det du har gjort!

Den är ju för fan gratis och vi sitter här och har mage till att komma med åsikter!
Jag hoppas inte du tar illa upp utav mina åsikter för det är sådana här åsikter jag själv vill ha när jag gör film men aldrig får.