• PowerPak / Everdrive

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#396440  by Kreese

Laddade du hem:

PowerPak Mappers v1.34 - unzip then copy the POWERPAK folder into the root of your CF card

på sidan:

http://www.retrousb.com/product_info.ph ... ucts_id=34

Då ska det fungera. Testa för säkerhetsskull att ta bort allt från CF-kortet (i POWERPAK mappen) och lägg in dem på nytt.

Använde du ett Amerikanskt NES? För jag har har inte testat detta på ett PAL...
 #396453  by Firebrand

Hej Kreese!
Jag tömde Powerpak-mappen och zippade upp de senaste från retrousb alldeles nyss, men får samma fel. Spelen fungerar kanon, men inte den extra ljudkanalen.

Har kontrollmätt resistorn och den visar ~47 kOhm, så den borde det inte vara fel på. Och ja, jag har räknat och det är rätt stift som resistorn är fastlött på. :-)

Det är en NTSC-enhet.
 #396578  by Kreese

Skumt alltså... Hmm... Jag kan ju faktiskt zippa ner hela min POWERPAK mapp i en zip och skicka till dig så kan du testa med min med sen... Om det nu skulle hjälpa. Skicka pm med din mailadress så mailar jag!
 #396607  by Firebrand

Update: jag har testat med flera av retrousbs mapper-sets, utan framgång. Till slut så städade jag bort POWERPAK-katalogen, laddade hem senaste från retrousb och packade upp den på kortet. Efter det så tankade jag hem loopys senaste mappers och packade upp filerna till POWERPAK\ och efter det så funkar ljudet!!

Happy happy, joy joy!
 #396618  by Kreese

Ja märkligt. Jag har haft samma problem. Det är fasen nån av filerna som krånglar i den officiella releasen på retrousb. Jag har till och med tagit upp problemet med Bunnyboy. (killen bakom PP) Han och flera menade att det inte skulle vara nått problem. Men visst är det så?
 #396626  by Firebrand

Jo visst är det så att någon av filerna krånglar. Jag jämförde filstorleken när jag extraherade filerna från loopys sida och skrev över de befintliga från retrousb. Jag såg då att filstorleken skiljde på flera av dem.
 #396627  by Kreese

Det skumma är att jag skulle "bevisa" detta för Bunnyboy i nån tråd på något forum. Och började filma mina försök... Men helt plötsligt funkade det med de nedladdade filerna från retrousb. Om jag nu inte minns helt fel.

Du kan ju testa att spela upp nsf-filer som innehåller VRC6 och Famicom Disk System musik:
http://www.zophar.net/music/nsf/akumajo ... vrc6-.html - (Castlevania 3 japansk)

Här är min första post efter att jag lyckats få igång detta:
http://famitracker.shoodot.net/forum/posts.php?id=336
 #404181  by Lakanman

Drog ner senaste update i hopp om att det skulle gå att spara i DeJa vu och Shadowgate men det funkar fortfarande inte :(. Funkar det för er?
 #410640  by smid

Den är väl ca 30 dollar billigare då du måste ha ett CopyNES ocskå. Jag betalar hellre 30 extra och slipper krångel ;)

Edit: Den dyrare versionen rymmer dessutom med lätthet flera tusen spel.
 #410671  by smid

Flyttade inläggen hit. Det finns risk för tull, beror på hur hårt du håller tummar. Låt Mango göra beställningen för att vara på den säkra sidan ;)
 #411066  by synt4x

Tänkte höra hur bra den "billiga" frakten från retrousb är, alltså USPS Priority Mail för 14 dollar. Är det någon som har använt det valet, eller har alla tagit den dyrare USPS Express Mail frakten på 30 dollar?

Orsaken jag frågar är att jag antagligen får ta den billigare, för jag satte in pengar på mitt paypal-konto men nu innan pengarna har kommit in så har dollarvärdet ändrats så pass att det inte längre räcker... borde satt in en 100-lapp extra men snål som jag är så gjorde jag inte det. Jag skulle kunna sätta in mer men jag har inget kreditkort och jag orkar inte vänta 3 dagar till, jag vill bara beställa den nu och få det gjort.

Jag tror säkert att den billigare är helt ok, men den inkluderar inte tracking vilket den andra gör. Men jag ville höra om någon har använt sig av det alternativet och hur det gick.
 #411067  by smid

Jag valde den, fick trackingnummer och kunde följa paketet från San Fransisco tror jag att det var. Tog en jävla tid pga att jag också hade beställt en x-mas cart.
Men för andra som bara har beställt en Powerpak så verkar det komma fram på någon vecka utan problem.
 #411068  by Mango

Jag har använt det billigare alternativet båda gångerna jag beställt därifrån utan problem.
 #411070  by synt4x

Ok det låter ju bra. Det där med trackingnumret gäller dock tydligen inte längre pga ändringar i USPS:

"Due to recent changes to the USPS this number IS NOT TRACKABLE. Check the USPS site for estimated shipping times to your area."

Men jag kör på det ändå. Det ska nog gå bra. Tack för ett snabbt svar smid och mango!
 #411122  by e5frog

Jag åkte på tull när jag köpte min, vad jag minns så fanns bara ett fraktalternativ då. Alltid lika surt när man får hem den sortens avi.

Förmodligen har jag köpt grejor från USA som skickats med USPS Priority Mail International ett femtiotal gånger, det har aldrig varit några problem, inget har kommit bort. Brukar ta mindre än en vecka, har alltid tagit mindre än två.
 #411930  by Skogur

Hur mycket blir man tvungen att betala om man åker på tull?
 #411935  by synt4x

Enligt vad jag läst i tråden verkar de flesta ha fått betala 297kr. Men jag vet inte om de endast köpte en PowerPak eller något annat också.

Edit: Det borde ju iaf bli 25% av priset väl? Jag vet inte riktigt om det är så det funkar, men moms är ju 25% i sverige. Sen får man nog betala lite för att tullen var tvungna att gå igenom det också...
 #411939  by Mango

Ja, momsen är ju det som kostar. Sen får man inte glömma att Posten tar 100:- i speditionsavgift oavsett var i landet man bor. Riktiga blodsugare.
 #411942  by Skogur

Okej då var det inte så farligt som jag trodde. Får bli att skaffa ett PowerPak nu i sommarn. :)
 #415521  by synt4x

Min skickades idag! :D

Lite lång tid från beställning tills den var skickad. Beställde den 3:e juni. Men han skrev på twitter att han hade sprungit marathon så några beställningar skulle bli försenade för han var helt slut. Så det kan man ju ha överseende med.
 #415584  by andersb80

Jag har inte kunnat testa mitt SNES powerpak än då jag saknade ett snes. Men har köpt ett av gameworld på tradera så jag hoppas det kommer idag :)
 #415595  by Kreese

Mango wrote:Ja, momsen är ju det som kostar. Sen får man inte glömma att Posten tar 100:- i speditionsavgift oavsett var i landet man bor. Riktiga blodsugare.
Vilket fick mig att beställa mer när jag ändå var i farten jobbigt att betala 100 kr per paket.

5 av 6 ggr har saker fastnat :( när jag handlat där.
 #415597  by Ufouria

Men samtidigt är det större risk att det fastnar i tullen om paketet är värt 3000 kr jmf med om det är värt 800 kr (de orkar de inte bry sig). Så det kanske lönar sig i längden att köpa lite varje gång?
 #415598  by smid

Men då blir det väl en jävla fraktkostnad istället, hur man än gör så vinner posten :(
 #415999  by andersb80

Fick hem snes konsolen igår så jag kunde testa powerpaken jag köpte av PeT

Inte alla spel på den vill fungera. Det kommer upp en skärm med texten där det står något i stil med "This pak is not compatible with your Famicon or SNES system". Under står det Nintendo och det är alltså en skärm som spelet genererar och inte powerpaken.

Det är en PAL SNES jag köpt. Kan det vara så att de rom som inte fungerar är en annan region? Men då borde det ju inte så Famicon eller SNES i felmeddelandet?
 #416001  by mikoto

Många spel har en check om konsolen är i 50 Hz eller 60 Hz. Så det lär vara svårt att få igång tex NTSC rommar av de flesta Capcom spelen på powerpaken, om din konsol inte är moddad.

Men i princip alla PAL spel bör fungera för dig.

Så snes paken är inte lika lättanvänd som NES powerpaken.
 #416004  by andersb80

Ok, tackar. Problemet är väl att man inte ser på filnamnet vilka rom som är NTSC eller PAL...
 #419027  by synt4x

Fick min idag!
Kostade 340kr att hämta ut, men det var det verkligen värt för att för att få den precis lagom till långhelgen. :D
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 23

Instagram #sndb.se