• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#624397  by nesfreak

Fast jag tycker nog att Mega Man 2 är enklast, men det har man väl nött så mycket så det påverkar väl en del.

Hade problem med Mega Man 3 tror jag, då lär man väl klara 3 bossar på raken på slutet, utan att fylla på liv?
 #624436  by Ufouria

Fast i 3:an så har man 9 E-tanks så det blir inte svårt iaf. I 3:an dör bossarna väldigt snabbt dessutom.

Utmaningen är något högre i MM 7 och 8 samt i MM & Bass än vad den är i NES spelen. Kan inte säga att det är något av spelen i MM serien till NES som sticker ut i "svårighetsgrad".
 #624460  by Ufouria

Ja verkligen. Spelade precis igenom alla MM spelen i rad och då märkte jag hur oerhört lika MM 2-6 är och att de inte skiljer sig svårighetsmässigt. Många banor som är lika i flera av spelen. Samma teman (luft, lava/eld, vatten osv).

Ettan är som sagt den som sticker ut och även den bästa :birdo:
 #624585  by Styris

Har mest minnen med MM2 det är de jag kan utantill och spelade intensivt som liten knodd. Ettan tyckte jag mindre om, men båda är ju helt underbara spel :)
 #624696  by nesfreak

@Sanna
Tänkte inte på e-tankarna i 3an, körde nog utan dom när jag klarade det sist, är nog därför jag minns att det var lite svårare.

Körde dock med e-tankarna i 6an, vilket gjorde det väldigt enkelt, får spela igenom det igen utan e-tanks.
 #628260  by Ufouria

Så då var Battletoads avklarat oxå! :good: De flesta banorna blev väldigt lätta efter att man spelat dem några gånger.

Det som gör spelet svårt är bristen på eviga continues. På så sätt kan man inte öva och öva på varje bana utan man måste ta sig hela vägen från början till banan man fastnade på sist (en gamegenie för att starta direkt på banan man dog på hade underlättat REJÄLT). Detta har gjort att jag bara orkat spela max 2 ggr per dag.

När jag spelade det för första gången för 4-5 år sedan så kom jag till banan med fiskar och hajar och tyckte den var supersvår och gav upp. Den blir väldigt lätt (så när som på den sista oranga fisken) efter övning. När jag klarat den så fastnade jag på Rat Race banan som kändes omöjlig ett tag. Den grejar jag nu nästan varje gång på första försöket. Sedan den hemska banan där man jagas av ett hjul. Dog konstant på den ett tag tills jag bytte handkontroll (en mindre använd) och då blev den banan busenkel (har inte dött där sedan dess).
IMG_6550.JPG
IMG_6550.JPG (390.08 KiB) Viewed 3741 times
Nu kommer jag aldrig spela Battletoads igen!
 #630205  by Nils

Har sub 50 på Battle Kid nu :) Så nu är rekordet 49:50
 #630318  by segasonic

Klarar du det på under tio minuter snart? :D
 #630333  by Ufouria

Utan warpar. När jag övade så warpade jag dock. Inte för att man slipper särskilt många banor på det då man inte kan warpa på sista hälften av spelet. Kommer förmodligen aldrig få lust att spela det igen :lol: Så himla trött på det just nu.
 #631003  by Ufouria

Ja verkligen kanonspel!

Det lustiga var att varje gång jag kom till en ny bana så tänkte jag "så svårt, denna bana kommer jag ALDRIG att klara" :lol: Men det blev enklare och enklare för varje försök och sedan var det så lätt att banan gick att klara utan att dö. Fick samma tanke på varje bana trots att jag lyckats bli bra på banorna innan. Banan där man håller i en enhjuling var jag nära på att ge upp på. Gjorde inga framsteg alls. Men så bytte jag handkontroll och klarade därefter banan (iaf första delen innan bossen) varje gång efter det utan att dö något liv.
 #631362  by Styris

Battle kid 2 avklarat! Sista bossen var en jobbig nöt att knäcka men efter cirka 100 försök så åkte fanstyget ner! På Normal givetvis!

Känns som jag har nått nån sorts peak av spelprestationer inatt! \:D/
 #631393  by segasonic

Shadowgate!
Har sett min bror klara det några gånger men har aldrig kommit så långt själv. Vissa grejer fick man klura på länge, fast det gick ju till slut! :D
2013-07-07 11.06.31.jpg
 #631401  by segasonic

Déjà vu!
Kände för att peka och klicka lite till. Första gången jag klarade detta också :D
DV har jag sett speedruns på förr, hade jag inte gjort det skulle jag säkert vara kvar på baren fortfarande!
Lite synd att de inte dubbelkollade alla översättningarna bara, finns ganska mycket de missat.
Funderade på om jag skulle klara Maniac Mansion också men kom fram til att det får vänta.
2013-07-07 12.29.52.jpg
 #631406  by Nils

Styris wrote:Battle kid 2 avklarat! Sista bossen var en jobbig nöt att knäcka men efter cirka 100 försök så åkte fanstyget ner! På Normal givetvis!

Känns som jag har nått nån sorts peak av spelprestationer inatt! \:D/
Najs :) Själv har jag inte ens spelat det än för att jag fortfarande väntar på min LE :S Kommer mycket troligen bli mitt favoritspel till NES.
 #631439  by Styris

Har inte lirat ettan men såg lite videos på det, såg mycket enklare ut.

Vet inte hur bossarna är i ettan men tyckte överlag dom var lite av en besvikelse utmaningsmässigt (förutom sista då)
 #631442  by segasonic

RetroMask wrote:Nu är det bara att köra vidare med Uninvited så hela "triologin" blir avklarad :)
Får ladda ner det en dag :yes:
Hade inte hört talas om det förrän du skrev det.
 #632919  by hansolo

Image

Jag är så glad. Äntligen har jag klarat detta fanskap. Helt klart ett av de bästa till NES, men väldigt svårt.
Har alltid dött på sista stället innan sista bossen*2, men den här gången tog jag mig ända fram.

Dock var eländet inte slut där, när jag tagit mig fram till Jokern trodde jag det var lugnt,
att man som i Castlevania kunde börja om från bossen om man dog, men nej!

Så det var bara att kämpa på, dö på Jokern och sen köra heeeeeeeela banan från början *argh*.
Men efter ca 6-7 joker-försök så föll han. Då blev hansolo glad, väldigt glad! =)
 #632927  by Ufouria

Grattis! :good:

Batman är skoj om än lite mörkt. Gillade det inte i början pga av den dystra stämningen fast jag tycker inte den är så jobbig längre. Har vant mig.
  • 1
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 227

Instagram #sndb.se