• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#316178  by linux

Vad kan det bero på om ett NES-spel startar om av sig själv eller "låser sig"?
Jag har en rengjord kassett och ny connector.

Nån som varit med om nåt liknande?
 #316362  by Pinge

Hej Rihard! Tack för ditt brev! Det är samma spel, men som du kanske vet så kallar ju amerikanarna Fotboll (football) för just soccer! Men tänk på att endast spel köpta i scandinavien fungerar i ditt Nintendo Videospel!
 #316578  by linux

Rihard: Har bara spelat dom flesta spelen kortare stunder, men igår satt jag mig en längre stund med ett spel och då hände detta två gånger. Spelet är köpt som bra skick, om kassetten är sliten vet jag inte, den ser iaf bra ut.
 #316604  by Ufouria

Som ett Blue Shadow som jag köpte. Det var helknasigt! Spelet hängde sig direkt när man blev träffad/sprang på en fiende. Så då var det bara att börja om från början. Det gick säkert att spela igenom hela spelet förutsatt att man klarade det utan att ta en träff.
 #316608  by smid

Du får helt enkelt träna lite 8)

Fast på riktigt, är det måndagsexemplar ni sitter med? Har aldrig varit med om att något spel låst sig.
 #316611  by Ufouria

Det kanske är samma typ av fel på de två kassetterna.

Linux: när hänger sig spelet? Är det när du blir träffad?

Blue Shadow kassetten jag hade var ordentligt rengjord och startade direkt utan problem så felet måste ha legat i programmeringen av spelet. Kanske var en prototyp instoppad i en "vanlig" kassett med etikett. :o
 #316622  by linux

Nej jag tror inte jag blev träffad av nåt, jag tror att jag hoppade.
 #316908  by Ufouria

Tack! :)
Bit rot måste det ju vara. Känns precis som det. Undrar när alla spelen kommer att ha det problemet. Lever de inte redan på övertid?
 #316939  by GNo1

Kveldulver wrote:Jo det är nog troligt. Eller att det är två olika tryckerier. Frågan är bara vilken som är äldst.
Hart du kollat kretskorten inuti i kassetterna, nummer osv?
 #317222  by Bucket

Kan en kasett / konsol ta skada av att stå på alldeles för länge?

T.ex om man lämnar NES:et på över natten
 #317231  by Bucket

Jo men alltså om man gör det flera gånger på rak, det kan ju inte vara bra att göra i längden eller?
 #317236  by Mippy

Varför skulle man lämna på NES:et flera nätter i rad? Vad spelar ni för evighetsspel egentligen? ;)

Den behöver nog vila till och från, precis som allt annat levande. :yes:
 #317240  by Bucket

Mippy, jag pratar flera gånger inte låte den stå på ett halvår :P

Men är det verkligen bra för kasetten?
(tänker på att den blir varm & så)
 #317247  by genne

en polares morsa som spelade massor med nes hade sin stående på i stortsett dygnet runt i säkert ett par år hon stängde bara av den när hon bytte spel och den fungerar utmärkt än idag.
 #317344  by smid

Jag hade på mitt NES dygnet runt när jag va liten så att jag alltid hade 99 liv och fullt med p-vingar i SMB3. Det fugnerar fortfarande än idag. Nog för att det är extremt solblekt och smutsigt av att få stå framme, nästan brunt... Men det fungerar!
 #317375  by Bucket

Okej skönt att höra :)
Men jag tror inte jag skall låta mitt stå på över nätterna iallafall, har svårt för att sova när det är något som lyser.
 #317377  by smid

Jag har för mig att jag satte en plupp med häftmassa för lampan så att mamma inte skulle se att det va påslaget och stänga av det. Vill knappt tänka tillbaka på hur jag behandlade mitt NES, ännu mindre på hur jag behandlade kartongerna och läste sönder manualerna... :(
 #317492  by Bucket

Nej men det är så för mig, jag klarar inte av att den lyser sedan om jag lägger något över den kommer jag bara, ligga & tänka på den och då slutar det med att jag inte kan sova :(
Vet inte varför det är så, det är bara det
 #317520  by Ufouria

Min laptop som står på bordet lyser även om jag stänger av den och det är rätt störande på natten. Därför brukar jag lägga typ en T-shirt framför lampan så man slipper se det blå ljuset. Dessutom en lampa som blinkar och det är sjukt störande men det är nog bara om den är i sovläge.
 #317539  by instinqt

Lyser den även när du dragit ur strömsladden? :-k

Har aldrig ägt en laptop som alltid lyser. De brukar bara lysa om de är igång, i viloläge, laddar eller är inkopplade i ett eluttag :)
 #317586  by Kveldulver

buckethead wrote:Nej men det är så för mig, jag klarar inte av att den lyser sedan om jag lägger något över den kommer jag bara, ligga & tänka på den och då slutar det med att jag inte kan sova :(
Vet inte varför det är så, det är bara det
Du kanske skulle posta den frågan i "Psykolog Mario" tråden :DOG
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 111

Instagram #sndb.se