• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#506833  by PrylBirger

Sett liknande videos och det där känns nåt fusk inblandat, via emulator eller nåt
För jag har spelat det där spelet så mycket och slagit exakt som han gör med taimingen åtskilliga ggr
Men slagen tar inte i närheten av hur mycket hans lyckas göra. Knappt så stärnslagen gör det :)
Är lite som i mario spel man sett via emulator, hoppar genom väggar det det ej går normalt sett genom, springa genom eldbollar mm
Lite så känns detta just att hans slag tar SÅ mycket när man själv gjort slag på samma sätt med taimingen multum med ggr, men är det NES som det spelas på då ärä imponerande :yes:
 #506849  by Miller

Haha, har sett sinister1 göra det live (via stream) i januari så det går ;)

edit: hoppa genom väggar i typ smb3 har man sett folk göra också på NES, skills n shits
 #506980  by PrylBirger

Ja det är väl nån som knäckt hur man gör under 25 år som spelet funnits typ
När jag spelade som mest 88-89 och var 11-12 år hade det ju inte funnits 25 år precis
Så visst kan nån knäckt det nu med så många års tid för träning ;)
 #507096  by PrylBirger

Aldrig kikat där, finns nog massa galna tips och tricks man kan se och lära där
Även om man inte klarar lära sig dem, så är det ju kul att se i olika spel hur folk gör :)
 #507328  by Miller

Yesssss klarade Castlevania 3 för första gången med Grant. Tänkte klara det med alla chars, dvs. när jag får en karaktär spelar jag den utan att byta genom hela spelet (inkl. enbart Trevor). Tror jag droppar idén med att klara spelet på en continue för allvarligt talat, inte så svårt att då helt randomly i detta spel. Och en död leder i princip alltid till en annan. Klarade spelet mycket på tur känner jag, vissa gånger borde jag tokdött men lyckades med nöd och näppe undkomma döden.

btw, läste på castlevania wiki att japanska versionen är enklare. tacka f*n för det, tyckte spelet var svårt nog ändå... kommer ihåg att AVGN rantade om det med all rätt, såg helt sjukt ut att få börja om ifall man dör på Dracula etc. Nåja, FC ftw :)
 #507479  by smid

Aha, gäller det alla tre? Samma som med Bayou Billy då, om någon mot förmodan vill spela det.
 #507883  by Miller

Hehe, menar du alla tre spelen eller alla tre karaktärerna? ;) ok, det finns 4 karaktärer så jag utgår från att du menar spelen. Jag tror Castlevania var ungefär lika svårt på FC som på US-verran, märkte inga skillnader. Tvåan har jag inte lirat.
 #508024  by Ludu

Image
Image

Ska man uppdatera sitt CV nu månntro :-k :lol:

Inga continues, warpade förbi bana 5 (surfbanan), större delen av bana 6 (ormbanan) och bana 7 (flygbanan). Första två har jag klarat ett par gånger utan att dö, men sistnämnda behövs det mer övning på. Poängen man skrapar ihop borde kompensera eventuella dödsfall :)

Det var på mitt sista liv jag smockade sönder Dark Queen. Jag var less på hennes oförutsägbara virvelvindsattack så jag testade igen att tackla henne under piruetten och det visade sig funka så länge hon inte blev till Taz, så var det bara att mata på :good:
Nästa gång kommer jag nog inte dö lika mycket eftersom jag inte kommer ge henne lika många chanser att attackera :yes:

Onödiga misstag jag vanligtvis inte gör som kan åtgärdas till den riktiga genomspelningen om en vecka:
Bana 2: Dog en gång i försök att fortsätta bolla med en fågel så länge som möjligt medan en sån där långnäbbad närmade sig. Det gick ju sisådär :P
Bana 3: Dog två gånger av ren klantighet, helt oacceptabelt.
Bana 9: Dog en gång på första hoppet när man kommit till vattnet och en gång under andra hjuljakten. Typiskt då resten av banan gick helt felfritt, till och med sista sträckan.
Bana 12: Vid tredje checkpointen, där man ska hoppa uppför fyra försvinnande plattformar slösade jag bort 3-4 liv för att timingen inte blev rätt #-o Det jag kunde vara glad över är att det är det allra första hindret vid checkpointen.
 #508028  by Ufouria

Härligt! Skönt att det ger utdelning efter allt nötande.

Hur många banor är det kvar efter den banan där man är i vattnet och möts av elektriska ålar?
 #508033  by Ludu

tre, varav två är ganska korta :yes: Sista banan har väldigt många one-hit-deaths och när man inte vet att de kommer är det svårt att undvika. Där behövs mycket trial and error!
 #508040  by Kalabahuae

Klarade nyligen av BigFoot. Hittar det ofta i min hylla och spelar igenom det.
Fråga mig inte varför, tror det är ett spel som man spelade som liten och för alltid finns i ens hjärta. ^^
 #508185  by segasonic

Har länge velat testa det, men eftersom min cart stendör efter titelbilden så är det lite svårt :nogood:
 #508346  by Ufouria

Spelade det som barn och minns att jag gillade det då. Det är väl lite som T&F II att man ska gnugga styrkorset fram och tillbaks tills man får blåsor?

Har en finfin kartong och manual men saknar spelet. Har letat ett bra tag nu efter det men alla kassetter som dyker upp är i halvdåligt skick. :/
 #508390  by i<3zelda

Pratar du om bigfoot Sanna? Sålde en kassett i superfint skick på tradera fr nå månader sen, gick väldigt billigt. Kanske missa den?
 #508444  by Miller

Klarade CV3 med Sypha men... Var tvungen att byta till Trevor på näst sista banan. Partiet när golvet åker uppåt med jämna steg, helt omöjligt. Sypha får typ inga powerups och överallt är det skelett som slår över halva skärmen = kvick död och tillbaka till starten. Sen har man doppelganger kvar i slutet också. Så nej, där golvet åkte upp körde jag med Trevor, resten körde jag Sypha, rätt grym gubbe ändå. Ser fram emot att lira Alucard nu och sen Trevor only, sen lägger jag spelet på hyllan ett tag.

Klara på en continue med någon char är det nog inte tal om, men man kanske borde sikta på att klara sig under 10 åtminstone ;)

Edit: Sjukt bra spel f.ö, ett av de bättre till NES imo.
 #508662  by Miller

Ok, klarade med Alucard nyss. Var tvungen att byta till Trevor på Death, Draculas 2 första former och Doppelganger, Alucard gör ju ingen skada whatsoever med sina skott så det blev för mycket uppförsbacke. Jag känner att CV3 kanske ska spelas bäst så, man byter av då och då för att inte bli komplett galen. Nu ska jag dock lira igenom spelet med bara Trevor (kanske senare idag?) och sen är jag, som sagt, klar med spelet för ett tag. Skulle nog kalla det min personliga favorit-CV men har inte spelat tillräckligt mycket Rondo of Blood för att uttala mig. All I can say is linjära CV >>>>> Metroidvania.

Edit: Bara jag som varvar (samma) spel på löpande band. Någon som har någon åsikt om vilken char / route som är mest svårspelad? Jag tycker hittills att alla är lagom jämnsvåra, det känns tydligt att samtliga vägar och val har olika bra och dåliga banor imo. En särskild bana på Alucard route, den efter Sunken City (bana 7?), var dock nåt av det värsta jag kört i det här spelet...
 #508847  by Miller

Trippelpost baybeeeeeeeeeeeee

För jag klarade spelet med bara Trevor. Imo är Trevor bäst i spelet då sub-weapons är typ do or die i väldigt många situationer. Gillar att Holy Water är skitbra i det här spelet men typ alla andra subs funkar minst lika bra (gör de säkert i CV också men där är vattnet verkligen helt överlägset). Spelade mest med bumerangen, dog inte alls lika mycket som innan. Kanske har jag blivit lite bättre men grejen är den att dör man med Trevor hinner man alltid buffa upp sig innan en boss eller dylikt, med de andra karaktärerna dör man bara vidare för de är så sjukt svaga efter man dött.

Summa summarum: Skitbra spel, ett av de bästa jag lirat som sagt. Variation, grym musik o grafik, lagom långt. Och utmaningen ja - tur att jag lirade på FC-versionen, kanske inte hade orkat med amerikanska versionen. Tyckte spelet bjöd på lagom utmaning, i början var man sjukt frustrerad mest men det ger sig, man blir verkligen bättre på spelet. Med det sagt så kan man fortfarande dö väldigt billigt i detta spel så helt enkelt är det ju inte...
 #509176  by Miller

Haha shiiit, quadrupel-post? Men jag skriver så sjukt innehållsrikt så det är väl lugnt om jag spammar...

Blev klar med plugget tidigt idag så jag bootade upp Rockman. Har bara klarat första Rockman en (1) gång i hela mitt liv, alltid sett på det som ett osannolikt svårt spel men... Nej, inte så svårt va? Vissa grejer är rätt utmanande och jag tror det blir svårt att klara spelet med bara bustern: Elecman känns smått omöjlig, han tar och gör för litet/mycket skada. Sen sista fyra bosstriderna, njaaaa. Bomb, Guts och Ice går väl an men Fire Man, går det ens att undvika o ta skada? Man måste verkligen spela helt perfekt. Å andra sidan kanske man ska sträva efter det... Vi får se, måste fixa lite tålamod först!

Nog så; bra spel.
 #509179  by Ufouria

Ja eller ha tur på Bombman. Står han och stampar på samma ställe så är han lätt men ofta så kommer han emot en i hög fart och då ligger man pyrt till. Bossarna på rad där är helt klart svårast. Wily är sedan lätt även med äggern och utan att ta skada.
 #509188  by Miller

Mm, Wily var ganska enkel. Klarar man bossarna med 1-2 liv i behåll kan man dö på honom och sen klara honom med fullt liv.

Just det, Yellow Devil. Klarade den utan att förlora något liv men ska man lira buster med honom missar man ibland ](*,) när ögat kommer fram längst upp. Där krävs det rätt mycket tålamod. och bubblorna måste man öva på en del, särskilt när de kommer superfort, då får man inte ta någon skada innan för där blir man garanterat träffad. och återigen, Elecman på bana 2... nej, vi får se hur det blir med detta ^^, doable antar jag.
 #509287  by Miller

Japanska. Några större skillnader? Imo tog jag ganska lite skada på vissa bossar men å andra sidan skadade typ Elec Mans skott sinnessjukt mycket.
 #509861  by Hudson

Spelade om klassiska fina The Legend of Zelda. Alltid lika trevligt med att svinga runt svärd med the nr1 elfguy Link!
 #509970  by Miller

Boom! Klarade Legend of Zelda, andra loopen, på en sittning, inget up+A skräp för att sejfa utan 0 liv, alla dungeons, kablam! Typ världens bästa spel.

...okej, ljög lite. På Dungeon 4 kan man typ fastna på två ställen. Dödar man bossen, plockar triforcen och kommer tillbaka för att hämta flotten, ja då är man fast så vitt jag vet. Sprang runt en evighet och bombade / kollade fuskväggar. Inget, kom inte ut. Kollade till sist upp kartor på nätet och det verkar som om jag hade rätt, helt kört. Var tvungen o dra en save då men det innebar bara att jag fick börja från start med 3 hjärtan -> räknar det som att klara i en sittning. Helt sjukt vad bra andra varvet är, första gången var det omöjligt, andra svårt och tredje sjukt kul och utmanande. Så länge man vet vad man behöver innan man går in i borgarna (pengar till vissa, pilar till dungeon 5 osv.) så är det a-ok, skitkul spel och liiiiite random ibland men oftast så är det sjukt hög fingerfärdighet som krävs för att fixa hela grottor utan att dra potions hela tiden.

Nu tar jag en pluggperiod och återkommer med Startropics 2.
 #510012  by Nils

Grattis Miller! Men Zelda kommer ju aaaaaaaldrig slå Startropics :P
  • 1
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 227

Instagram #sndb.se