• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#306370  by Cpt Tuttle

Jag köpte en gång en oerhört inrökt Volvo 740 där det gick att använda säkerhetsbältena som nikotinplåster. Satte en skål ättika i bilen över natten och visst fasen försvann doften! :) Så nog tar ättika sådana odörer.
 #306446  by 3gengamern

Hej Dr. Mario!

I mitt exemplar av Rad Gravity ingår en liten papperslapp med titeln "Free Games!, Activision Video Game Registration Card", som kunde fyllas i och postas.
Följde dessa med i några andra spel från Activision?
 #306453  by Ufouria

Bra fråga!

Kollade i databasen och de enda spel som Activision har gett ut i PAL version är dessa:
Ultimate Air Combat
The Adventures of Rad Gravity
Die Hard
Galaxy 5000
Ghostbusters II
Sword Master

Jag har själv bara sett den lappen i Rad Gravity (finns i mitt ex oxå).

Edit: Det såldes ett Die Hard på forumet för något år sedan och jag har för mig att det kom med ett par reklamblad, kanske just det bladet. Kanske går att hitta bild på det här.

Edit 2: Nej inget sånt blad med i det exemplaret. Var detta jag tänkte på.
http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php ... t=die+hard
 #306465  by Silvervirvelillusion

Kära Dr. Mario

Jag har spelat mycket Bubble Bobble i mina dagar, men några saker har jag inte funnit svar på. Min första fråga, som är den att besvara för stunden, gäller fulingen Drunk.
När man så träffat honom det tänkta antalet gånger med de härliga blixtbubblorna blir han instängd i en stor bubbla - man kan tänka på det lite som ett fängelse för gröna elakingar som gillar att kasta rosa flaskor omkring sig - under vilken tid han kan oskadliggöras.
Är man en långsam dinosaurie som ibland måste ta exempelvis kisspaus under denna period kan det hända att han hinner vakna till liv igen, rödare och argare än tidigare.

Min fråga till dig Dr. Mario, är om denna mutation av snabbhet är för evigt eskalerande, eller om det bara finns en andra fas som är beständig, och som upprepas ad nauseum ifall man inte oskadliggör honom när tiden för detta är inne.

Förlåt min långa frågeställning.
Jag hoppas du finner tid att svara.

Silvervirvelillusion

P.S. Kan man få köpa din vita läkarrock? Jag betalar bra. Särskilt om du skriver din autograf på ryggen.
 #306475  by nes_nerd_no_1

Hehe, du har ett lustigt skrivsätt! :P

Svaret på din fråga är; Nej, det finns bara en snabbare hastighet han kan komma upp i, oavsett hur många ggr du låter honom slippa undan från bubblan! :yes:
Har iofs (när jag var yngre) bara låtit honom slippa undan tre eller kanske fyra ggr (för jag tyckte att det var kul att spela mot honom :P), men han blev aldrig snabbare än vad han var den första gången.
Jag älskade, och älskar oxå Bubble Bobble, och har gjort det sedan första gången jag spelade det på en C64:a för snart 23 år sedan!
BB var faktiskt det första spelet som jag någonsin prövade (hos mina grannar vid en ålder av fem år), och det var fasen kärlek vid 1:a ögonkastet! :love: :)

EDIT: Rocken är tyvärr inte till salu, men vi skulle kunna göra ett byte om du slänger in 99 mynt, fyra tvättbjörns-löv, en groddräkt & 10 extralivsvampar, då jag för tillfället är lite kort på dessa prylar. Intresserad? ;)
 #306542  by Ufouria

Jag har oxå låtit han slippa ur bubblan minst 3-4 gånger första gången jag kom till honom för jag visste inte att man skulle hoppa på den. Trodde man dog då.
 #306567  by Silvervirvelillusion

Tack Dr. Mario för ditt svar. Det var mycket informativt och sakligt utan några konstiga påståenden som "Vadå, det är väl ingen som tycker det är det minsta intressant att få svar på.", "Jag tror du måste skaffa en riktig hobby." Eller "Haha, fråga Dr. Mario. Din kokosnöt, han finns ju inte på riktigt."

Jag är så nöjd med Ert svar att jag passar på att ställa en ny fråga; denna gång om Mario & Yoshi.

Mario & Yoshi är ett pusselspel där Yoshi förekommer i många olika varianter. Han kläcks ur de ägg som bildas när man lyckas binda samman två förenliga delar av äggskal. Ofta går det fort att bilda flera ägg, så Yoshi måste vara mycket snabb att hoppa mellan äggen. Jag misstänker att han har flera förklädda kompanjoner, lite som en magiker, eftersom han ibland syns på flera ställen samtidigt.
Till exempel finns han i större storlek intill bildrutan med händelseförloppet, där han mycket nogsamt håller reda på antalet Yoshi-ägg som kläckts. Några gånger när jag lyckats särdeles bra med att bilda ägg har jag noterat att Yoshi verkar bli alltmer fetlagd ju fler ägg man kläcker. Som mest har jag lyckats bilda 73 ägg, och då såg Yoshi plufsigare ut än min kusins gamla överfyllda risdocka.
Hans risdocka var lila, rolig och såg ut som en ödla. En gång när vi lekte med risdockan väldigt intensivt så sprack den och gick inte att laga.
Jag blev genast rädd att Yoshi kanske också går sönder om jag lyckas kläcka ägg lika intensivt som vi lekte med dockan. Jag har inte vågat spela på länge nu, och min före detta risdockevän har gjort en Yoshi-risdocka som han leker intensivt med för att reta mig.

Doktorn, kommer Yoshi att riskera att sprängas om jag fortsätter spela, eller slutar Yoshi växa efter ett visst antal kläckta ägg?

Tack snälla Dr. Mario

Jag är fortfarande intresserad av rocken, men någon som heter Wood Man köpte alla mina löv för några månader sedan. Han skulle göra ett jättefint blomsterarrangemang till sin kompis 30-årsdag, sade han.
 #306956  by Mippy

Finns det något bra sätt att rengöra dammskydd? Har vatten någon som helst negativ inverkan på dem? Tänkte att jag skulle diska alla mina dammskydd annars, skulle det kunna fungera eller består de av lim som skulle sabba upp hela alltet? Om man tittar in i ett dammskydd så ser man ju att det är en massa prickar på sidorna eller vad man skall säga. Om man låter dem ligga i riktigt varmt vatten finns det någon möjlighet att utbuktningarna försvinner? Någon risk att den röda färgen i Nintendo-loggan försvinner? Tycker att det borde finnas en FAQ om detta. :P
 #306958  by 3gengamern

Om det bara handlar om vanligt vatten under en relativt kort exponeringstid, borde det inte föreligga någon fara för att lim eller logga ska släppa.

Blandar man i rengöringsmedel får man däremot vara mer försiktig. Vet av egen erfarenhet att färgen i loggan i alla fall inte tål vilka kemikalier som helst.
 #306962  by Mippy

Okej, bara vatten får det bli då. De är alltså exakt som de var innan efter ett sådant ingrepp fast renare? Ingen skillnad i töjbarhet, hårdhet och så vidare? Skönt att det inte finns någon risk att limmet (om det nu är uppbyggt av lim) släpper då.

Har vissa med limrester och sådant utanpå, då måste man väl använda någon form av medel?

Hur kort är en kort exponeringstid ungefär? Är det bäst att låta dem lufttorka efteråt eller ska man torka av dem själv?
 #307078  by 3gengamern

Lagom varmt vatten (ej skållhett) med en gnutta diskmedel i brukar jag använda. Gnider bort ev. smutsfläckar med händerna och sköljer sedan av fodralen under kranen.

Om smutsfläckarna inte skulle gå bort i disken, kan man prova att lägga på nån droppe "Kemiskt ren bensin" eller "Label off". Båda två är gjorda för att lösa upp gammalt klister och avdunstar väldigt fort utan att lämna spår. Det enda man behöver tänka på är att om det finns en logga på fodralet, bör den för säkerhetens skull inte komma i kontakt med dessa ämnen.
Last edited by 3gengamern on 07 Mar 2015, 10:59, edited 1 time in total.
 #307079  by Ufouria

Brukar bara skölja mina fodral i ljummet vatten och borsta lite med diskborsten. Sedan torka av dem med en våt trasa och låta dem självtorka eller torka bort vattnet med en handduk.
 #307928  by Dragos

nes_nerd_no_1 wrote:Jag har iaf aldrig sett, vara sig i affärer, i något av Nintendo-magasinen (har alla) eller i något reklamhäfte att det skulle ha gått att köpa eller beställa dammskydd. Min gissning är att de enbart ingick när man köpte spel.
Dammskydd gick att köpa från nintendos prylshop för 10 kr/styck :)
 #307934  by smid

WOHO! Är det från sidorna man beställde nin10case och möblerna på? Inte sett på dom vad jag vill minnas.
 #308033  by smid

Sjukt coolt. Saker motsvarande dessa produceras ju inte längre och det kommer nog aldrig att komma lika häftiga saker ingen :(
 #308301  by Mippy

Har för mig att jag läste någonstans att det finns ett sätt att platta till locket på NES-kartongerna så att det inte spretar ut det vill säga att det ser helt platt ut när man tittar från sidan. Hur var det man gjorde det?
 #308315  by smid

Kan man inte ställa dom med botten upp någon månad? Har för mig att dom ska hålla formen sedan. Inte orkat vända mina boxar...
 #308326  by Mippy

Någon månad? :s Finns det inget snabbare sätt? Ska man ta ut innehållet först eller kan det ligga kvar?
 #308370  by smid

Jag har aldrig testat det själv, men flera på forumet har gjort det. Antagligen bör man låta innehållet ligga kvar för lite tyngd.
 #308714  by Mippy

Nej, men den ska tydligen vara väldigt bra. Hade gärna velat ha en. Var kan man köpa förutom på Tradera? :)
 #309693  by 3gengamern

Maxen har som det mesta sina fördelar och nackdelar.
Som utseendet skvallrar om är den mycket skönare att hålla i händerna än en vanlig handkontroll. Turboknapparna är också ett stort plus.
Den analoga styrknappen har jag däremot aldrig lyckats bli riktigt vän med. Kanske är det så att det vanliga styrkorset är allt för inrotad i mina motoriska reflexer för att jag ska kunna lära mig dra full nytta av något annat.
Last edited by 3gengamern on 15 Mar 2015, 11:09, edited 1 time in total.
 #309735  by Pinge

jag gillar inte nes max ngt vidare... skulle kunna sälja min lösa om ngn ger mig bra betalt ;)
sålde en till förmån för RSM och fick 250:-
 #310029  by 3gengamern

Hej Dr. Mario!

Gjorde idag rent ett exemplar av Kick Off som jag inhandlat på loppis.
När jag läste lite noggrannare på baksidan av kartongen upptäckte jag att det inte står Bergsala som det gör på den inscannade kartongen i databasen. Istället står det HK Softcenter AB.

Vad var HK Softcenter AB för något och gav de ut några andra spel?
Last edited by 3gengamern on 15 Mar 2015, 11:08, edited 1 time in total.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 111

Instagram #sndb.se