• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#406290  by Miller

Mango: Tycker Zelda har mer innehåll i allmänhet. Mer utmaning, lite större, lite roligare att leta pengar / hjärtan / grottor och så vidare. Varje skärm känns som om den innehåller fler alternativ. Känns mycket mer tajt att man alltid springer runt och slåss i realtid i Zelda också, istället för en hybrid som Zelda 2 / StarTropics (karta + fightscreens typ). Det funkar bättre i turbaserat RPG med kartskärm, inte i Zelda-liknande spel tycker jag. Antingen eller vill jag helst ha. Men StarTropics är fantastiskt kul och en värdig Zelda-klon (håller Crystalis lite högre dock).

Sanna: Du måste lära dig uppskatta det fina i top-down äventyr för det finns så sjukt många bra till NES / SNES :good: Gå inte miste om de när du sitter och pressar supersvåra sidoscrollare -- bredda dig kvinna!! :arg: ;)
 #406323  by Nils

Jag har samma spelsmak som Sanna verkar det som :P

Själv gillar jag inte Zelda 1. Jag gillar inte ens A Link to The Past! Jag kan bara förklara det som: "Det gör allt perfekt, men är ändå inte kul att spela".

??

Startropics är hårt underskattat med tanke på att det är mycket bättre än Zelda 1. Zelda 2 är bäst!
 #406327  by Ufouria

+1
Zelda 2 är bäst av de tre. Jag gillar iofs Zelda 1 oxå eftersom jag har nostalgiska minnen till det och jag gillade (orkade med) denna typ av spel som barn. Zelda 3 är helt okej oxå eftersom det är väldigt likt ettan.

Men utöver de tre har jag inte ork att spela den typen av spel där man springer omkring och letar. Jag gillar raka spår.
 #406335  by Nils

I de flesta äventyrsspel så letar man ju ofta efter saker. Men det tar inte alltid så lång tid. Så det är kul att tänka till. Zelda 1 & 2 är rent av kryptiska. För att klara 2:an använde jag en walkthrough, men det är inget att skämmas för. När det gäller riktigt svåra spel är ju den största grejen att klara spelet, vilket inte alla kan. och vem ska lista ut att man ska hoppa ner i den där skorstenen? Eller att man i princip måste hitta all hemliga "grejer" för att besegra Thunderbird?

En grej som ibland lockar mig till svåra spel är personer på Youtube som är så fruktansvärt dåliga :P Och de har ju ändå spelat 25 år längre än mig. Då är det extra gött att klara av dem.
 #410358  by Ufouria

Sprang igenom Super Turrican och i vanlig ordning har jag lyssnat i typ en kvart på slutmusiken. Den hörs fortfarande i öronen.

Denna gång hittade jag rätt på de två sista banorna direkt. Även fast jag spelat det närmare 20 ggr så springer jag för det mesta fel på de banorna.
 #410610  by smid

Vet inte om man kan kalla detta för att klara ett spel då det är två banor med bossar, kul att posta då Kreese är med i eftertexterna iaf :)

Image
 #410746  by Hullofella

Jag varvade The Guardian Legend igår, ett spel jag faktiskt aldrig testat tidigare, men passade på att köpa billigt på RSM. Bland det bästa jag spelat, helt sinnesförvridet bra. Jag satte på spelet på eftermiddagen och slutade inte förrän jag hade varvat det någon gång vid halv två-tiden på natten, blev helt fast. Lagom svårighetsgrad när man väl förstått vad man sysslar med och vart man skall gå härnäst (man får en del pisk). Jag tycker om hur de löst blandningen mellan shoot 'em up och Zelda-inspirerat äventyr, och spelet känns på många sätt modernt i många av sina finurliga lösningar, tex att valutan även används till specialvapen och för att reglera styrkan på de vanliga skotten. Mycket bra musik, massor av bossfighter ... Lösenordssystemet är dock närmast en katastrof. Men det är i princip det enda som man kan klandra spelet för.

Sen har jag svart på vitt att jag är "the greatest player" också ...
 #410753  by Ufouria

Grattis!
Guardian Legend har jag bara spelat igenom en gång. Kommer ihåg att jag tyckte det var bra men lite väl långt. Kändes iaf längre än de flesta andra NES spelen. Har för mig att det var något ställe som man var tvungen att gå ut och in på flera gånger för att en dörr skulle komma fram. Det var långsökt..
 #410760  by 3gengamern

Ja gratulerar!
Har också bara spelat igenom det spelet en gång för flera år sedan. Tyckte då att sista bossen var rätt svår och krävde en del tur med vilka attacker den gjorde för att jag till sist skulle lyckas. Fast det var kanske bara jag som var dålig.
 #410762  by Hullofella

Tackar!

@Sanna:
Men för den som har tålamod att utforska finns det utplacerade "datorstationer" som ger tips om hur korridorerna skall öppnas (ungefär som byborna i Link, men de ger vettiga tips i detta fallet). Så visst, det är långsökt om man inte hittar det rummet med ledtråden, men samtidigt visar det att man slarvat lite ... Det är i alla fall inte som Zelda där man i princip inte får några ledtrådar alls.

@Illumi: Jo, många av bossarna är faktiskt rätt svåra, gäller att klura ut vilka vapen som fungerar bra mot dem. Jag höll på att få nervsammanbrott på bossen med ett öga som lägger ut långa linjer av slime som man måste undvika. Men det var kul med så många bossfighter.
 #410785  by Hullofella

Nja, jag tycker det var en ganska stor spridning för att vara ett NES-spel. Men det är klart, det var vissa som återkom som svårare varianter, ungefär som i Zelda med Gleeoken (?) som får fler huvuden senare i spelet.

Edit:
Jag fick det till 13 unika boss-skins (på 21 banor) efter att ha ögnat igenom denna listan: http://shmups.com/guardianlegend/area4.htm
 #410791  by Robotwo

Tycker dock att just Ögon verkar vara ett återkommande tema både bland fiender och bossar it TGL.
 #410931  by smid

YYYYYYEEEEEEEEEAAAAAAAAHHH!!!!111one

Image

Image

Kolla in mängden mynt, spelade denna bana ett ANTAL gånger :lol:
 #411302  by Nils

BATTLE KID! igen...

Jag övar för en speedrun! \:D/
 #412778  by segasonic

Grattis Smid! :good:
 #414250  by Ufouria

En vacker dag/dagar krävs nog, ska jag ta mig i kragen och maxa båda poängmätarna, både 1st player och 2nd player. Har bara maxat den första, sedan stängde jag av. Har för mig att det var typ 30 varv som krävdes. Så 60 varv skulle krävas á ca 15 min (?) för att få max poäng. Den gången ska jag se till att spela in.
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 227

Instagram #sndb.se