• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#364485  by segis

W&W är ju helt underbart ^^ vet inte hur många gånger jag har kört igenom det :)
 #364695  by Ufouria

Klarade precis Uninvited!

Riktigt bra spel! Det slår både Shadowgate och Deja Vu. Det mesta var logiskt även om det fanns några grejer som var att man fick prova flera saker.

Synd att det inte finns fler till NES! :(
 #364788  by Miller

Igår klarade jag Final Fantasy 3 för andra gången. Det är ett sjukt bra spel, varierande, utmanande, fint att titta/lyssna på. Kommer nog inte spela mycket mer Final Fantasy på NES nu på ett tag. Trean är väl det spel som man orkar ta sig igenom utan att behöva samla tålamod i ett halvår dock, 1 & 2 är liiiiiite för oslipade för mig även om åtminstone 1 är riktigt bra ändå. Nu blir det plattform och top-down äventyrsspel på NES framöver :)

Klarade Mega Man 2 nyss, gick fort och använde specialvapen ofta. Ska nog spela igenom det med bara bustern också (vilka bossar kan man inte klara med bara bustern förresten?) och sen ska jag sitta lite med Difficult också, aldrig kört det faktiskt, pinsamt :/ Grymt spel!
 #364792  by Ufouria

På normal går alla att klara med bustern. På hard är Crash Man rätt svår men inte omöjlig. Likaså är Quick Man lite klurig med bara bustern på hard då han måste peppras med dubbelt så mkt skott som på normal.
 #364794  by Bucket

Sanna wrote:På hard är Crash Man rätt svår men inte omöjlig.
Kan man bara hans s.k 'mönster' så är han en av de lättaste bossarna även på difficult.
Problemet är om man väl blir slagen en gång är det svårt att komma undan att ta mer skada.
 #364798  by Ufouria

Men han är svårare än de andra bossarna iaf (varken Air Man, Flash Man, Wood Man, Bubble Man, Heat Man, Metal Man är särskilt svåra) eller lika svår som Quick Man.
 #364803  by Omega Supreme

Intressant, jag klarade precis Mega Man 2 på Difficult och satt och funderade på skillnaderna.

Finns det fler Mega Man spel där man kan välja svårighetsgrad eller är det bara 2:an?
 #364804  by Miller

Tänker mest på Wily-bossarna :) Draken & Boxarbilen funkar med bustern, kanske båda Wily-formerna efter de 8 bossarna också? Men jag har för mig att Väggbossen och Alien bara går att döda med Crash och Bubble respektive? Andra bossen, de små flygfäna, kan man döda de med bustern? (säkert)
 #364812  by Ufouria

Tror den enda skillnaden mellan Normal och Difficult är att bossarna har dubbelt så mycket energy. T ex Metal Man som måste skjutas ner med två metal blades istället för ett.

Det är bara i Mega Man 2 man kan välja svårighetsgrad tyvärr. Funkar dock inte i den japanska versionen (amerikanska vet jag inte) då den är automatiskt inställd på Difficult. Jag undrar varför de la in en lättare svårighetsgrad i den europeiska versionen.

Edit: Men väggbossen där man använder Crash Bombs borde väl vara samma på båda svårighetsgraderna? :s
 #364813  by Miller

Amerikanska har Normal och Difficult (den jag spelar). Och ja, väggbossen MÅSTE ta lika många skott som på normal... Ska undersöka saken vidare.
 #364836  by Ufouria

Näe jag tror inte det.Har för mig att de räcker precis även på normal. Den bossen är lite "läskig" för man får ju inte dö där för då måste man ju samla energi till crash bombs vilket är drygt. Måste oftast använda en energi tank där för det är svårt att undvika att bli träffad.
 #364859  by Silvervirvelillusion

För att undvika att bli träffad, tryck START snabbt flera gånger när skotten närmar sig. Då morphar Mega Man sådär konstigt och skotten slinker förbi med rätt timing.

Grattis till att ha klarat Uninvited. Det var snabbt jobbat. Jag gillar verkligen stämningen och humorn i det. Det känns lite tomt när äventyret är slut.
 #364862  by Bucket

Silvervirvelillusion wrote:För att undvika att bli träffad, tryck START snabbt flera gånger när skotten närmar sig. Då morphar Mega Man sådär konstigt och skotten slinker förbi med rätt timing.
Kan inte det beskrivas med ordet 'fuska'? :-k
 #364866  by Silvervirvelillusion

Det är för mig lite ärligt fusk. Mer av en strategi.

Lite som att man vid taskigt med stamina i SM64 hoppar i en vattenpöl och tillbaka upp för att få full energi.
Det är spelets något märkliga konstruktion möjliggör det, och det utan att det för mig känns om en större bugg man exploaterar.
 #364870  by Bucket

Silvervirvelillusion wrote:Det är för mig lite ärligt fusk. Mer av en strategi.
Alltså om jag förstått det rätt.
Att inte ta skada utav en boss alls kallas inte fusk utan strategi?
Rätta mig om jag har fel.
 #364874  by Ufouria

START-tricket har jag aldrig hört talas om tidigare..
Så nu finns det alltså ett SELECT-trix och ett START-trix i Mega Man. :lol:

Har man bara en energitank så funkar det prima på väggbossen utan start-tricke.

Silvervirvelillusion: Ja det kändes tomt när Uninvited var över. :( Precis som när man har läst en RIKTIGT bra bok. Funderar på att spela igenom det igen ganska snart. Då minns man iofs det mesta men iaf. Bra spel ska spelas igenom minst 2 ggr på raken (första gången man spelar det) innan man börjar med nästa. :yes:
 #364884  by Silvervirvelillusion

buckethead:

Det känns som ett väldigt svart-vitt resonemang utifrån mitt ändå någorlunda detaljerade svar.

Man får nog se det lite för vad det är också. Det där tricket gör dig inte odödlig på något sätt. Det är bara att Mega Man inte kan bli träffad i just ögonblicket efter att man unpausar. Som att man i Batman kan springa rakt igenom fiender om man smäller till dem en gång först.
I Metal Gear Solid undgår man skada av explosioner om man blivit träffad av ett skott innan. Då kan man stå på en C4 och detonera den själv utan att ta skada, för att en invincibility peroid träder i kraft när man blivit träffad. Fusk?
Det är likadant i flera andra spel, som Mario etc, där man kan medvetet ta skada för att ta en enklare väg som osårbar, etc.
Jag kan förstå att man liknar det vid fusk, men jag tycker gränsdragningen är hård, så jag ställer den i ljuset av några andra roliga exempel för att lätta upp lite. :)
 #365284  by Miller

Dubbelpost :)

Klarade Mega Man 2 med bara bustern igår på Normal, gick helt okej, Crash Man var lite svår.

Precis klarat på Difficult nu. Använde bustern till nästan allt. Crash Man är helt sjukt störande på Difficult (tvungen att använda E-tank båda gånger jag mötte honom, detta var efter några dödsfall...). Även Quick Man på sin bana var jobbig. Air Man och Wood Man var inte så farliga efter man övat ett tag och resten av bossarna är fortfarande ganska enkla. Den absolut jobbigaste bossen var Wilys skepp efter de 8 bossarna i slutet, hngaaaah!!!

Som Sanna påpekade har bossarna mer liv och det är typ det. Men även fienderna har mer liv. Fladdermössen tar 2 skott, fläktgubbarna på Air Mans bana tar 5 skott (istället för 3). Skruvarna på Metal Mans bana tar också mer skott (4-5?) så de partierna var dryga. En annan sak jag märkte var att fienderna inte släppte lika mycket föremål.

Anyway... Det jag verkligen INTE gillar med Mega Man (i allmänhet) är att när man spelar med bara bustern, dvs. existensminimum, så känns spelet aldrig så väldesignat, inte bosstriderna i alla fall. Det känns som om man alltid kommer ta mycket skada för bossarna rör sig i mönster som är helt oundvikliga. Wilys skepp, åtminstone andra formen, är ett sånt exempel - hur undviker man de studsande bollarna? De studsar helt sjukt fort och så kommer tre på rad ibland, går inte att hinna under eller hoppa över (jag klarar det iaf inte). Såna stunder känns spelet bara sjukt frustrerande, som om man inte får en ärlig chans.

Låter kanske gnällig men diggar Mega Man-spelen (åtminstone 2-5 & X) mycket ändå och Mega Man 2 på difficult med bara bustern är nog ändå den bästa Mega Man-upplevelsen man kan få :) (sen kommer 3 > X > 5 > 4)
 #365285  by Bucket

Starkt jobbat Miller!
Jag har ju inget annat för mig idag så jag kanske skall se om jag kan klara av det på Difficult med bara megabustern också.
När du säger att det är den bästa MM-upplevelsen som kan fås får man prova det. :)
Älskar f.ö soundtracket i MM2 mer än något annat NES-spel :love:
 #365287  by Miller

Tvåan känns så komplett på nåt sätt - 8 bossar, Wily-banor och så sista bossen. Inte två olika borgar, återkommande robotbossar från andra spel, fight mot Protoman osv. (de andra spelen är som sagt bra!) Skön musik också som sagt, bäst i serien utan tvekan. Sen gillar jag utmaningen på Difficult också, är bara några bossar jag har problem med och detta var bara första genomspelningen så nästa gång kanske det går bättre. Men som sagt, jag stör mig lite på att spelet känns utmanande för att det är orättvist designat, tvekar på att Wilys skepp kommer bli mycket lättare för det känns som om man alltid tar garanterad skada där. Om ingen har något supertips. Jaja, lycka till buckethead!
 #365288  by Ufouria

Ja de där bollarna som andra Wily formen kastar ut går väl inte att undvika. ](*,)

Sedan undrar jag om det finns något vapen som är bra mot Wilys två former. Har alltid använt bustern där för jag har inte hittat något vapen som funkar. Det är bergis Crash bombs men några sådana har man ju inte eftersom väggbossen tar ALLA crash bombs.

Den där plåtgubben som ser ut som en mask som står på svansen och består av plåtburkar. Han måste man juskjuta två gånger på Difficult. Första gången så ramlar han sönder så man oftast får bitarna på sig. Andra gången så dör han. Han finns på Metal Mans och Crash Mans bana.

Tvåan är så bra för att man slipper de där jobbiga mellanstegen som finns i 3:an, 4:an och 5:an. Mellan de 8 bossarna och Dr Wilys banor.
 #365383  by Smart Cat

Sanna wrote:Grattis! :)

Dragon Warrior III då?
Tack!
Nja, efter FF I kände jag att jag fick lite nog av att spela flera RPG efter varandra.
Det är ju ett jäkla levlande hela tiden och när man äntligen har blivit stark nog att klara av slutbossen känns det lite tungt att börja om med ett nytt RPG och starta från 0

Men jag håller faktiskt på med FF II till Snes så smått.
 #365886  by andersb80

Klarade Deju Vu igår. Nja säger jag om det spelet... Historien var ju inte direkt rafflande och hålla på att flytta runt "muspekaren" var drygt. Shadowgate är bättre (förmodligen för fantasy sättningen gör det lite mer spännande)

Nu när jag tänkte på Shadowgate så kom jag att tänka på den bra musiken som finns i det spelet. Men i Deja Vu, fanns det ens någon musik? Kan inte påminna mig om det nu...
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 227

Instagram #sndb.se