• Regionskoden GPS

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#16406  by pcx

Verkar det inte mer logiskt att DAS syftar på den tysktalande delen av europa. Dvs: Tyskland, Österrike, Schweiz

Tysklands landskod är D, Österrikes är A. Schweiz har förvisso CH, men kanske tog man S istället för att slippa fyra bokstäver i koden?

#16408  by Gixen

pcx1100se wrote:Verkar det inte mer logiskt att DAS syftar på den tysktalande delen av europa. Dvs: Tyskland, Österrike, Schweiz

Tysklands landskod är D, Österrikes är A. Schweiz har förvisso CH, men kanske tog man S istället för att slippa fyra bokstäver i koden?
Funderade oxå på den teorin....
Manualerna är väl endast på tyska har jag för mig, (eller var det NOE), och där går ju isåfall Spain bort igen.....

Men å andra sidan....varför står det då DAS på baksidan av ESP-kassetterna.....? :?

#16410  by pcx

Gixen wrote:Men å andra sidan....varför står det då DAS på baksidan av ESP-kassetterna.....? :?
Mmm, det talar ju inte för den teorin direkt... ](*,)
Varför i h*vete FINNS det två landskoder på spelen för över huvudtaget!???
Varför räckte det inte med att märka antingen fram eller baksidan på spelen???

#16413  by Gixen

pcx1100se wrote:
Gixen wrote:Men å andra sidan....varför står det då DAS på baksidan av ESP-kassetterna.....? :?
Har mailat NOE.....

#16419  by Bonomaul

pcx1100se wrote:Tysklands landskod är D, Österrikes är A. Schweiz har förvisso CH, men kanske tog man S istället för att slippa fyra bokstäver i koden?
Den förklaringen är väldigt rimlig, men den faller ju lite på det där med ESP kassetterna dessvärre.

Jag är inte säker på nåt i FAQ'en, det är bara sammanställningar av sådant som jag har hört under åren, och just det här exemplet går under min lilla brasklapp jag la in: "Dock så finns det viss osäkerhet runt vissa". :)

#16420  by pcx

Gixen wrote:Har mailat NOE.....
Bra idé!!

*Väntar med spänning*

#16424  by J. Lilja

Bonomaul wrote:
pcx1100se wrote:Tysklands landskod är D, Österrikes är A. Schweiz har förvisso CH, men kanske tog man S istället för att slippa fyra bokstäver i koden?
Den förklaringen är väldigt rimlig, men den faller ju lite på det där med ESP kassetterna dessvärre.
Eller så står S för Spain.. fast Spaniens landskod är ju E. :?

#16427  by *Andreas*

"Deutschland...(a... nåt)...Spanien" kan vara en möjlighet.. vad nu "a" står för =\

#16428  by pcx

*Andreas* wrote:"Deutschland...(a... nåt)...Spanien" kan vara en möjlighet.. vad nu "a" står för =\
Gixen wrote:Varför står Tyskland på tyska och Spain på engelska?
Borde det inte isåfall vara Germany And Spain, alt. Deutschland And España?

#16429  by *Andreas*

jag syftar på att initialerna för båda länderna ska stå på tyska (D och S för "Deutschland" och "Spanien")... då NOE ligger i tyskland såvitt jag vet.

#16432  by pcx

Ah! Tänkte inte på att Spanien heter Spanien även på tyska. My bad!

#16457  by Widar

GPS - Game Pack Software?

Det står ju EAI bak på flera av mina UKV. Kan kanske stå för England and Italy, men då utelämnas ju resten av Förenade Kungariket med bara "England"...

Sen har vi ju FRA/FAH samt EEC/FAH... :D

#16461  by Gixen

Widar wrote:GPS - Game Pack Software?

Det står ju EAI bak på flera av mina UKV. Kan kanske stå för England and Italy, men då utelämnas ju resten av Förenade Kungariket med bara "England"...

Sen har vi ju FRA/FAH samt EEC/FAH... :D
Game Pak Software låter mer troligt än Game Pak System....

#60762  by Ufouria

GPS versionen av Battletoads har manual på spanska (har dock inte kikat om det stämmer), de övriga GPS spelen har väl manual på engelska?

Vilka spel kom ut i GPS version? Det jag kommer på är:
*Duck Tales
*Battletoads
*Turtles
*Zelda
*Rad Racer
*Cheesmaster
*Super Spike V Ball

#60767  by nes_nerd_no_1

Jalla har ju redan knäckt det här mysteriet i en annan tråd! :)

#60773  by nes_nerd_no_1

Det var en bättre fråga det...

#60866  by jalla

Sanna wrote:GPS versionen av Battletoads har manual på spanska (har dock inte kikat om det stämmer), de övriga GPS spelen har väl manual på engelska?

Vilka spel kom ut i GPS version? Det jag kommer på är:
*Duck Tales
*Battletoads
*Turtles
*Zelda
*Rad Racer
*Cheesmaster
*Super Spike V Ball
Du kan lägga till:

- Castlevania (jag är dock lite osäker på den här, men det har blivit såld någon innplastade Castlevania PAL-B exemplarer på Tradera och om jag minns rätt så sa säljaren(e) att allt var på engelska, så jag gissar det kan vara en GPS version)
- Double Dragon 1
- Little Nemo The Dream Master
- Mario & Yoshi
- Mega Man 2
- Super Mario Bros 3

Det finns säkert flera, men dom här GPS versionerna har jag själv (förutanom Castlevaina) :)

#60872  by Ufouria

Little Nemo i GPS :shock: skulle jag vilja ha (och även några av de andra).

Så minst 13 spel är det iaf.

#60889  by *Andreas*

Super Mario Bros finns i GPS-version, såg det på ebay med GREKISK svart/vit manual, även Tetris såldes med sådan.

#60957  by Kreese

Tänk om personen som myntade GPS begreppet visste om denna tråden och satt och asflabbade åt våra gissningar. :lol:

Image

#61054  by Ufouria

Kung Fu finns i GPS, gräsliga boxarten.

#97610  by Smart Cat

Gixen wrote:
pcx1100se wrote:
Har mailat NOE.....
Fick du något svar?

#97686  by Tawny

varför märka spelen över huvud taget egentligen?

#97692  by Gixen

Smart Cat wrote:
Gixen wrote:
pcx1100se wrote: Mmm, det talar ju inte för den teorin direkt... ](*,)
Har mailat NOE.....
Fick du något svar?
Nej, de hänvisade bara vidare till Bergsala, och de visste inte heller....

#97695  by Gixen

Tawny wrote:varför märka spelen över huvud taget egentligen?
För att tyskarna inte kan engelska, och för att vi inte ska behöva lära oss tyska....

#97716  by Smart Cat

Asch då, vilka tråkmånsar.

#102388  by Speedy_NES

I don't think I saw Excitebike in the list yet, but I found one with GPS code and with NOE box (bought in Germany). The cartridge does have SCN on the back-label, though. Another collector also found a Super Mario Bros/Tetris/World Cup with GPS code listed on a Portuguese auction site not that long ago.
 #170595  by Sol

Kan ni inte lista alla spel ni sett med GPS (och baksida) så man kan knäcka denna gåta?
 #178314  by Ragowit

Sorry för att jag sliter upp en gammal tråd, men jag hittade ett spel i min hylla som har GPS och hittade därmed denna tråd i mitt sökande efter information.

Om det är någon som för en lista så kan denna lägga till Dr. Mario, den jag äger har GPS på framsidan och SCN på baksidan.

Någon (Bonomaul eller moderator) borde även redigera FAQ'n http://nesdb.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=512 eftersom "Greece, Portugal, Spain?" är väl helt uteslutet. "Game-Pak Scandinavia?" för den delen med, tror mer på något i stil med "Game-Pak Software".

Instagram #sndb.se