• Minns ni första gången ni spelade NES?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#40707  by Sörbom

Image

inte det?

#40708  by J. Lilja

Nope.. ska vara 2D sett uppifrån.

#40731  by Bonomaul

Battle Tanks finns det väl också nåt som heter? Men det är sjukt tråkigt vill jag minnas.. och ap-svårt dessutom.

#40736  by BelfegorC4

J. Lilja wrote:
Lakanman wrote:Battle City heter det..
Shit! :shock: Är det i det spelet man skjuter kulor som studsar på väggarna?
Nej du tänker på ett spel som fanns till intellvision, där man fick ställa in kulornas "studshet" genom att välja 1-5. Väggarna var röda och tanksen var grön och gul. Detta spelet tänker du på ;)

"* Battle Tanks - Get in a tank and fight another player, hiding behind cover as you go. Choose between long-range or short-range bullets, or the ability for the bullets to bounce off objects for a true strategic challenge."
http://www.mobygames.com/game/intellivi ... ple-action

ett MYCKET roligt spel, eller det tyckte jag då vid 5-6års ålder :roll: vissa spel kan ju åldras dåligt.

#40830  by Lakanman

Det på Intellivision lär det vara. Kul som faen att köra två på när man ölar :D. Ligger med på kassetten Triple Action:

Image

Image

#40831  by BelfegorC4

ok jag hade fel på färgerna men det var 18-19 år sedan :O

#44163  by Lalle-Man

Sörbom wrote:Image

inte det?
ett av de "roligare" spelen för att va så tråkiga :lol: nån som vet om de spelet faktiskt kom till nes? =)

#44170  by Nystroem

Jag spelade också nästan uteslutande Battle City och Circus Charlie på de där piratkassetterna :D Circus Charlie är helt underbart!

#44835  by Andreas No 1

Me Three! Nästan bara Battle City och Circus (som det bara hette på min 52-in one. Dock även Yie-Ar-Kung Fu (stavn?) :o

#44960  by Faxandu

Haha!

Har en 81 in 1 och jag spelar nästan också bara Battle City och Circus Charlie på den :lol:

#45131  by helios

Jag kommer ihåg julafton 1986, önskade mig ett C64 ;) men vad fick jag? Jo ett NES med Ice Climber. Blev överraskad men efter ett tag så blev jag riktigt glad, efter att jag hade testat spelet. Synd bara att spelen var så dyra, men som tur kunde man ju låna av kompisar och hyra nya spel för att testa.

Det roliga var ju att när man hyrde spel så varvade man oftast dem. Man ville ju ha valuta för pengarna.

Och nu har jag precis köpt mig ett nes igen med spelet ice climber. Tänkte samla på mig alla de spel som jag hade när jag var liten. Lite nostalgisk blir man till åren.

#45134  by Bonomaul

..och du kommer märka vart det kommer sluta. Du kommer sitta där med minst 5 ggr så många spel som du hade som liten. :)

#45142  by chris_vain

Jag började med att jag såg ett NES på en loppis, köpte det och ett Mega man 1 till det. sen fick jag ett super mario bros och ett ducktales av en kompis för han hade dubletter. Nu börjar hyllan bli full med spel o mer ska det komma, går inte sluta^^

#45154  by Andreas No 1

Bono: Det blir lätt så... :D Jag hade aldrig NES när jag var liten, bara Atari 520 STFM, mina föräldrar tyckte att det räckte gott och väl. 200+ spel. Dock lånade jag ofta Nes av en granne som hade 80+ spel. Alla klassikerna. I skrivande stund har jag 35+ boxade och 35+ cart. More to come...

#45168  by WERY

HAde nog 7 spel som max när jag var liten men nu sitter jag på mellan 135-175 spel, kompletta, boxade, lösa kassetter, dubletter samt en låda med kompletta spel som jag ska sälja

#45176  by Andreas No 1

WERY wrote:HAde nog 7 spel som max när jag var liten men nu sitter jag på mellan 135-175 spel, kompletta, boxade, lösa kassetter, dubletter samt en låda med kompletta spel som jag ska sälja
Jävlar, det var en del. Sedan kan man väl enkelt säga att det var få som hade mer än 10 spel. Som sagt, de kostade ju en del pengar och det var väl mest vid födelsedagar och julaftnar som ni fick spel? :)

Vad ska du sälja för nåt då?

#45184  by Ufouria

Ja som barn fick jag bara nya spel på födelsedagar och julafton (ett spel per tillfälle) och totalt hade jag nog aldrig mer än ca 20 spel (mest kassetter).
Spelen på 80-talet kostade väl runt 400-500 kr då, precis vad nya spel kostar idag, fast 500 kr på den tiden var ju mer än vad 500 kr är idag.
Som barn köpte (och bytte) jag mest begagnade spel (kostade väl runt 50-150 kr för en kassett).
Hehe, kolla in detta födelsedagskort som jag fick när jag fyllde 13. :P

Image

#45186  by BelfegorC4

Sanna: Har vi samma pappa :shock: Det är precis så han brukar skriva :roll:

#45187  by Ufouria

Kanske det. :roll:

#45231  by WERY

Andreas No 1 wrote:
WERY wrote:HAde nog 7 spel som max när jag var liten men nu sitter jag på mellan 135-175 spel, kompletta, boxade, lösa kassetter, dubletter samt en låda med kompletta spel som jag ska sälja
Jävlar, det var en del. Sedan kan man väl enkelt säga att det var få som hade mer än 10 spel. Som sagt, de kostade ju en del pengar och det var väl mest vid födelsedagar och julaftnar som ni fick spel? :)

Vad ska du sälja för nåt då?
Ja nu så har jag en sisådär 30 kompletta/boxade nes spel som lagts undan. Har funderat på om det vore bra med ett spelpaket på tradera eller om jag ska spara tills jag öppnar en butik o börjar sälja kompletta nintendospel. Sen finns det ett gäng tomma nes o snes boxar som jkag vill komplettera o lägga till försäljning men då krävs kassetter på dom få nes boxarna samt ett 20tal snes kassetter
 #45305  by Meldert

Antingen så spelade jag 8-bit för första gången hos en kompis och spelade chip & dale. Då fattade jag inte hur man styrde eller någonting så jag kom inte ens upp för "stegen" på första banan.

Eller så var första gången när brorsan lånade hem ett 8-bit och jag spelade track & field och duck hunt. Kommer ihåg att jag satt bakom ett bord framför teven och väntade på att ankorna skulle dyka upp och skjuta dem. :D

#45307  by Andreas No 1

WERY wrote: Har funderat på om det vore bra med ett spelpaket på tradera eller om jag ska spara tills jag öppnar en butik o börjar sälja kompletta nintendospel. Sen finns det ett gäng tomma nes o snes boxar som jkag vill komplettera o lägga till försäljning men då krävs kassetter på dom få nes boxarna samt ett 20tal snes kassetter
Jag skulle sälja dem en och en ( de kompletta ). Vad är det för spel och boxar? Sorry för ev offtopic

#45333  by WERY

SMB3 boxad SCN
Star Wars CiB SCN
Batman 2 CiB NOE
Tetris boxad USA
Turtles 3 CiB USA
Castlevania 3 CiB USA
Jeopardy CiB USA
Exite Bike CIB USA
Pinball CiB USA
T&C surf designs CIB USA
osv har en massa

och så boxa o manualer löst till nes o snes

#45533  by J. Lilja

BelfegorC4 wrote:Sanna: Har vi samma pappa :shock: Det är precis så han brukar skriva :roll:
Sanna wrote:Kanske det. :roll:
Nämen! Vilken knepig stämning det blev här inne nu.. tror jag smyger ut. :-w

#45552  by AndiOne

Lilja är de du som är pappan?

#45621  by BelfegorC4

hehe :wink:

#45633  by J. Lilja

Jo, jag åkte tillbaka i tiden för att ta kål på en ondskefull mördarrobbot från framtiden. Och emellan varven passade man ju på att sprida sin säd lite här och var. Så pinsamt.. :oops:

#45637  by Andreas No 1

J. Lilja wrote:Jo, jag åkte tillbaka i tiden för att ta kål på en ondskefull mördarrobbot från framtiden. Och emellan varven passade man ju på att sprida sin säd lite här och var. Så pinsamt.. :oops:
Dagens bästa :D

Kom du tillbaka en gång till för att skriva brev eller hur var det? :wink:

#45646  by J. Lilja

Nja, jag är ju min egen son dessutom, så jag har ju inte avlat fram Sanna och alla andra än.. Men mitt framtidsjag har ju det. Men han bor inte här. I Rossön alltså..

#46342  by Luzur

första gången ja såg ett NES var på...Åhlens?... vid ett sånt där testkabinett, fick prova Super Mario Bros i 5 min, sen visste man vad man ville ha i julklapp den gången :P

bör ha varit nångång 1986-87.

Instagram #sndb.se