• A4an..

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#464091  by Pinge

jag samlar inte på dom heller, men förstår tjusningen, har haft en hel del själv.. och även en del kopior som kastats
har nog bara en zelda manual kvar...
kanske ska kopiera den i 1000 exemplar och dela ut på RSM, men det skulle jag inte orka, och sen skulle det vara jävligt oschysst
 #464094  by instinqt

Bara för att det är svårt och "ingen" kan verifiera äktheten betyder inte det att man ska börja kopiera eller sprida kopior vidare...eller att alla suspekta papper skall klassas som något annat än kopior.

Det kommer alltid finnas jubelidioter som skiter i vilket och förstör för ALLA ANDRA när de försöker tjäna några tior på kopior. Alltså kommer det alltid att finnas mer eller mindre bra kopior i omlopp. Det får man leva med.

Men jag skulle ivf säga att A4:at i inledningen av denna tråd ser väldigt suspekt ut. Men nu är jag ingen expert på 4PT eller NES:A4an men jag skulle ivf inte investera i detta papper om det fanns "mörkare" dito i cirkulation. Men det man kan reagera mest över i hela denna situation är inte huruvida pappret är äkta eller ej, utan säljarens agerande efter det att äktheten ifrågasatts. Detta belyser problemet i när det rör sig om samlarsaker som betingar "mycket" pengar - pengar är ett starkt incitament. Folk gör väldigt underliga saker när det är pengar på spel.
Last edited by instinqt on 28 Oct 2011, 16:59, edited 1 time in total.
 #464095  by Highwind

För att inte orka göra tusen kopior av ett papper, då måste man vara bra lat. ;)
Och när det gäller pengar så är det inte många som har någon heder i kroppen, och det är fakta, vi kan ta ett exempel som är så lätt: Att låna ut pengar till polare, i regel måste man tjata tillbaka pengarna. Och det är som sagt till polare.
Så det är klart att det är oschysst, man rånar ju någon indirekt.
 #464096  by poppe

Om jag inte minns fel så var det en säljare på förra RG som hade en pärm med kopierade A4:or. Men det kanske bara var Yapon-manualer.
 #464097  by Highwind

instinqt wrote:Bara för att det är svårt och "ingen" kan verifiera äktheten betyder inte det att man ska börja kopiera eller sprida kopior vidare...eller att alla suspekta papper skall klassas som något annat än kopior.
Har jag sagt att man ska kopiera och sprida dem eller?
Och som du själv säger, när det är pengar på spel så kan det förvandla din bästa vän till din värsta fiende.

Klart de ska klassas som kopior, det är ju vad de är!
 #464099  by instinqt

I en värld där du inte kan avgöra vilket som är en kopia...vilket exemplar väljer du av de som ahne och tjibynn visar upp?
 #464101  by Highwind

Du ställer den frågan till fel person instinqt då jag aldrig skulle få för mig att lägga så pass stora pengar på ett A4 som jag inte alls är säker på om det är "Bergsala-äkta" eller bara en kopia som någon gjort.

För även Bergsalas kopiatorer kan ju haft dåligt med färg innan de byte färgampull, right?
 #464106  by tjibynn

Instinqt skrev inget om köpesumman ;)

själv anser jag, som jag skrivit tidigare, att det e en gråzon.. men oavsett äkthet etc. . är det nåt man vill ha här i livet.. så ska man se till o skaffa det.. om det är kompletta ESP-spel.. bilar.. tupperware-bunkar .. det e upp till var o en..
 #464110  by Pinge

Highwind wrote:Att låna ut pengar till polare, i regel måste man tjata tillbaka pengarna. Och det är som sagt till polare.
Beror ju på vad man har för polare också, jag lånar "ofta" ut pengar till polare och bekanta, bl.a några på detta forum, och jag har aldrig behövt vänta en dag längre än utsatt tid om det nu funnits någon sådan!

Denna diskussion börjar spåra ur nu, det handlar (väl) egentligen inte om etik & moral (eller copyright) angående att sprida A4:or som man vet/misstänker är falska eller rentav några man precis kopierat upp, utan om huruvida vi kan säkerställa att ett A4 är äkta eller inte, diskussionen om Ahnelovs traderaauktion kan ni ju ta i chattråden / traderatråden / fifflare-tråden, eller vart den nu passar in bäst!

Som jag ser det så krävs det nästan att någon expert får granska den irl om det är ett tveksamt fall, jag skulle iaf inte bjuda på den a4:an i första inlägget då jag tycker den ser för suspekt ut, jag säger inte att det är en "nykopia" (om vi nu ska hänga fast vid att alla är kopior), men med tanke på vilka summor det rör sig om så skulle iaf jag inte chansa!
 #464112  by ahnelovs

Om vi säger att den är falsk så måste det vara världens sämsta pirat som gjort kopian...
 #464115  by Highwind

Självklart Tjibynn, jag menar bara på att i grund och botten är det ett vanligt papper som är GRYMT svårt att se vilket som är äkta och inte, och folk som ger sig in i att samla på dem bör ha det i åtanke att man köper dem på egen risk. Om det var jag som samlade på dem skulle jag misstänka alla A4-manualer för att vara fake. Den som ger sig in i leken får leken tåla helt enkelt, aja jag ska inte tjata vidare om det, jag tror ni fattat min poäng.
 #464127  by Knugen

Fast om kanske någon procent fick halvtaskigt tryck, innan man bytte "patron" så är det väl inte så konstigt om just tjibynns inte hade samma skönhetsfel, med tanke på hur få som finns kvar? De här manualerna lär Bergsala knappast haft speciellt höga kvalitetskrav på. Ska vi inte skramla smådeg alla för att en gång för alla lösa mysteriet med col 14 ... ?

Eller anlita en pappersexpert?
 #464130  by Highwind

Ja det tåls ju att tänkas på det där om trycket och patronerna, samt Bergsalas prioritet vad gällde kvalitén på trycken.

Jag sökte på Wikipedia förut angående C14-metoden, men efter några rader känner jag att det nog är bäst om jag frågar er, vad har C14-metoden med A4-manualerna att göra? Eller rättare sagt kanske, vad har de för gemensam nämnare?
 #464132  by ahnelovs

C-14 används för att kolla åldern på saker... Som jag kommer ihåg bryts kol-14 monekylen med åren och man kan räkna ut ursprunget men vet inte om det funkar på papper... Det borde juh handla om trädet ålder då:)
 #464133  by Ufouria

Frågan är om det är så känsligt att den kan upptäcka en skillnad på ca 15 år. Plus att man måste offra även tjibynns A4-blad som referens. :DOG
 #464137  by Knugen

Tror man använder liknande metoder för att skilja orginal ifrån förfalskningar i konstvärlden.

:)
 #464139  by instinqt

Highwind wrote:Du ställer den frågan till fel person instinqt då jag aldrig skulle få för mig att lägga så pass stora pengar på ett A4 som jag inte alls är säker på om det är "Bergsala-äkta" eller bara en kopia som någon gjort.
Jag ställer frågan till dig som tänkande individ och inte som potentiell köpare: väljer du ett mer eller mindre suspekt papper om du får välja mellan dessa två?
Last edited by instinqt on 28 Oct 2011, 18:30, edited 1 time in total.
 #464140  by Knugen

Papperskvalitet och färg/tryckanalys . Gick ett jättespännande program på svt - konstdeckarna i somras som gick ut på just detta bland annat. Fast då var det typ Monet tavlor, inte alls så glamouröst som A4 manualer.
 #464148  by instinqt

Knugen wrote:Papperskvalitet och färg/tryckanalys . Gick ett jättespännande program på svt - konstdeckarna i somras som gick ut på just detta bland annat. Fast då var det typ Monet tavlor, inte alls så glamouröst som A4 manualer.
Jo men han med Monet-tavlan gick ju bet för att Monet-konnässörerna Wildensteins inte godkände tavlan, trots bevisen. Och där pratar vi ändå om väldigt mycket vetenskapliga bevis kontra en okulärbedömning av en (död) konnässör. Denna A4-manual skulle nog inte ha en chans i en liknande "setting", oavsett om den backades upp av kopiator- och pappers-experter :lol:
 #464149  by justschill

Om 5-10 år kanske.. ;)
 #464151  by Knugen

Highwind wrote:Självklart Tjibynn, jag menar bara på att i grund och botten är det ett vanligt papper som är GRYMT svårt att se vilket som är äkta och inte, och folk som ger sig in i att samla på dem bör ha det i åtanke att man köper dem på egen risk. Om det var jag som samlade på dem skulle jag misstänka alla A4-manualer för att vara fake. Den som ger sig in i leken får leken tåla helt enkelt, aja jag ska inte tjata vidare om det, jag tror ni fattat min poäng.
Oavsett så är ju uppsidan finansiellt enorm för förfalskningar och oerhört enkelt att utföra dem om vi inte hittar en metod att tidsbestämma dessa A4or för rimlig penning. Alternativt kräva trovärdig prominens på alla befintliga samt de som "hittas" på loppis osv.

Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
 #464152  by Knugen

instinqt wrote:
Knugen wrote:Papperskvalitet och färg/tryckanalys . Gick ett jättespännande program på svt - konstdeckarna i somras som gick ut på just detta bland annat. Fast då var det typ Monet tavlor, inte alls så glamouröst som A4 manualer.
Jo men han med Monet-tavlan gick ju bet för att Monet-konnässörerna Wildensteins inte godkände tavlan, trots bevisen. Och där pratar vi ändå om väldigt mycket vetenskapliga bevis kontra en okulärbedömning av en (död) konnässör. Denna A4-manual skulle nog inte ha en chans i en liknande "setting", oavsett om den backades upp av kopiator- och pappers-experter :lol:
Nu börjar det här bli spännande.

Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
 #464155  by ahnelovs

jag har en ide. om alla här som har en a4 manual som är äkta drar ett litet bläck sträck mitt i manualen så kan man snabbt sen urskilja om det strecket återkommer fast då i kopierad form :yes:
 #464159  by Ufouria

Hur vet alla som sitter på ett eller flera A4-blad om dessa är äkta då? Det kanske blir ett bläck-sträck på ett kopierat (kopierat för andra gången efter att det kopierades på 90-talet) blad som folk sedan tror är äkta.

Denna tråd påminner lite om tråden med de platta/nervikta vs ouppvikta boxarna.
 #464162  by Lindholm

jag har bara ett A4 i mina ägor, som är till TaleSpin. Ingen aning om det e äkta eller kopia, men snyggt iaf... (köpt av Sanna, hon lär vara bättre än mig på bedömma dess "äkthet")
 #464180  by Highwind

instinqt wrote:Jag ställer frågan till dig som tänkande individ och inte som potentiell köpare: väljer du ett mer eller mindre suspekt papper om du får välja mellan dessa två?
Jaha du menade så, ja, då svarar jag bara med att det är en dum fråga. \:D/ Jag drar dig lite i benet nu instinqt, självklart skulle jag ta det mindre suspekta. :P
Men jag skulle inte utesluta att den andra A4-manualen var äkta.
 #464233  by Pinge

varför skulle du då välja den mindre suspekta som förmodligen skulle bli mycket dyrare ;)
 #464241  by Highwind

Öpp! Manipulera aldrig vad jag sagt, jag svarade på instinqts fråga, INGET annat. :P
 #464251  by instinqt

I förlängningen är det ju korrekt. Kan ingen avgöra vad som är en kopia eller ej kommer färre vilja ha de saker som är minsta aningen suspekta, inte sant?

Instagram #sndb.se