• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#705793  by Hveem

Är det någon som har ett av de beryktade exemplaren av Mega Man 6, Zoda´s Revenge (eller något annat USA-spel), där Nordic games bytt ut regionschipet? Ser man någon skillnad på det gamla och nya?
 #705830  by Hveem

Nordic games importerade visst ett antal USA-spel och bytte ut regionschipen så att dom kunde spelas i Pal-maskiner. Mer än så vet inte jag, men Sol borde ha mer info.
 #706741  by i<3zelda

Dom 10 som var esp släpptes med ett extra A4 blad med svensk text. Dom 200 som kom som SCN har svenska i manualen ja.
 #706756  by Chefren

Vet inte vilken tråd jag ska fråga i så frågar här. Sitter och rengör mina kassetter. Har ett panik resturant hyrkassett med ett yaponklistetmärke på sidan. Funderade först på att ta bort det eller dela det med en kniv men kom på att det kanske är spöstraff på det för typ hyresspesamlare. Vad tycker ni?
 #706786  by segasonic

Har du tur går det att öppna tillräckligt för att få ut och stoppa tillbaka kretskortet utan att sabba Yapon-lappen.
 #706787  by Ufouria

Nooo, don't do it!

Undrar om rogerxy har Yapon-klistermärke på sitt. Om inte så kanske ni kan byta och du får det utan (om hans inte har Yapon vill säga). Känns som en bra deal för båda.
 #706877  by Chefren

Lugnt. Sket i den så länge :D så jävla fint att rengöra spel! Blir så blankt när det är klart :) extra tillfredsställande när det är ett riktigt jävla smutsigt spel
 #706879  by Shigeru

Jag är tyvärr oerhört lat på den fronten, även med att fixa enheten så den funkar bra. Jag tycks föredra att lirka med spelen som på gamla goda tiden.......tar det inte 10 min att få igång ett spel är det inte den autentiska känslan, då kan man lika väl spela emulator, eller? :DOG
 #706901  by Ufouria

:lol:
Lite charm har det helt klart. Jag var noggrann med att alltid rengöra spelen tidigare (i början av samlandet). Nu är jag mer slarvig med mina samlarex. Är de begagnade så rengör jag de dock alltid på utsidan så att de blir fina. Rengör även alltid spelen på kretskortet om jag ska sälja lösa kassetter till icke-samlare som kanske inte vet hur och att man kan rengöra spelen själv.
 #706921  by Chefren

Jag har ju precis rengjort min gamla konsol. Skulle få sjukt ångest av att trycka i ett spel som jag inte vet är rent i min nyrengjorda connector.

Btw, finns det nån tråd som redogör regionskoderna? Hat taskig koll på vad som funkar på min svenska konsol. Har tydligen en väldigt salig blandning :s
 #707822  by Farbror Barbro

Funderar på att byta connector eller rengöra min nuvarande. Om man köper en ny, är det någon särskild som rekommenderas eller någon som man bör undvika (kan tänka mig att vissa är skräp från Kina eller liknande)? Hittade den här t.ex.

http://www.nesconnector.se/nes-connector-72-pin

Ska jag slå till på den eller är det bättre att rengöra den som jag redan har?
 #707824  by Ashaman

Vad jag förstått är originalen de bästa. Dvs bättre att rengöra och ev bända till pinnarna lite om den behöver tightas till.
 #708010  by Farbror Barbro

Har nu spänt spänt metallen på connectorn samt kokat den. Har även gjort rent på moderkortets kontaktyta (med isopropanol) och blåst ur damm, smuts och dylikt med tryckluft. Verkar fungera bättre nu än innan och vattnet som rann ut ur connectorn medan den torkade var rätt smutsigt så det var nog en ganska nödvändig rengöring. Återkommer när jag har testat den mer.

EDIT: Har nu spelat på den i drygt en timme och den fungerar utan problem. Grymt! :)
 #708480  by Shigeru

Där ser man, det får jag testa när jag samlat energi för att skruva upp enheten, blir väl om ett år eller så! :good:
 #709417  by Pawhlen

Visst är det väl så att alla sparade filer på en Legend of Zelda-kasett per automatik raderas när man tar ut spelet ur sitt NES eller?
 #709420  by Pawhlen

För mig försvinner dem när jag tar ut kasetten trots att jag gör det man ska göra dvs hålla in RESET-knappen när man stänger av. Dock har jag ibland "blinkande lampa" problemet när jag startar mitt NES emellanåt, kanske är det som spökar :-k
 #709423  by Lindholm

mer troligt att du behöver byta batteri i det
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 111

Instagram #sndb.se