• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#697847  by Shor

Ja det stämmer... 2 är längre. Alla andra skruvarna är samma som resten av skruvarna i neset.
De sitter så här på släden:
Code: Select all
"x" är de korta och "o" är de långa.

baksida
x  x
o  o

x  x
framsida
Jag är ganska säker att dom var sådär innan jag tog loss släden första gången. Inte helt hundra dock.
Hur som så kunde jag inte lägga mig med vetskapen att det inte funkade bra, så jag testade en gång till. Funkar inte jättebra än, men nu kan jag trycka in spelet hela vägen in och det funkar 90% av gångerna skulle jag säga. Dock ej om man trycker ner spelet, men det gör inget, för det sliter ju om något bara mer på bläcken i connectorn vill jag tro?
Testar nog vidare om det visar sig att skruvarna ska sitta annorlunda.
 #697850  by Ufouria

Kan vara connectorn. Ny connector kan leda till att man bara kan starta spelen om man inte trycker ner släden. Det funkar ju aldrig om man har originalconnectorn.
 #697853  by Shor

Jasså? Det förklarar ju isåfall varför min NTSC NES funkar bäst så med (har nog inte ens testat att trycka ner spelen i den :D ).
Tack för den, man lär sig alltid nåt nytt.
Jag fattar inte att jag inte blev medlem här mycket tidigare.. det är ju här all kunskap finns!
Jaja, nu borde jag åtminstone kunna sova i lugn och ro med den nyfunna vetskapen! :)
 #698107  by tokvev

Jo, är ju medlemsansökan/garantikort så en kan fylla i serienumer och allt. Ballt papper men frågan är ju vilken eller vilka varianter det följde med innan de gick över till de mindre vita korten we know and love.

Perhaps some questions aren't meant to be answered... :twisted:
 #700539  by GreenSoap

Jag är påväg med att köpa en Top Loader på eBay nu (Om det inte är någon här som vill sälja ;) ). Och som trådtiteln säger, så har jag en fråga.

- Funkar RF kontakten med en PAL TV eller måsta man modda in komposit portar? Jag vet att standard RF kabeln inte funkar, men om man använder en vanlig PAL NES kabel.

Behöver man någon färgtransformator för att ja, transformera NTSC färgerna till PAL?
 #700544  by Ufouria

RF-kabeln funkar i vanlig PAL-TV men det går varken att få ljud eller bild i färg. Bilden blir brusig svart/vit och ljudet blir brummel.

Du måste modda den då att du kan använda någon annan kabel än RF-kabeln.
 #700570  by GreenSoap

Till och med på en platt TV från 2013?

Är ingen höjdare med lödkolven, finns det någon som man kan skicka in det till för moddning?
 #702551  by Shigeru

Finns det någon justering man kan göra när ett NES blinkar trots grundligt rengjord connector? Är rädd för att använda en nytillverkad då man hört de klämmer åt så jävligt, rädd spelen tar stryk då :)
 #702624  by segasonic

Rengöra spelen samt kontaktytan mellan moderkortet och connectorn. Det sistnämnda bör inte behövas :)
 #702676  by Jojjeborre

Sök nätet på "disable 10nes chip", tydligen barnlek att göra! Kanske du redan visste, men bra tips till att göra konsoll regionsfri och att slippa "blinket" ;)
 #702766  by Shor

Väldigt simpelt att modda konsolen. Jag gjorde det med en liten avbitartång. Självklart ska man ju helst jorda benet man klipper av, men jag struntade i det, och det funkar ändå. Ta bara rätt ben :)
Regionsfritt är en trevlig bonus, men NTSC-spel kommer ju gå i fel hastighet tyvärr, så i mitt tycke är det menlöst att ens försöka spela dom i 50Hz. Vill du däremot kunna spela PAL A-spel så är det ju såklart trevligt.
 #702768  by Shigeru

Hmm, blir det tokigt att spela i 50 hz? Blir det inte samma skillnad att lira typ MM 6 i 50 hz som skillnaden mellan MM 1 i ntsc och PALversion?

Edit: jag vet inte mycket om teknik, varför bör man jorda? Kan det bli någon slags kortslutning annars eller? Hur jordar man benet? :)
 #702776  by Shor

Du jordar genom att löda det med en liten ledning till nåt ställe på konsolen som är jordat.
Nån annan får förklara varför du måste jorda just sånt, jag är ingen elektriker. Jag följer kopplingsscheman och ifrågasätter inte så mycket vanligtvis ;)

Men ja det blir väldigt tokigt att spela i 50hz. Det blir ju långsammare än spelet är tänkt att spelas i. Vilket visserligen är så som MM1 PAL är. Sloooow mooootion.
Är du ok med det så kvittar det såklart.
Många spel kompenserades - vissa sämre än andra - för 50hz när dom kom ut här dock, så ett flertal spel går faktiskt i någorlunda korrekt hastighet i PAL. Så om du jämför med ett sånt spel så kommer NTSC-versionen kännas väldigt mysko i 50hz. På rak arm kommer jag på Link, där dom ändrade så att spelet ska upplevas vara i korrekt hastighet...men nu spårar jag lite... det finns myche info om sånt här på nätet :)
 #703873  by Chefren

chefris wrote:Blev sugen på att lira lite nu när börjat kika in här igen. Körde lite megaman 3 på powerpaken häromdagen men nu när jag skulle kicka igång den igen funkar ingenting. Menyn på powerpak funkar som den ska, men så fort jag drar igång ett spel låter musiken skum, massa pixelbuggar och sen hänger sig skiten. Samma verkar vara med vanliga kassetter. Märkligt som fan, funkade ju kanon häromdan...

Det är en top loader jag spelar på
Igen som vet? :cry:
 #703881  by Pinge

Testa att ta ur minneskortet och sätt i det igen, det funkade när mitt PP strulade (iofs i menyn)
 #703901  by Chefren

Testade massa vanliga kassetter också, samma problem :/
 #703910  by Chefren

Funkade som sagt klockrent dagen innan, aldrig haft problem förut. Det kan inte ha nått med sladden att göra? Mellan tvn och konsollen alltså.
 #703913  by Lindholm

pixelbuggar och att den hänger sig låter inte som att det är något fel med sladden.

Har du testa att rengöra den ordentligt? koka connectorn osv?
 #703916  by Chefren

Aldrig skruvat isär en konsoll, kan man göra det med toploader?
 #703917  by Lindholm

inte testat med en toploader, men om någon har satt ihop den när den gjordes så borde det ju således gå att plocka isär den med...

Eller testa att ta typ en tygbit runt ett plastkort (t.ex busskort eller dylikt) dränk det i elektronikrengöring och sedan stoppa i och ur det i connectorn (undvik att dra den sidledes, så man inte böjer några pinns)
 #703923  by Chefren

Kanske man borde testa, låter nästan lite snuskigt 8-[
 #703925  by Lindholm

på med ett "hölje" och lite medel och sen in och ut, vad e snuskigt med det :P 8-[
 #704694  by Chefren

Testade idag. Funkar foff iinte :/ nån annan som har nått förslag? Skummt att den bara tvärdör sådär över en natt. Det blir en svart lodrät linje över hela skärmen som åker upp
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 111

Instagram #sndb.se