• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#300982  by Pinge

det är precis som instinqt säger! bara att lösa på en sladd på varje sida om resetknappen i neset och sen koppla dessa till en knapp... Kreese kommer förhoppningsvis hit nesta :DOG helg, då kanske vi kan göra en liten how-to :)
om han är sugen!
 #300988  by smid

Jag skulle vilja se en bild på hur detta ser ut. Sitter sladden för resetknappen permanent i konsolen eller har du gjort en ny kontakt även för den? Vill man köra på samma sladd som kontrollen så måste man väl löda om hela kontakten? Lär vara jättejobbigt...
 #300992  by instinqt

Farsan har en massa "fjärrstyrda eluttag" från Jula (eller något skit). Kan inte vara helt omöjligt att sno fjärrkontrollen, strippa bort brytare + fjärrmottagare från "eluttaget" och sätta detta på resetknappen. På så sätt får man fjärrkontrollstyrd resetknapp :-k

Sen vet jag inte om det går så lätt i praktiken, det beror mycket på hur elektroniken i uttagen ser ut. Man måste nog pillra med motstånd och liknande ivf. Men helt omöjligt är det knappast.
 #300995  by Pinge

jag har två små tunna sladdar som går in i kontrollen.. och till en kontakt jag satt under nes:et.. där luckan till expansionsporten sitter... har inte den enheten här, utan hos farsan... kanske kjan ordna bild ngn gång
 #301358  by Kreese

Man kanske skulle installera en "clap mod" som en polare gjorde i sitt X-box:
Lite jobbigt dock om nån kommer och klappar händerna när man är på sista banan/bossen eller nått. :)
 #301372  by Gippan

Det här blir en form utav korspost men känns legitimt.

Vet ni några bra medel som tar bort klister/tejp på kartongerna utan att skada själva ytan?
 #301373  by Mippy

Undrar samma sak som Gippan. "Förstörde" en kartong igår när jag försökte dra av en tejpbit från den. Har inte kunnat sova i natt på grund av detta. :/
 #301381  by Ufouria

Frågan är om de där knepen funkar på tejp. Tejpen suger väl inte upp det man sprutar på och kommer ner till klistret?

Jag har tagit bort tejpbitar på kartonger många gånger och så länge kartongen inte är skadad under utan fortfarande är blank och fin så har det bara varit att dra bort tejpen utan skador. Hade en kartong som hade tejp runt nästan hela kartongen (inte Visist-heltejpning dock) och det gick lätt som en plätt att ta bort utan skador.
 #301392  by smid

Vad är det för heltejpning som det har pratats om tidigare? Hur ser en sådan ut och vad gör den för nytta? :/
 #301406  by Shigeru

smid: En samlare som heter Visist83 (eller liknande) brukade alltid tejpa hela kartongen på sina NES-spel, antagligen för att de inte får hyllslitage osv då. Var sedvanlig genomskinlig tejp som han virade runt hela kartongen helt enkelt.
 #301409  by smid

Jag har hört talas om det men aldrig sett bild på det. Förstår inte riktigt hur det kan ha sett ut. Va hela kartongen täckt med tejp, bara hörnen eller hade han dragit den längs med kanterna? Lite kul grej det där, men det är nog inge vidare för kartongerna :D
 #301412  by Pinge

det var varv efter varv runt kartongen, även lock och flärpar tejpades!
har faktiskt en kartong själv som jag köpt av honom
 #301427  by Pinge

har inget minneskort i kameran för tillfället, men ska försöka komma ihåg att fota detta när jag ändå fotar massa annat som ska säljas
 #301441  by Mippy

Sanna, jag förstår inte hur du gör då. Satt och drog hur långsamt som helst och ändå följde färgen med. Helt vitt efteråt. :(

Här har du ett "Visisterat" spel: ImageImage

Går det att göra något åt eller är det bara att infinna sig att det är så den kartongen kommer se ut för alltid?
Last edited by Mippy on 03 Jul 2010, 14:41, edited 3 times in total.
 #301444  by Mippy

Jo, den lär ju ha suttit där i minst 10 år. Tog lite vatten först men hjälpte såklart inte så lite svintos fick det bli efteråt för att försöka få bort allt klet men då visade det sig att man bara smetade ut det ännu mer. *suck*
 #301834  by Ludu

Mippy: Du, när jag kikade på dina bildlänkar på jobbets dator och sedan stängde fönstret så öppnades plötsligt 50 nya internetfönster. Sen när jag skulle stänga av kom det upp "avslutar program, Fontcapture". Har ju förmodligen bara med jobbets dator att göra men jag tänkte att det ändå kunde vara bra att nämna.
 #302192  by Mippy

:o

Det låter inte bra. Har jag länkat fel kanske? Vad jag vet så är det ingen "virussida" eller vad man ska säga. Det kanske är någon mjukvara de har i jobbdatorerna som säger ifrån när man besöker Photobucket? Om det har hänt samma sak för någon annan om något liknande händer så får det bli en bojkott av Photobucket i framtiden. Låter minst sagt skrämmande.
 #302203  by Ufouria

Photobucket brukar inte vara så farligt däremot Imageshack (hemska saker har hänt där). :o Det verkar som virusarna har bosatt sig på imageshack.
 #302208  by Ludu

Väldigt underligt. Det var som sagt efter jag hade sett bilderna och sedan stängde fönstret som det hände. Det bör dock tilläggas att det förmodligen var en gammal version av explorer jag satt vid. Nu sitter jag alltid vid en annan dator med firefox :good:

Vad är det som gör att musiken är långsammare än NTSC i många av de äldre NES-spelen, och om det bara har med 50/60hz att göra, betyder det att PAL-spelen går märkvärt långsammare? Jag har själv inte kunnat jämföra sida vid sida.
 #302225  by poppe

Jag läste i försäljningstråden av Lemmings (scn) att den versionen även såldes i Holland. Vilka andra scn-spel såldes utanför Skandinavien och i vilka länder?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 111

Instagram #sndb.se