• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

#688443  by SuperGamer

Som jag förstår det var Color TV Game väldigt efterbliven. Den kom 1977 och hade ungefär samma prestanda som Magnavox Odyssey från 1972. Bland annat hade den ingen mikroprocessor. Med Game & Watch var de däremot i framkant.
 #688674  by Sonefors

Nja, det där är en auktion med ETT bud. Såna brukar inte spegla marknadsvärdet som en auktion med utrop på 1 kr hade gjort. I det här fallet var köparen beredd att betala 1000 kr men det är inte alls säkert att någon annan vill göra det. Nästa exemplar kan lika gärna gå för 200 kr.
 #690775  by SuperGamer

Det är på goda grunder som NES räknas till den tredje generationens konsoler. Skillnaden är enorm mot exempelvis Intellivision.

Helt rätt Sone, men jag tror likväl att Pong är i nivå med Color TV Game. Ett komplett Pong hade alltså också kunnat säljas för 1000 kronor, om det var utropspriset.
 #691125  by dallen96

Jag vill fråga om smurfs nightmare till gameboy kom med svart plast ? För köpte en kasett till min lillebror på game och den kasetten är svart, medans andra brukar vara endast gråa.
 #691462  by Ufouria

Då har jag en följdfråga. Vissa Game Boy Color spel (t ex Smurfs Nightmare) kom både med svart kassett och med den genomskinliga modellen. Den genomskinliga gillar jag inte alls eftersom man inte kan spela dem på en Super Game Boy. Är det något mer som skiljer de två varianterna från varandra? T ex grafikmässigt? Jag gissar på att den genomskinliga är en senare version.

Image

Hittade ingen eur-version att länka till men spelet släpptes även genomskinligt i Europa
Image
 #691510  by Aynez

Hej.
Fick hem 4 spel idag från ebay, varav två får en tråkig svart klump på boot-skärmen istället för nintendo-loggan.
Funderar på att göra rent dom ordentligt innan jag börjar klaga på säljaren.

Bore väl gå att göra rent med en vanlig tops/bumullspinne? Vad kan man använda för medel? Gärna något man har i hemmet.

Tack på förhand!

Mvh Mattias
 #692389  by Ludu

Angående svarta och genomskinliga kan jag bekräfta att det stämmer :)

Genomskinliga funkar inte på originalGameboy, det går inte ens att slå på strömmen på tjockvarianten eftersom hörnet inte är "urgröpt".

De svarta kassetterna har en slags "BW-mode" om de spelas på Original eller Pocket. Jag misstänker att alla genomskinliga är alltför färgbaserade för att lätt konverteras till svartvitt.
 #692417  by Aynez

Har för mig att de genomskinliga kassetterna använde sig av GBC's lite bättre processor, och att GB's processor var lite för slö för att det skulle gå att spela spelen som var gjorde specifikt för GBC
 #693220  by Smart Cat

Kort svar:
Vet ej.

Längre svar.
Vet inte men det man kan säga generellt är (tror jag) att GB-hystering inte har kommit igång än.
Det innebär, i min värld, att det fortfarande ligger "mängder" med spel hemma hos vanliga svenssons som fortfarande inte har nått ut till tradera.
Jag har samlat GB-spel i 3 år och det finns fortfarande en mängd spel som jag aldrig sett och en hel hög med spel som jag sett någon enstaka gång, Bubble Ghost tillhör den senare kategorin.
Sen finns det en tredje variant som dyker upp med jämna mellanrum och den sista varianten som man ser, mer eller mindre jämt.

Det jag vill ha sagt med detta är att det i dagsläget är svårt att avgöra vilka spel som är sällsynta och vilka som inte är det eftersom det är ganska sällan det dyker upp kompletta spel på tradera öht, det gör att det är svårt att avgöra vilka som verkligen är sällsynta och det gör också att spel som egentligen är ganska vanliga kan gå för höga summor eftersom marknaden är så ny och en massa personer har helt plötsligt aldrig sett det där spelet och tror att det är superräre.
Om ytterligare några år när vi har mer statistik och det har börjat komma ut fler spel är det lättare att avgöra vad som verkligen är sällsynt eller inte.
 #693715  by Ufouria

Minst 3000 GB spel av varje SCN-titel köptes in från Japan, enligt Owe i lördags. Så tänk att det kan finnas ~2999 fler exemplar än det där. I början var det 5000 ex minst som behövdes köpa.

Tror som Smart Cat att GB spelen inte kommer ut till försäljning i samma grad som t ex NES spel som folk börjar inse är värda mycket. Mr Gimmick är ett bra exempel som finns i överflöd på Tradera medan vissa andra NES spel som togs in i samma mängd sällan dyker upp pga att Svenssons inte vet att de är värdefulla.

Var det förresten bara SNES spel som kördes över med trucken på Bergsala? Eller var det även GB-spel som fick sätta livet till. Minns inte vad Gamegenie sa.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 19

Instagram #sndb.se