• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#685964  by Quvipp

Har hört någonstans att det skulle vara Storbritannien som gjorde att ordet ninja censurerades. Dem hade problem med gatuvåld på den tiden.

Jag kan ha fel, men det är vad jag hört.
 #685966  by Tronin

Ja, det tycks vara britterna som låg bakom censureringen. Så den här gången kan jag inte skylla på Tyskland då Nintendo inte låg bakom censuren.

Varför skulle förresten Bergsala ha censurera något? Det känns inte riktigt som att det var deras ansvar.
 #685996  by Lindholm

Tronin, för bergsala hade kanske inte så mycket stake som wendros ;)

(nu kommer folk bli arga)
 #687703  by Elrinth

Hej! :D

Är det någon som lyckats koppla nes:et till pc-monitorn för att test duck hunt? Jag har en känsla av att duck hunt kommer fungera isåfall. Min monitor har t.ex. bara 2ms input lag, bästa IPS-skärmen har 3.5ms. Problemet är att dagens hdtvs (http://www.cnet.com/news/best-low-lag-h ... us-gamers/) fortfarande inte kommit under 1/60 ~16ms respons-tid som är den tiden amerikanska nes visar en frame. Där PAL har 1/50, 20ms per frame.

Jag kan tyvärr inte testa själv då jag inte hittar igen min zapper, plus att jag behöver nog rengöra mitt nes innan det fungerar.

:DOG
 #687755  by Phredreeke

Datorn behöver lagra en hel bildruta innan den kan visa den på skärmen.

Sen, hur långt ifrån datorskärmen sitter du? Tror inte att zappern funkar så bra på normala "datoravstånd".

Tror nog att den bästa lösningen (som inte involverar en tjock-tv) är att köra zapperspelen på FCE Ultra GX till Wii
 #688149  by Ufouria

Vet ni vart reproavdelningen som Nintendomagasinet skickades till låg? (svår fråga som jag inte tror någon klarar)

Såg förövrigt i NM i svar på en fråga att de påstår att de tidiga NES konsolerna som såldes i Sverige runt 1987 inte var regionskodade. Nintendo var då inte klara med säkerhetschipet.
 #688169  by Tronin

Ufouria wrote:Såg förövrigt i NM i svar på en fråga att de påstår att de tidiga NES konsolerna som såldes i Sverige runt 1987 inte var regionskodade. Nintendo var då inte klara med säkerhetschipet.
Kul att de själva ger liv åt skrönan.
 #688279  by Lirod

En släkting i Eskilstuna hade en sådan konsol, han hade massor av piratspel som inte fungerade i min NES-konsol.
 #688303  by Storeriknr1

Tänkte kolla om det är någon som har klarat tetris till gamla gameboy lever 9 high 5 på den supersnabba versionen när man trycket "ner" samtidigt som start ( tror jag att det var)? Det går så ruggigt snabbt då. Själv har man klarat 9-3 på den men aldrig högre. Den vanliga 9-5 blir extremt lätt när man kört lite på den snabbare versionen.
 #688389  by Tronin

Lirod wrote:En släkting i Eskilstuna hade en sådan konsol, han hade massor av piratspel som inte fungerade i min NES-konsol.
Piratspel fungerar med de tidigare konsolerna, men inte amerikanska spel.
 #690226  by adamsweden91

Hej allihoppa!

Nu är det såhär att jag behöver eran expertis, då jar har fått tag på en olicensierad Nes kasett som jag har aldrig ens hört talas om.
Jag har sökt även på nätet men hittar ingen info alls om denna kopia. Det är iaf. ett donkey kong spel av nåt slag.
Bifogar lite bilder så kanske kan någon säga nåt om det eller kanske t.o.m värdera spelet? :/
All hjälp och inlägg uppskattas.

Tack!
Attachments:
IMG_1994.JPG
IMG_1994.JPG (2.5 MiB) Viewed 8969 times
IMG_1993.JPG
IMG_1993.JPG (2.69 MiB) Viewed 8969 times
IMG_1992.JPG
IMG_1992.JPG (2.66 MiB) Viewed 8969 times
 #690227  by Ufouria

Piratkassett. Har du testat det? Kan hända att det är flera spel (t ex de som är på kartongen men inte nödvändigtvis) än bara DK. Inte heller säkert att ens DK finns med på kassetten.
 #690269  by Sonefors

Är det bara ett spel på kassetten så brukar värdet ligga på runt 100 kr, +/- nån tjuga. Är det däremot en multikassett så har de blivit rätt så populära nuförtiden eftersom de inte får säljas någonstans. Hade det varit min så hade jag inte släppt den för under en tvåhundring, kanske till och med mer än så.
 #692503  by Apan

Jag undrar om det är nån som äger eller sett denna kassett (3-1 kassett med Turtles 2, Contra 2 och Double Dragon 2). Fick den när jag var liten 1991 kanske. Den kom med ett grönt dammskydd. Lånade ut den till en kompis i mitten på 90-talet och sen dess har jag inte sett den. Han vet inte om den är slängd eller såld men det var i Skara Falköpingstrakten. Vore kul att höra om det nån annan som ägt denna kasset
 #692987  by segasonic

Vilka andra svenska böcker om NES finns det?
Ni behöver inte nämna andra versioner/utgåvor av böckerna på bilden :)
Attachments:
20140504_182717.jpg
20140504_182717.jpg (2.43 MiB) Viewed 8891 times
 #693471  by Gryphex

Hej.

Köpte en NES i lördags på RSM som jag hunnit spela ett par timmar på, nu när jag tänkte sätta mig och spela lite Mega Man 2 så såg bilden "skev" ut, vissa delar av texten hade flyttat sig vågrätt. Startade då om konsolen via reset-knappen och nu så får jag bara en vit/grå bild utan något ljud. Testat andra kablar samt 3 spel som alla fungerat under helgen.

Några tips på vad som felet kan bero på / vad jag kan göra?

Tack på förhand!
 #693482  by segasonic

Rengör spelen och enheten.
 #697456  by chefris

Blev sugen på att lira lite nu när börjat kika in här igen. Körde lite megaman 3 på powerpaken häromdagen men nu när jag skulle kicka igång den igen funkar ingenting. Menyn på powerpak funkar som den ska, men så fort jag drar igång ett spel låter musiken skum, massa pixelbuggar och sen hänger sig skiten. Samma verkar vara med vanliga kassetter. Märkligt som fan, funkade ju kanon häromdan...

Det är en top loader jag spelar på
 #697800  by Shor

Hej,

Jag håller på att fixa en kusins gamla nes och jag har lite problem som jag inte riktigt blir klok på just nu.
Jag har bytt connector och rengjort kontakterna på moderkortet.
Om jag sätter in spelet direkt i connectorn utan att sätta dit släden så funkar spelen perfekt.
När jag däremot sätter dit släden så börjar problemen... när jag sätter in spelen och trycker in dom ordentligt så får jag bara den trevliga grå skärmen och ibland blinkande röd diod.
Om jag inte trycker in spelet hela vägen så funkar det... man måste som hitta en sweet spot.
Nån ledtråd om vad som kan strula? Man ska ju inte behöva lirka för att få spelen att fungera då det är en utbytt/ny connector kan jag tycka. Mina andra nes funkar perfekt utan att man lirkar.
 #697808  by Shor

Jag glömde tillägga att jag inte trycker ner spelet då det startar. Själva sweet spoten är precis så att spelet tar emot kanten fram på nes:et om jag försöker trycka ner det, så det går inte ens att trycka ner det när jag är på stället då spelet kan starta.

Observera...när jag alltså inte har släden på plats, så kan jag trycka in spelet hela vägen in i connectorn och det startar utan problem.
 #697835  by Shor

^ Tack för tipset. Jag ska testa lite mer imorgon. Håller på att bli tokig ikväll. Har skruvat loss allt och satt ihop tusen ggr känns det som :)

Testar med bara connector, funkar fint, sätter dit släden...testar utan skruv, med skruv...funkar sisådär ibland.
Jag börjar undra om det är så att släden inte passar lika bra på såna där "nya" connectors man kan beställa. Ska klura vidare imorgon om jag får tid!
Tack igen.
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 111

Instagram #sndb.se