• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#301594  by Ufouria

Aha.. det är så.

Ja sista banan är lättast. Bara man vet vad man ska göra för att den inte ska loopa sig.

Jo kontrollen känns ju dålig i början. Man måste vänja sig med att gubben tar något extra steg/glider när man har landat.
 #301625  by Slackiiin

Spelade just ut Mega Man 4, måste säga att det var beydligt svårare än de tidigare spelen... dom verkar ha sänkt ner vapnens styrka på bossarna en hel del.

Aja, kul spel, fast 2an är mycket bättre.
 #301833  by Ludu

sanna: kan den loopa sig? :s det märkte jag aldrig av :lol:

slackiiin: jag tycker trean var mycket svårare än fyran. Mega Buster gör rätt stor skillnad och de fyra banorna innan Wily Stages i trean är inte att leka med. Inte jämfört med resten iaf :yes: Jag har lirat 1-3 allra mest men ändå är 4 och 5 lättast. I mitt tycke i alla fall :good:
 #301835  by Ufouria

Näst sist jag spelade KI så tog sista banan ALDRIG slut. Körde varv på varv. Tror man måste skjuta ner ett antal fiender för att man ska komma fram till bossen. Skjuter man inget så kan man sitta och spela i en oändlighet. Någon som vet bättre hur det är?
 #301880  by Frassni

Jepp, jag tror man ska skjuta ner ett visst antal fiender. Något liknande är det iaf :) Efter andra eller tredje varvet så ska man vara i bossen om man försöker döda fienderna... Typ.
 #302049  by Ufouria

Grattis! :)

Tyckte du som jag att det svåraste momentet i spelet var att i groddräkt ta sig förbi de där eldflammorna samtidigt som det kommer flygande ballonger?
(någon bana nära slutet)
 #302119  by Ludu

Inte svåraste, men bland det svåraste var det! Sista banan är ju uppdelad i tre. Första klarade jag på första försöket. Andra dog jag minst 15 gånger på (till exempel stället du skrev) och sista klarade jag på två tre försök (med ett par extra på bossen).

Svåraste/drygaste var nog i Nemo's House, efter att ha tagit råttan och försöka ta sig förbi de spyende flygande sköldpaddorna. Varje gång man dör måste man ju börja sååååå himla långt bak och allt är så omständigt.

Jag har även ett svårt ställe på andra banan men det är bara för att jag gör fel och tar mig ner till stället med biet med hjälp av gorillan istället för ödlan. Skitsvårt men efter att ha övat och dött på det stället dussintals gånger lärde jag mig knepet för att varje gång kunna klamra fast i rätt vägg :D Det var innan jag märkte att man kunde klättra upp i trädet och hitta ödlan :lol:
 #303070  by 3gengamern

Tog igår kväll nya krafttag och lyckades denna gång klara ut hela "Kabuki Quantum Fighter". Slutbossen var av samma typ som den i "Super Turrican". Alltså ganska lätt när man väl hittat en död vinkel på skärmen där skotten sällan kan träffa en.

Musiken tyckte jag för det mesta var mycket bra men bandesignen kändes konstig. Enligt den lååånga filmsekvensen i början ska ju spelet utspela sig inuti en dator. Ändå springer man förbi saker som Riddarborgar, kugghjul, vegetation, bisarra ansikten, skelett och isblock. Allting utom vad man förräntar sig att insidan av en dator ska se ut.

Känns lite som den västerländska utgåvan av SMB2, dvs. ta ett spel som ursprungligen handlar om något annat och klistra på en helt ny handling och titel.
Last edited by 3gengamern on 08 Feb 2015, 13:10, edited 2 times in total.
 #303074  by Ufouria

haha.. slutbossen i Super Turrican är inte att leka med förrän man hittat ett ställe där man inte blir träffad.

Ja Kabuki Quantum Fighter är rätt lätt. Otroligt kort oxå. Jag gillar inte det spelet. Tråkiga fiender, hemska färger och "ostimulerande" spel. Första gången var det rätt okej men andra gången jag spelade det var det hemskt trist.

Nu får du fortsätta med Blue Shadow eller Shatterhand om du inte redan spelat dessa grymma spel?
 #303085  by Ufouria

:good:

Willow och Tropical nånting är jag nyfiken på. På ett sätt borde jag inte gilla dem eftersom jag hatar att gå runt och prata med folk i byar och liknande för att veta vart man ska men samtidigt så tycker jag att de verkar rätt skoj (utifrån att ha kikat på bilder).

Är Willow så att man ibland inte vet vart man ska gå?
 #303164  by Hall112

Sanna wrote::good:

Är Willow så att man ibland inte vet vart man ska gå?

Det är ganska så enkelt att veta vilket område man ska röra sig i, men det kan vara svårt att hitta på vissa ställen då många ställen ser lika ut. Enl. min åsikt så är spelet riktigt bra och har vissa likheter med zelda. Ganska så stort spel, men relativt enkelt. Helt klart värt att spela igenom.
 #303200  by 3gengamern

Sanna wrote:Nu får du fortsätta med Blue Shadow eller Shatterhand om du inte redan spelat dessa grymma spel?
"Shatterhand" ligger faktiskt topp tio på att göra-lista till NES. Musiken på bana A och B är bara så fantastisk. Run & Gun när det är som allra bäst.

"Blue Shadow" har jag aldrig provat på men det ser lovande ut på bild så det får bli nästa projekt.
Last edited by 3gengamern on 08 Feb 2015, 13:11, edited 1 time in total.
 #303247  by Ufouria

x antal varv Probotector. Noll koncentration de sista varven. Stirrade typ rakt in i TVn. :lol:

Sämre än mitt rekord (strax över 6 milj, men ganska bra poäng iaf. Bara 2 miljoner från max.
Nu blir det inge mer Prob på ett tag iaf...

Image
 #303827  by Shigeru

Flintstones (första) spelat och avklarat för första gången, var inte riktigt lika kul som jag trodde men helt klart okej
 #303851  by Pinge

Tvåan är faktiskt snäppet trevligare, och enklare!

Senaste jag klarat är SMB, typ 10ggr sen i fredags!
 #304784  by WERY

Gjorde ett nytt försök att speedrunna Rygar och det gick ganska bra förutom att jag dog på vissa ställen. Sluttiden blev 00:51:30 och jag hade väl 4095 i Tone. Det verkar som att när man kommer upp till 4000 så kvittar det vilka fiender man dödar för styrkan ökar sakta upp till 95 därifrån ändå

Måste få ner tiden till 45 minuter nån gång :)
 #304788  by WERY

A det är 1023 i SCN verran och eventuellt 4095 i USA verran om inte mer när det kommer till Tone. Men denna runda jag just gjorde var en av mina bättre och då kanske jag har spelat det rätt lite dom senaste månaderna.
Men kände idag att jag bara måste spela lite NES. Dax och äta och sen har jag ett gäng olika val på vad jag ska göra med kvällen
 #304792  by 3gengamern

I väntan på att hitta ett komplett Blue Shadow passade jag på att varva ett annat av Taitos guldkorn, Power Blade.

Bra kontroll, lagom utmaning och superb musik. Låten som spelas i Sector 6 är bland det bästa jag hört till NES.

Mycket trallvänlig, har gått runt och nynnat hela dagen :-w

Betyg: 4/5, 1-UPs
:MM :MM :MM :MM
Last edited by 3gengamern on 08 Feb 2015, 13:17, edited 1 time in total.
 #304796  by Ufouria

Musiken på alla sektorer är i toppklass. Satt och lyssnade på dem nu och kunde inte bestämma mig för vilken som är bäst, men ryser gör jag av alla låtarna.
 #305803  by 3gengamern

Det är om inte annat den mest överraskande vändning ett Mega Man-spel någonsin tagit i sin handling.

Första gången man spelar igenom så luras ju alla i några minuter att tro att Dr. Wily verkligen är en utomjording. Detta innan man slutligen nitar honom och upptäcker att allt bara var ett hologram.

Mega Man 3, 4, 5, 6 osv. använder ju visserligen också mycket snarlika vändningar, men skillnaden där var ju att knepet inte längre var nytt. Oavsett vem som i inledningen påstods vara skurk, så kunde man gissa att det nog ändå var Wily som var den riktiga slutbossen.
 #305818  by Ufouria

Musiken precis efter att man dödat, om man nu kan döda ett hologram :? , kan nog alla hålla med om att den är hemsk.
Nästan så att öronen trillar av.

Däremot så gillar jag nog avslutet i Mega Man 2 bäst. Vackert och sorgligt.
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 227

Instagram #sndb.se