• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#649316  by smid

Det finns väl converters för att köra NTSC på PAL också? Du får bygga på helt enkelt :D Eller bara klippa ett litet ben... Eller skaffa en Famicom.
 #649329  by segasonic

NTSC till PAL finns, jag har två olika :good:
2013-10-07 16.19.19.jpg
2013-10-07 16.19.19.jpg (715.55 KiB) Viewed 6662 times
Mitt förslag är att du köper en NTSC-enhet eller moddar din PAL-enhet, mycket smidigare.

Nu till min fråga;
Vilket dammskydd bör jag stoppa mer i mitt North & South? Alla komponenter (kassett, manual och flärpar) är märkta "NES-N5-SCN". Tacksam för snabbt svar :D
 #649341  by Ufouria

Jag fattar inte hur man änvänder en Game Genie. Har en helt onavänd utan smuts mellan spakarna och den funkar inte. Konsolen bara blinkar då jag ju inte kan trycka ner GG-kassett-paketet i konsolen utan släden står högst upp.
 #649357  by segasonic

Du ska inte trycka ner den. Tryck in den hårdare än vad du tror du ska göra så funkar det ska du se :good:
 #650269  by segasonic

Är där inte ROM-filer på så är det helt ok.
 #650287  by Tronin

Antagligen av samma anledning som priserna är betydligt lägre i USA - större kvantiteter. Sen skadar det inte att större delen av Europa inte har en regionhets på samma sätt som här.
 #650289  by aerobert

Fast var tionde NES som såldes i Europa såldes i Sverige (eller var det Skandinavien?). Det är ju inte så att vi har lite spel här. Snarare tvärtom, lär ju finnas fler spel per capita här.

Skicket på spelen tycks generellt sett vara sämre här också.
 #650363  by mbraek

Går det att använda min svenska ac-adapter till min tyska nes konsoll?
Vill ju inte pajja dessa fina konsoller? hittade inget när jag googlade så tänkte kolla med proffsen här.
 #650373  by Ufouria

De spanska spelen/kartongerna är däremot i sämst skick. Det märks att de kommer från ett fuktigare och varmare klimat.

Tycker även att det är ganska ofta som tyska och franska spel luktar rök. Väldigt sällan man får SCN-spel som luktar rök. En gång fick jag dock hem ett komplett spel som luktade riktigt illa. Luktade som att det legat 20 år i en tvättkorg med smutsiga, svettiga kläder. Luktade gammal testosteron :lol:
 #650375  by MilleN

mbraek wrote:Går det att använda min svenska ac-adapter till min tyska nes konsoll?
Vill ju inte pajja dessa fina konsoller? hittade inget när jag googlade så tänkte kolla med proffsen här.
Japp har själv kört så ;)
 #650716  by puban

Är sugen på att köpa ett amerikanske NES. Kan jag använda en vanlig svensk strömkabel och A/V-kabel till ett sådant?
 #650721  by puban

tack ska du ha! följdfråga; funkar de vanliga svenska handkontrollerna också?
Last edited by segasonic on 16 Oct 2013, 21:54, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #651588  by tevey

Jag söker namnet på ett spel som jag spelade som barn, vill minnas att det är ungefär som ikari warriors fast att man köper och väljer vapen innan varje bana.
Någon som vet vad det heter?
 #651614  by Ufouria

Det låter lite som Gunsmoke där man går "uppåt" i bilden och köper och väljer vapen, dock inte innan varje bana.

Var spelet svenskt eller kan det vara typ Commando?
 #651637  by Ufouria

Men man går iaf uppåt som i Ikari :) Gunsmoke känns dock närmare rätt svar. Kan inte komma på något annat NES spel som påminner om Ikari och som släpptes i Sverige. Om han spelade det som barn så var det troligen inget amerikanskt spel.
 #651660  by tevey

hmm nej verkar varken vara gunsmoke eller commando, är inte säker på att det var uppåtscrollande det jag minns mest är att man köpte/valde vapen innan banan och att man kunde spela 2.
 #651664  by aerobert

Ska vi utesluta svenska spel? Var det en piratkassett det kan ha funnits på?

Tänker jag 2-player då så blir det Contra Force, bad dudes, dudes with attitude, heavy barrel.

Eller hmm, kan det va Smash tv? Finns säkert hur många som helst fler.
 #651667  by tevey

Hehe ganska säker på att det var ett svenskt spel, men blir mer och mer osäker på att det var nes efter massa googlande utan att hitta något.
Jag återkommer om jag kommer på det.
 #652141  by Azox

Någon som vet vilket dammfodral gimmick kom med från början? Vare den med nintendo logga lr helt svart? Kanske vilken typ av damfodral oxo finns ju olika varianter på materialet.
 #652152  by Tronin

Sanna wrote:Kända varianter:
1. Standard-SCN:
Box: NES-G8-SCN på flärparna
Manual: NES-G8-SCN
Kassett: NES-G8-SCN (fram) och SCN (bak)
Dammskydd: Svart med Nintendo logga, hårdplast ?
Reklamblad o. dyl.: Medlemsansökningskort (SCN-5), epilepsiblad (NES-DOC-SCN)
 #652157  by Azox

Tack så mycket var hitta du den infon?
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 111

Instagram #sndb.se