• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #655797  by Sonefors
 
Är "sprickan" orsaken till att start-knappen inte fungerar? Allt annat funkar men det är kämpigt att starta spel utan start :lol:

Edit: OM det är orsaken, hur fixar man det?

Edit 2: Lödning som gäller alltså, hade hoppats att det hjälpte att dansa kretskortsdansen eller något liknande. Får åka till pappa då. Eller tänker jag fel här? Det är alltså de gröna banorna som är av.
Attachments:
image.jpg
image.jpg (2.3 MiB) Viewed 8312 times
image.jpg
image.jpg (2.57 MiB) Viewed 8312 times
 #655800  by instinqt
 
Går annars att skrapa rent och dra på silverlack. Men risken är att det spricker igen iom sprickan i kretskortet.
 #655830  by instinqt
 
Conrad har silverlack i olika former. Kjell och Classe hade förut men jag tror inte de har kvar produkterna i sortimentet.

Men jag tror inte det är den ideala vägen att gå när kretskortet spruckit och sedan spräckt 3 banor. Det lär nog spricka upp igen och silverlack är långt ifrån gratis. Bättre att försöka löda skiten på något sätt. Blir nog mer beständigt om man antingen bryggar eller bara lägger över tenn.
 #656096  by MXS
 
Till vänster så ser ni originalet till Super Famicom, men vet någon vad det är för nån boxart till höger?
Jag har inte sett den förut.. troligtvis är det någon fanart av nåt slag. Det ser proffsigt ut, så jag är ändå lite nyfiken om det är ett spel, något som kanske sålts/tryckts upp.

Vet någon mera om det? Länka gärna info i så fall. Tack!

Läcker hursomhelst.

Image
 #656114  by Ufouria
 
Korianska Super comboy kanske? :)
 #656693  by Modrian
 
Lite nybörjarfrågor. Vad kostar SNES spelen i genomsnitt om man vill ha kartong och manual i ok skick? Hur mycket får man betala för själva konsollen?
 #656796  by Da Bear
 
Sonefors wrote:Är "sprickan" orsaken till att start-knappen inte fungerar? Allt annat funkar men det är kämpigt att starta spel utan start :lol:

Edit: OM det är orsaken, hur fixar man det?

Edit 2: Lödning som gäller alltså, hade hoppats att det hjälpte att dansa kretskortsdansen eller något liknande. Får åka till pappa då. Eller tänker jag fel här? Det är alltså de gröna banorna som är av.
Skrapa rent banan på båda sidor om sprickan, löd sedan över ett ben ifrån ex ett motstånd som du klipper till i lagom längd.

Edit: Markerade i rött på din bild var du bör löda fast "ben".
image.jpg
image.jpg (2.55 MiB) Viewed 8197 times
 #657401  by Sonefors
 
Sonefors wrote:Vilka spel släpptes som Disney's Classic?
Ingen (mer än instinqt) som har någon aning? Det är alltså dessa utgåvor jag menar.

Image
 #657410  by instinqt
 
Tre hints bara för att det är du ;)

• Aladdin
• Asterix & Obelix
• Timon & Pumbaa
 #657415  by instinqt
 
Kan inte nämna fler på rak arm faktiskt, har dock ett vagt minne om att det finns minst en titel till. Så jag har inte fullständig koll ute i PAL-periferin :)
 #657418  by instinqt
 
Joneliv har ju redan köpt Jungle Book, Lion King och MQ + MQ2! :)
 #657419  by Sonefors
 
Nä, alla regioner kvalar in på min lista.

Precis :) Jag äger i nuläget:
• Jungle Book
• Lion King
• The Magical Quest
• The Great Circus Mystery


och söker följande:
• Aladdin
• Asterix & Obelix
• Timon & Pumbaa
 #657421  by instinqt
 
Klart man ska ha alla, de är riktigt fina. De röda Classics är riktigt fina också tycker jag. Ser riktigt enhetliga och fina ut om man ställer dem bredvid varandra i bokhyllan.
 #657431  by instinqt
 
Comic-whatnow? Pic? :)
 #657437  by instinqt
 
Aha! Hade en gnagande känsla i bakhuvudet om att Smurfarna fanns i Disney-utgåva...tji fick jag iom att jag missat Comic-märkningen. Men nu kan jag åtminstone sova gott utan gnagande känslor i bakhuvudet :lol:
 #657442  by instinqt
 
Då är det inte Disney, som jag sa. Timon är Disney ivf.
 #657481  by kapsylen
 
Hej, jag håller på och fixar och donar med lite konsoler här hemma.
Just nu har jag kommit till ett projekt jag dragit mig för ett tag nu, jag har ett stort hål på undersidan utav min snes konsol.

Framifrån:
Image

Undersidan:
Image

Som ni kan se är det ett ganska stort hål på baksidan jag vill laga.
Men kan inte komma på bästa sättet att laga hålet.
Har haft en silvertejp bit över hålet tidigare, men nu vill jag laga det istället.

Jag planerar även att göra ett paintjob på konsolen, för att allt ska bli samma färg.


Tips och erfarenheter på hur jag skall laga detta hål uppskattas varmt!
:)

Edit.
Jag har verktyg så som kan skära bort en det rödmarkerade och lite till om så behövs :)
 #657486  by kapsylen
 
Ja det var ett alternativ med ja :)
Undra hur bra det kommer funka utanför teorin, lossnar eller liknande?
Köpte faktiskt en dremel igår ^^
Last edited by Sonefors on 26 Nov 2013, 14:26, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget tack.
 #657488  by aerobert
 
Antingen fyller du igen hålet med nåt, eller så slaktar du en SNES, kapar upp plasten och för över rutan. Eller så tar du bara hela chassit från en annan, lär vara betydligt bättre och lättare. Finns många trasiga SNES där ute som kan donera kroppsdelar.
 #657489  by kapsylen
 
Får hålla utkik efter billiga donationsdelar då kanske :)
Och försöka snygga till ovansidan så gott det går, det var ett bra alternativ det också!

Körde huvudet i stolpen lite idag, kom på att min gamebit inte passar mitt snes. Behöver en 4.5mm gamebit.
Ska även tvätta och fixa ett gamalt n64 (min första som jag fått tillbaka igen efter den vart såld som ung).
Så behöver även en 4.5mm till den. Blir att beställa i dagarna.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 24

Instagram #sndb.se