• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

#669194  by segasonic

Håll mig uppdaterad! :D
 #669205  by lab23

@Robotwo - En gb usb 64m?
 #669238  by Robotwo

Jorå :)

Den enda jag hittade inom lämpligt pris.
Den mår kräva ett separat program för att föra överföra ROMs motför att vara Drag & Drop.
Men den är än så länge mycket snabb och pålitlig :D
 #669798  by Shigeru

Finns det några skonsamma sätt att avlägsna etiketter o limrester från GBspel så färgen inte släpper?
 #669801  by Ufouria

Nope! Det går att ta bort med hårfön men klisterresterna är kvar så det är bättre att ha etiketten kvar för annars samlas det damm och smuts på klistret. Label off tar med sig hela färgen på kartongen, iaf på EUR-kartonger som är "matta" på ytan. Verkligen inte att rekommendera! Enda undantaget är om kartongen är väldigt blank. Funkar t ex på vissa av de tidigare SCN utgåvorna. Men det görs på egen risk. Även på dem försvinner färgen om man håller på för länge. Tacka vet jag NES kartonger där man kan hälla på Label Off och gnugga en timme utan att en färgdroppe försvinner.
 #669838  by Shigeru

Attans, prislappar kan jag leva med men plomber ser jag ingen charm i så skulle vara härligt om man kunde få bort de :/ bensin lär döda de också gissar jag..
 #669943  by Ufouria

Hur bra är det jmf med Label Off? Min label off är nästan slut och jag behöver köpa nytt snart. Funderar på smörjan som finns på apoteket.
 #669956  by Leerok

Hittar inte mitt gameboy color. Spelade på det senast i förra lägenhet 2013. Hoppas inte det kommit bort, haft det sedan release 1998, orepigt och batterlucka kvar. :D
 #669964  by Shigeru

Sanna: jag har faktiskt aldrig provat Label off, så kan ej jämföra, det funkar inte supereffektivt på alla typer av klisterlappar, vissa får man verkligen jobba med. Label off kanske är likadant eller är det sjukt effektivt på det mesta? Bensinen avdunstar även väldigt fort vilket kan vara lite drygt men även bra i vissa fall.
 #669967  by Ufouria

Okej, då tror jag nog Label Off är effektivare. Det avdunstar långsamt/knappt alls utan man får ta bort med bomullstuss. Det går oftast väldigt lätt att få bort alla typer av klisterlappar (Röda döden är enda undantaget som det inte biter alls på).
 #669972  by instinqt

Saker som Label Off inte biter på brukar gå att få bort mha bensin och vice versa. Har haft ett gäng härdade klisterrester som inte gick att rå på med label off, men kemisk ren bensin gjorde susen.

Sen brukar jag vara slö och rengöra spisfläkten med kemisk ren bensin. Biter jäkligt bra på ingrott fett :good:
 #670400  by Smart Cat

Sanna wrote:Nope! Det går att ta bort med hårfön men klisterresterna är kvar så det är bättre att ha etiketten kvar för annars samlas det damm och smuts på klistret. Label off tar med sig hela färgen på kartongen, iaf på EUR-kartonger som är "matta" på ytan. Verkligen inte att rekommendera! Enda undantaget är om kartongen är väldigt blank. Funkar t ex på vissa av de tidigare SCN utgåvorna. Men det görs på egen risk. Även på dem försvinner färgen om man håller på för länge. Tacka vet jag NES kartonger där man kan hälla på Label Off och gnugga en timme utan att en färgdroppe försvinner.
:o
Wot?!
Det var mer än jag visste. Tack för den informationen. Jag hade tänkt gnugga loss på en del kartonger men då skiter jag nog i det.
 #670424  by Ufouria

Är det en SCN kartong som är blank går det oftast bra (men färg kan fortfarande försvinna) men är det t ex en EUR-kartong, don't even try! Iaf inte med Label Off. Vet inte hur det är med kemisk bensin. Den första GB-kartongen jag förstörde var en Lucky Luke. Det var flera år sedan. Kom att tänka på att det spelet måste alltså ha släppts som EUR i Sverige :)

Jag önskar att man kunde köpa innerboxar av plast (original). Sällan de är i bra skick. Pappinnerkartongen är inte bättre de (t om sämre) fast det är inte lika många spel som kom med pappinnerkartong.
 #670456  by Erik S

Sanna: Det går alltså inte att få tag på plastinnerboxar till GB spel? Synd i så fall, jag skulle behöva komplettera mina spel med sådana.
 #670529  by Smart Cat

Sanna wrote:Sällan de är i bra skick. Pappinnerkartongen är inte bättre de (t om sämre) fast det är inte lika många spel som kom med pappinnerkartong.
Skojar du? så gott som alla spel efter -94 har väl pappinnerkartong.
 #670913  by Ufouria

Näe, för jag äger i princip inga spel efter 94 (det är ju nästan uteslutande A4-spel) :( Så i min samling är spelen med pappinnerkartong nästan obefintliga. Kan röra sig om ca 15 spel jmf med 200 innan som kom med plastbox.
 #671068  by Shigeru

Är något speciellt fabrikat på label off att föredra? Hittar flera olika när jag googlar det.
 #671085  by Isakksson

Jag köpte en från Kjell & Co, det fungerade rätt bra, men boxen luktar fortfarande rätt skumt från medlet :(
 #671089  by 3gengamern

Mitt stalltips för att få bort klisterrester är kemisk bensin.
Dunstar snabbt, lämnar inga synliga spår eller kvardröjande lukt.

Enda nackdelen är att den snabba avdunstningen genererar rätt starka ångor, så man bör helst hålla till under köksfläkten eller ute på balkongen.
 #671090  by Ufouria

Fick mig att tänka på de gångerna jag började blöda näsblod på den tiden jag rengjorde kassetter med topps och T-röd eller elektronikrengöring.
 #673071  by Ufouria

Gameboy-tråden är borta väl?

Jag undrar om ni har tips på hur man bäst förvarar GB-kassetterna. Har inte mina GB-kassetter i kartongerna, dels för att jag vill spela dem och dels för att väggarna så himla känsliga i pappinnerkartongerna så det är bättre att ha spelen löst.

Borde vara någon "låg" kartong eller liknande så att man lätt kan bläddra bland spelen. Just nu har jag dem i översizade kartonger, t ex skokartonger och har dem sorterade efter bokstav.
 #675117  by Robotwo

Jag förvarar mina i en kortpärm iaf :D
Konstigt nog får gameboy kassetter plats i plastfickor för samlarkort och en pärm får man plats med ett antal i (typ 60-70 kanske, 9 per sida).

Så här: http://i934.photobucket.com/albums/ad18 ... G_1647.jpg
 #675147  by Ufouria

Wow, grymt! :D Underbar förvaring! Nu måste jag ut på jakt efter kortpärmar. Egentligen är det väl plastfickorna som är av intresse. Kanske går att köpa i någon bokhandel eller liknande och sedan stoppa in i en vanlig pärm.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 19

Instagram #sndb.se