• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#614414  by Ufouria

:D

Att samla på SS spelen i hyrboxar låter som ett roligt och ganska utmanande mål. Donkey Kong spelen vet jag inte om jag har sett i hyrboxar. De andra ser man lite då och då. Devil World t ex verkar rätt vanlig.
 #614415  by aerobert

Ja eftersom jag främst samlar på kassetter så tänkte jag lägga in ett litet extramål.

Donkey Kong Classics verkar ha släppts som hyrbox och i de två ingår ju två DK och DKJr. Close enough. :)

EDIT: Skall tilläggas att jag inte bryr mig om att Yapon-klisterlappen sitter kvar på kassetten. Nöjer mig med boxen om jag redan skulle ha spelet löst.
 #614453  by aerobert

Ibland kan man se en stämplad siffra på etiketten på kassettens baksida. Jag har exempelvis Mega Man 2 där det står 11 på den ena och 19 på den andra. Är det nåt batchnummer eller liknande? Nån som vet varför den siffran finns?
 #614456  by segasonic

Den frågan har kommit och gått några gånger! viewtopic.php?f=2&t=9424
Vill minnas att svaret inte kommit fram än.
 #615441  by Shinjo360

Segasonic:

Tackar för bilden, blev lättare så! :)
 #615461  by segasonic

Kul att kunna hjälpa till!
Var hennes moddad?
 #616300  by aerobert

1) Är akrylboxarna för smallbox lämpliga till att förvara enbart kassett/fodral i?

2) Den NES jag har inkopplat för spel gör spontanreset emellanåt. Väldigt sällan men givetvis frustrerande när det sker. Ny connector sitter i. Vad kan det bero på? Dålig kontakt på någon pinne? Det är framförallt på spel som jag vet att jag inte gjort rent alls, eller på ett bra tag.
 #616305  by aerobert

2) Startar om sig från början utan varning. Hänger sig inte eller liknande. Tror också strömadaptern kan spöka, får kolla om jag ställt den så den inte är inkopplad "böjt" till. Annars har jag några till liggande.
 #616794  by emadal

Har en kompis Nintendo (NES) som endast uppvisar en grå konstant ruta och lysdioden till Power lyser konstant.

Frågan lyder: är det lätt att fixa, och hur gör man??

Har letat lite (sökt) men kunde inte få någon bra träff i arkivet.
Tacksam för svar, som gör att jag kan driva ut den lilla grå djävulen. :good:
Last edited by emadal on 12 May 2013, 20:52, edited 1 time in total.
 #616796  by aerobert

Låter bara som det problem alla NES har. Du får byta connector och se till att rengöra kontaktdelarna på både moderkortet där connectorn sitter fast, och så då själva kassetten.
Både enkelt och billigt att göra.
 #616798  by emadal

Aerobert: Har testat det :arg: :lol:

Edit: Har skruvat isär konsollen. Suddat med radergummi på kontakterna på kretskortet. Har rengjort och böjt till cartridge-hållaren. Jag tror det är något annat typ av fel. :-k
Last edited by emadal on 12 May 2013, 21:47, edited 1 time in total.
 #616831  by smid

Stäng av konsolen, rucka lite på carten medans den sitter i och testa igen. Funkar efter ett par försök, man måste lära känna sin konsol ;)
 #616842  by PrylBirger

Ibland om man pillar på connectorns kontakter (böjer dem uppåt så det blir trögare att sätta in spelet) kan det vara så att spelen INTE fungerar om man trycker ner släden. Utan kan vara så att man bara ska trycka in spelet så långt det går UTAN att trycka ner släden.
Last edited by PrylBirger on 13 May 2013, 00:50, edited 1 time in total.
 #618260  by emadal

Har fortfarande inte löst mitt problem (ovan). Det är inte en dålig eller oren connector (har haft den öppen, och flyttat connector och kassett med consollen igång, hundra gånger. så det är inte frågan om någon ärg på stiften eller motsvarande på kretskortet). Tacksam för den som har lite djupare kunskap än mig, och vill hjälpa mig. :s
Last edited by emadal on 16 May 2013, 22:58, edited 1 time in total.
 #618262  by smid

Mitt tips är bara:

Sätt igång - stäng av - rucka på carten - sätt igång - gör om.

Efter ett tag funkar det alltid, har testat på otaliga maskiner. Annars är det något annat knas med den.
 #618595  by Televinken

Tjääna,
Det är så att jag är sugen på ett visst spel, Pirates, detta hade jag förr på min Amiga men vet nu att det även kom ut till Nes om dock ej i Sverige. Finns flera tyska versioner på detta spel men vet någon om det även finns på engelska för europeisk konsol? Ni som har det, är det enbart den amerikanska versionen som gäller? Min tyska är okej men inte så bra, annars verkar det vara lätt att få tag på ”overthere”.

Ni som har spelet, hur har ni löst det? :koopa:
 #618599  by Televinken

Säkerligen den tyska varianten som det ser ut, den är väldigt lätt att få tag på som det ser ut, finns även på engelska i A varianten. Blir väl att man tar hem den ifrån staterna. Kommer ju snart att sitta på en Top Loader :yes:
 #618604  by aerobert

Då är det bara att köra! Har själv lagt enorma timmar på Pirates! på A500!
Last edited by aerobert on 18 May 2013, 17:44, edited 1 time in total.
 #618772  by rogerxy

Är det någon som har spelat "Snake's Revenge" (Metal Gear 2) som har nån aning om hur "check-points" fungerar?
 #619496  by Ufouria

Visst var det väl Gum Shoe som inte kom med blanka (utan kodning) på flärparna? Blandade ihop det här innan jag samlade på SS-spel och trodde att det var Wild Gunman som inte kom utan SoQ :lol: Men alla kom utan SoQ som första utgåva men det var något spel som inte går att få utan EEC-kodning på flärparna.
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 111

Instagram #sndb.se