Vad pajjar?
En NES går på 5V innuti maskinen, i NESen sitter det dock en strömomvandlare som gör om volten du får från din strömadapter(NES-002 här) till 5V. Om du skickar in för hög volt i maskinen så är det den strömomvandlaren i Nesen som går sönder främst. Det kan dock hända att den "tar med sig" fler grejer på samma gång. Jag håller det lite kort om detta, då det finns mycket mer att berätta om man vill. Vill du veta mer får du fråga :-)
Finns det inte andra som ger samma spänning?
Jo, det finns det. Mängder tom :-) Du får leta lite bara.
Snes adaptern, ger den samma?
Ja, Snes adaptern fungerar kalasbra på din Nes, så länge kontakten passar bara. Den skickar ut samma spänning och ström. Du kan även använda Famicom och Super Famicom strömadaptrar på en Nes, det går bra det med. Däremot ska du aldrig använda Nes eller Snes strömadaptrar på en Famicom eller Super Famicom, varför är svårt att förklara men du kommer märka direkt om du försöker...
Hur hög spänning(som mäts i volt) vill en Nes ha?
Maskinen är testad för att trivas bäst vid 10 Volt, det är även vad NES-002 adaptern skickar ut. Detta är inte en dödsviktig mängd dock, det måste inte vara exakt 10 Volt, det ska vara runt 10 Volt. Maskinen fungerar lika bra även om du skickar ut 9 eller 12 V. Det börjar bli farligt först runt 15V skulle jag säga. Jag skulle nog aldrig koppla in över 12V för säkerhets skull.
Man kan dock inte bara kolla på adapterns spänning, man behöver även veta vad för ström den skickar ut. Ström mäts i ampere eller A. En Nes till ha 0,85 A, eller 850 mA som det även kan skrivas. Du kan dock aldrig ha för mycket ampere, så en Nes fungerar lika bra med en 2 A adapter :-) Nesen tar bara den Ampere den behöver. Vilket då blir motsatt från Volten.
Litet tips bara som jag använder. Sega Mega Drive 1... Den har bäst strömtransformator. Den fungerar nästan med allt. Har man en sådan kan man skratta och vara lycklig.(mest för att man har en MD! ;-) )
Mega Drive 1 transformatorn fungerar med:
Nes
Snes
Famicom
Super famicom
Pc Engine
Neo Geo(dock inte alla modeller, men alla Europeiska iaf)
Master System
Mark III
Game Gear
Mega CD
Och flera andra med, i princip alla 16 och 8 bitars konsoler med andra ord, iaf de stora :-) Underbar sak. Master System adaptern fungerar med till alla de konsolerna tror jag, kanske inte Neo Geo. Men med alla Nintendo maskinerna iaf.