• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#299399  by Mippy

Jag har märkt att många av mina dammfodral har utbuktningar på undersidan. Är det ett vanligt fenomen även bland andras dammfodral? Hur kommer detta sig egentligen? I vilken position ska de låsas för att det ska bli så och hur lång tid tar det innan det börjar synas att det buktar ut? Kan ju vara bra att undvika den "låsningen" i så fall så att de fina man har inte också blir förstöra. Inte så smart att stapla dem på varandra kanske? Tack!
Last edited by Mippy on 24 Jun 2010, 16:27, edited 1 time in total.
 #299404  by Mippy

Jo, det känns ju som det mest logiska. Det kan inte vara så att spelen som ligger i dras nedåt under längre perioder och att det då uppstår? Till exempel i en kartong som står upp. Är som ni märker helt okunnig inom det här området. :roll:
Last edited by Mippy on 24 Jun 2010, 16:29, edited 1 time in total.
 #299405  by Ufouria

Jättemånga fodral har den där sjukan. Nästan enbart spel med kartonger i nyskick som kommer med icke utbuktande fodral.

Har oxå trott det är någon form av klämskada men jag kan inte förstå varför den är så vanlig.
 #299409  by Mippy

Jag tror du kan vara inne på något nnn1. :good: Vad skönt det hade varit att lösa det här mysteriet. :yes:

Kom på att jag har flertalet fodral där limningen lossnat på den vänstra långsidan. Kan ju omöjligt vara slumpen utan måste ju vara någon faktor som bidragit och dragit igång hela "lossningsprocessen".
 #299417  by Mippy

Ja, antagligen något inhemskt skit de använde sig av. :DOG

Jag förstår verkligen inte hur de kan få så synliga skador på undersidan men inte på höger och vänster. Har en framför mig här som jag föreställer att jag lägger någonting tungt på. Man får ju känslan av att den borde spreta åt alla håll och kanter efter ett sådant ingrepp, alltså inte bara nedåt. Vet inte hur jag ska ha spelen stående/liggandes nu riktigt för att undvika detta. ](*,)
 #299734  by Mippy

Under mitt NES så står det någonting i stil med: For use for AC Adapter PAL-002 ONLY eller något liknande. Varför står det så? Vad är det för fel på och vad kan hända om man använder en annan strömadapter?
 #299739  by Ufouria

Konsolen pajar om du ger den för mycket ström/spänning, vilket man skulle kunna göra om man har en kraftig inställbar strömadapter och skruvar den till max. Stackars konsol. :(
AC Adapter PAL-002 (eller vad det står) är anpassad till den strömmängd som konsolen vill ha.

Edit: Men det går utan problem att använda en annan strömadapter (t ex en inställbar) men då måste man se till att man inte skickar ut för mycket eller för lite ström.
 #299740  by Mippy

Oj, det låter inte bra. Vilken del av konsollen är det som går sönder?

Finns det inte andra som också ger samma strömmängd? SNES-adaptern t.ex eller ger den mer/mindre? Hur mycket volt (?) är det NES-002 PAL adaptern skickar ut? Är lite inne på att köpa en till NES:et då de jag har glappar (måste stå i en viss position) och en till Super Famicom. Var är de billigast att köpa? Vill helst inte ha en inställningsbar då. Tänk om man råkar komma åt så att den höjer voltantalet? 8-[
 #299756  by mikoto

Vad pajjar?

En NES går på 5V innuti maskinen, i NESen sitter det dock en strömomvandlare som gör om volten du får från din strömadapter(NES-002 här) till 5V. Om du skickar in för hög volt i maskinen så är det den strömomvandlaren i Nesen som går sönder främst. Det kan dock hända att den "tar med sig" fler grejer på samma gång. Jag håller det lite kort om detta, då det finns mycket mer att berätta om man vill. Vill du veta mer får du fråga :-)

Finns det inte andra som ger samma spänning?

Jo, det finns det. Mängder tom :-) Du får leta lite bara.

Snes adaptern, ger den samma?

Ja, Snes adaptern fungerar kalasbra på din Nes, så länge kontakten passar bara. Den skickar ut samma spänning och ström. Du kan även använda Famicom och Super Famicom strömadaptrar på en Nes, det går bra det med. Däremot ska du aldrig använda Nes eller Snes strömadaptrar på en Famicom eller Super Famicom, varför är svårt att förklara men du kommer märka direkt om du försöker...

Hur hög spänning(som mäts i volt) vill en Nes ha?

Maskinen är testad för att trivas bäst vid 10 Volt, det är även vad NES-002 adaptern skickar ut. Detta är inte en dödsviktig mängd dock, det måste inte vara exakt 10 Volt, det ska vara runt 10 Volt. Maskinen fungerar lika bra även om du skickar ut 9 eller 12 V. Det börjar bli farligt först runt 15V skulle jag säga. Jag skulle nog aldrig koppla in över 12V för säkerhets skull.

Man kan dock inte bara kolla på adapterns spänning, man behöver även veta vad för ström den skickar ut. Ström mäts i ampere eller A. En Nes till ha 0,85 A, eller 850 mA som det även kan skrivas. Du kan dock aldrig ha för mycket ampere, så en Nes fungerar lika bra med en 2 A adapter :-) Nesen tar bara den Ampere den behöver. Vilket då blir motsatt från Volten.

Litet tips bara som jag använder. Sega Mega Drive 1... Den har bäst strömtransformator. Den fungerar nästan med allt. Har man en sådan kan man skratta och vara lycklig.(mest för att man har en MD! ;-) )

Mega Drive 1 transformatorn fungerar med:

Nes
Snes
Famicom
Super famicom
Pc Engine
Neo Geo(dock inte alla modeller, men alla Europeiska iaf)
Master System
Mark III
Game Gear
Mega CD

Och flera andra med, i princip alla 16 och 8 bitars konsoler med andra ord, iaf de stora :-) Underbar sak. Master System adaptern fungerar med till alla de konsolerna tror jag, kanske inte Neo Geo. Men med alla Nintendo maskinerna iaf.
 #299762  by segis

Låter riktigt soft det där :D Det funkar väl likadant med ett Master System adapter att köra alla dom andra enheterna? ^^
 #299866  by Ludu

Bland PAL-B-spel, är det bara SCN och omärkta som har engelsk text på baksidan av boxen? Underligt fenomen isf :-k

De enda som jag egentligen sett är nog SCN och NOE med engelsk respektive tysk text. Hur är det med resterande länder? Översatte de flesta bara manualerna eller var det bara i Sverige som vi av någon outgrundlig anledning valde att ha engelska medan resten har sina native tounges?
 #299873  by Ufouria

Det är svensk, dansk (?) och finsk text på Aladdin SCN kartongen.

En del franska kartonger har fransk text på baksidan men vissa har engelsk text (kanske bara är dem som är märkta EEC).
Samma med spanska kartonger som har spansk text på baksidan om det står Version Espanola på framsidan av kartongen.
 #299887  by Mippy

Varför står det NES VERSION på vissa kartonger istället för EUROPEAN VERSION? Är de från en annan region?
 #299890  by Pinge

Nes version är väl pal-a tror jag.
 #299932  by 3gengamern

Hej Dr. Mario!

Jag har den senaste tiden spelat en hel del "Adventures of Rad Gravity" och då notera att det i en liten ruta på framsidan av kartongen står "RAD COMIC BOOK INSIDE!".

Betyder det att ett separat seriehäfte inkluderades i varje spel?
 #299955  by Ufouria

Upptäckte oxå att det stod så häromdagen när jag synade boxen. Trodde att jag saknade det där häftet men så är alltså inte fallet. :good:
 #300168  by Ufouria

Spelade Ninja Gaiden II (USA utvågan) för några dagar sedan och märkte ingen skillnad i hastighet på spelet eller musiken jmf med Shadow Warriros II. Antar att det spelet är anpassat/optimerat (eller vad det heter)?

Är det så att spelen efter ett visst datum när de tillverkades är "tillfixade" så att PAL versionen är samma hastighetsmässigt som NTSC versionen?

Mega Man 1 och 2 går betydligt långsammare i PAL utgåvan (iaf märks det på musiken och på Quick Mans bana) än i NTSC utgåvan medan Mega Man 5 är identisk. 3-4 vet jag inte.
 #300368  by justschill

Första numret av Nintendo Magasinet kom ut närdå?
 #300508  by Shigeru

Mippy wrote:Jag har märkt att många av mina dammfodral har utbuktningar på undersidan. Är det ett vanligt fenomen även bland andras dammfodral? Hur kommer detta sig egentligen? I vilken position ska de låsas för att det ska bli så och hur lång tid tar det innan det börjar synas att det buktar ut? Kan ju vara bra att undvika den "låsningen" i så fall så att de fina man har inte också blir förstöra. Inte så smart att stapla dem på varandra kanske? Tack!
Tog upp några av mina dammfodral för att undersöka :) Plasten på sidorna flexar betydligt mindre än den på undersidan när jag trycker på dem så jag antar att anledningen de är utbuktade på undersidan i högre utsträckning är för att det är lite tunnare med plast där så när något tungt ligger på ger den biten med sig enklare helt enkelt.
 #300543  by Ufouria

Ja så är det nog!

Man skulle kunna prova att lägga en kassett i ett icke utbuktande fodral och sedan lägga massa böcker ovanpå. Låta det ligga några veckor och sedan kolla vad som hänt med fodralet.
 #300572  by Frassni

Hur ska kassetterna ligga i dammfodralet? så att bilden på kassetten syns, eller tvärtom?

Jag är ganska säker på tvärtom.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 111

Instagram #sndb.se