• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

#663309  by Phredreeke

Sanna wrote:Kan det inte vara så att man ska hålla in någon knapp när man stänger av GB konsolen för att inte förlora sparfilen. Som i Zelda till NES. Har du manualen och kan kika?
Jag har haft många spel med batteriminne till Gameboy och har aldrig behövt göra något sådant. (Det här med att hålla ned reset-knappen när man stänger av spelet verkar unikt för NES, har aldrig hört om någon annan konsol som fungerar så)

Kanske batteriet glappar? Det skulle förklara att den behåller sparfilen ibland.
 #663793  by Smart Cat

Är det någon som har sett en Svensksåld variant på the Bugs Bunnys Crazy Castle 2?
 #663880  by Smart Cat

Jag vet. Det släpptes även som Mickey Mouse.

Det som är intressant är att både Mickey Mouse och Hugo har sålts i Sverige (av Bergsala)
Man har alltså sålt samma spel två gånger fast i olika förpackning.

Så min fråga är om man även har sålt det en tredje gång (som The Bugs Bunny Crazy Castle 2)

Menar du verkligen annorlunda grafik eller menar du utbytta spritar?
 #663966  by JBH

Plastfickor för Game Boy manualer, finns det?
 #664193  by Nintendo 89

I found this repress a few weeks ago with bruksanvisning.
cart: dmg-rw-eur
manual:ukv-3
box: ukv-1

Image
 #664198  by JBH

Nice!

It's an already known variant, and i own one myself.
It's quite scarce though. I've only seen two for sale in 2013.
 #664226  by Ufouria

I have had 3 copies :lol: Have only one of that version left though.
 #664364  by Ludu

I've actually seen more of those than the full blown SCN variant :lol:
 #666547  by lopingg

Nu har jag en fråga som jag har funderat över ett tag.
Är det någon som har sett en SCN-orginalutgåva av Donkey Kong Land 2 med någon annan regionskod än SCN-1 på manualen?

En SCN-märkt box verkar ju inte existera, då alla svenska exemplar av orginalutgåvan jag har sett hittills har engelsk box med SCN-1 på manual och EUR-1 på kassett. Detta verkar vara standardutgåvan i Sverige. Mysko undantag i så fall...

Sen en bonusfråga till Katten! Ditt Mulan till Gameboy som vi budkrigade om för över ett år sen, vet du om det är NUKV-märkt på både box och manual?
 #666553  by Ufouria

Donkey Kong Land 3, originalutgåvan, har väl någon liknande regionskod som DKL 2 på kartong, manual och kassett?

Edit:
lopingg wrote:Sen en bonusfråga till Katten! Ditt Mulan till Gameboy som vi budkrigade om för över ett år sen, vet du om det är NUKV-märkt på både box och manual?
Samt kom det med A4-blad eller folder?
 #666754  by Ufouria

Smart Cat wrote:Är det någon som har sett en Svensksåld variant på the Bugs Bunnys Crazy Castle 2?
Inte omöjligt! Kan ha kommit med amerikansk kartong och svenska instruktioner. Verkar som det kan ha varit så i vissa andra europeiska länder. Återkommer när jag vet mer.

Har Hugo 2 setts med A4-blad?
 #666821  by Pinge

Det är mer av ett snes-fenomen isf :)
 #666830  by instinqt

Dräller av dem inom GB/GBC/GBA också. Vet inte om det överträffar SNES, som borde ha mellan 120-130 st totalt.

Men räknar man alla GB-konsoler som 'ett format' så lär de nog överträffa det.
 #666899  by Ufouria

Procentuellt är det nog fler GB spel med A4-blad. För det släpptes väl fler SNES spel än GB spel i Sverige? Jag vet inte antalet vare sig till GB eller SNES så jag kanske är helt ute och cyklar.
 #666943  by Smart Cat

Det har setts med gamecuben också.

Tycker att det mer är ett tidsfenomen än kopplat till en viss konsol.
 #668682  by mackan

Hade aldrig någon game boy som liten, så för ett tag sen gjorde jag slag i saken o köpte ett original game boy, men det verkar ju inte funka med vanliga AA-batterier, den märkning jag kan hitta säger "sum3 aa r6", kan inte hitta nån svensk sida som säljer sånna. Nån som har koll på vilken sorts batterier som kan funka?
 #668697  by mackan

Det trodde jag också, men det måste nästan vara nån skillnad på AAr6, o dom jag köpte, AALr6, har även en tillhörande light boy som kräver två batterier, testade att sätta två st AaLr6 i den, VÄLDIGT svagt ljus.
 #668698  by Ufouria

Ljusstyrkan justerar du på sidan av Game Boy konsolen. Dock så är det ju väldigt dålig bild oavsett hur mörk/ljus bild man väljer. Går inte att spela på tycker jag.
 #668702  by mackan

Jo, men en lightboy är ju ett förstoringsglas med förstärkande ljus som du sätter uppe på konsolen, det jag syftade till är att den också kanske kräver AAr6, med AALr6 var alltså ljuset på light boy väldigt svagt, konsolen startar inte ens med AALr6
 #668772  by Sonefors

Det fanns väl inte ens alkaliska (LR6) batterier när Game Boy tillverkades, jag tror att det är därför det står R6. Hittade lite fakta om det:

Brunsten (R6): 100-400 mAh (t.o.m. sämre för de där billiga 0,2 grams skitbatterierna som brukar följa med kinesiska prylar...)
"Motor" (R6): 1000-2000 mAh
Alkaliska (LR6): 2000-4000 mAh (Duracell och Energizer utmärker sig här med kapacitet i övre halvan trots hög strömkapacitet)
 #668793  by mackan

Ok, då är det något annat som måste vara knas med den då, får kolla igenom den lite mer noga.
 #668903  by lab23

@Sanna - Du behöver modda med en bakbelyst skärm och en hex inverter. ;)
@mackan - Kolla om det har läckt batterisyra som orsakat korrosion, blå beläggning, på batterikontakterna.
 #669171  by Robotwo

Fick igår hem en flashcart till mitt GB :D

Dags att börja göra homebrew :)

Image
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 19

Instagram #sndb.se