• Rengöring

• Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#452599  by Ufouria

Det beror på vad det är för tusch. Viss tusch går bort lätt med T-röd men oftast brukar det sitta kvar rester av tusch. Gnuggar man för mycket så blir kassetten ful och matt i plasten.
 #452635  by Japanspel

Mm okej.

Klorin funkade bra förresten (utspätt givetvis). :) Använde den skrovliga ytan på tvättsvampen. Men kanske var det en "enklare" tusch på den.

På etiketter brukar jag använda en tops och som vanligt el. rengöring som jag använder till allt. Får ta i lite då. T-röd är mer rinnigt så jag gillar det inte så mycket men det funkar det med. ;)
 #452645  by Ufouria

Jag häller ut T-röd på en bomullstuss.
 #453652  by Jacke

Kokade min connector idag med YES-diskmedel enligt http://hem.bredband.net/corail/nesfix/index.html men mitt NES fortsätter bara att blinka :(

Var ett tag sedan jag spelade på det och då fungerade det utan problem (nåja lite blåsande hit och dit). Nu efter kokandet har jag testat 6-7 olika spel och inget av de går igång.

Kan det vara något annat fel än connectorn? Eller ska jag helt enkelt försöka rengöra den igen?
 #453655  by Snutteliten

É den slapp?? Då kan du behöva böja upp pinsen. Annars testa koka den igen. Fick koka min 2ggr innan den blev helt bra.
 #453820  by Smart Cat

Har du även rengjort spelen?
 #453832  by Jacke

Snutteliten: Det känns "tajt" då man trycker in och drar ut kassetten så antar att den inte är slapp. Får väll testa att koka den ännu en gång helt enkelt!

Smart cat: Nopp har inte rengjort något utav spelen, dock så fungerade de utan problem förut och det är inte så att jag förvarar de bland blommorna. Så skulle vara konstigt om det var det som var problemet. Men ska ta och testa ett utav spelen som jag förvarar i kartong + skyddsplast som jag vet fungerade förut imorgon.

Får jag inte det att fungera imorgon så blir det att koka den igen och eventuellt rengöra spelen.

Tack för hjälpen till er båda!
 #453864  by segasonic

Rengör spelen så ska du se att det blir bra.
 #453865  by Mango

Jacke wrote:Så skulle vara konstigt om det var det som var problemet.
Wrong answer!

Det första man gör så fort man köpt ett NES-spel är att rengöra det. Det tar inte lång tid för lager av oxid att bildas på kontaktytorna, och det är oftast anledningen till att man inte får igång spelen.
 #453873  by Jacke

Okej, får ta och köpa mig en gamebit då för att rengöra spelen!

Tackar återigen för hjälpen.
 #454464  by Smart Cat

Ja, gör det för om spelen är smutsiga så för du ju ner smuts i connectorn igen och då är ju det jobbet ogjort, då får du ju börja om från början.
 #454494  by Japanspel

Du behöver inte gamebit för att rengöra spelen.
 #463268  by Tronin

Spel A går igång direkt. Vid start av spel B blir bildrutan grå. Det är rengöring av spelet som krävs för att få igång det, eller hur?
 #464228  by Highwind

När det gäller att använda Label-Off på kartonger för att få bort klisterrester och gamla fula prislappar, HUR applicerar ni det? Jag har testat alla möjliga sett men på vissa prislappar måste man blöta kartongen som fan för att skiten ska släppa alls och många gånger får jag inte alls bort alla klisterrester, men det verkar bara vara jag som klagar, hur gör ni egentligen? :S

Och jag tänkte på att dra in connectorn i ugnen på 125 grader, smälter i plasten som håller i connectorn? (Antagligen inte, men min hjärna säger åt mig att inte alls stoppa in connectorn i ugnen :P)
 #464255  by segasonic

Koka connectorn istället :yes:
 #464274  by Ufouria

Koka och sedan baka i lägre värme. 75 grader borde väl räcka.

Label Off + bomullstuss är det bästa. Jag lyckas alltid få bort alla fula klisterrester med label off.
 #464284  by Tronin

Sanna wrote:Koka och sedan baka i lägre värme. 75 grader borde väl räcka.
Någon särskild tid per moment?
 #464390  by Lindholm

koka minst 20-30 min (ingen skada sker av att koka den längre), Torkningen i ugn tycker jag känns helt onödig då det inte finns några belägg för att det skulle göra någon nytta... Mer än att den blir torr snabbare...
 #465149  by Tronin

På en treskruvskassett; är hålet till den övre skruven större en de två undre? Så är iaf fallet på mitt Rescue. Jag tänkte vara duktig och rengöra kassetten, men min 3,8mm gamebit gick bara in i det övre hålet, för de två andra var det för tjockt :/
 #465188  by segasonic

Det är samma storlek på de tre hålen.
 #465190  by Ufouria

Lite skillnad kan det nog vara i själva hålets storlek. Gamebit är så pass tjocka att det kan vara problem ibland att komma ner till skruven.

Dessa mejslar är underbara: http://www.tradera.com/Nintendo-8-Bit-S ... _132781136

Skulle inte klara mig utan min. Bästa uppfinning som någonsin gjorts! :D
 #467339  by Tronin

Om man har lite skit på speletiketten, vad rekommenderas att användas för att få bort det utan att etiketten tar skada?
 #467341  by Ufouria

Om det bara är smuts (ej klisterrester) så funkar det bäst med en våt kökstrasa. Klisterrester på etikett har jag tagit bort med Label Off (som nu inte finns längre) men då måste man vara försiktig så att man inte får vätskan under etiketten.
 #467344  by Tronin

Okej, jag får testa med en våt trasa då.

Lable Off finns åtminstone kvar på Biltemas hemsida.
 #467394  by affebeda

För de som tvivlat tidigare i tråden kan jag garantera att connectorn INTE smälter vid 125grader, 10min i ugnen. 8)
Sen huruvida det gör nytta kan jag själv också ställa mig tvivlande till, men lika bra att köra hela registret när man ändå är igång. :)
 #467806  by Tronin

Om ett spel fungerar i konsol A med inte i B, kan det vara på sin plats med rengöring av konsol Bs connector då?
 #467943  by segasonic

Ja, ifall den regionen ska gå att spela i konsol b. Se även till att "channel-knappen" på baksidan står i samma läge som hos konsol a.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Instagram #sndb.se