• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#591515  by Lyret

TV game computer copy right no. va 254-304 om de säger nått? på baksidan
 #591527  by Lindholm

Lyret: Här kan du läsa lite om famicom pirater och hur man kan se om det (troligtvis) är en pirat
http://www.consoledatabase.com/articles ... QKfb7-Cny0
 #591549  by Phyx

Jag köpte ett storpack från ebay för något år sedan och bytte ut samt rengjorde ytorna på kretskortet och det gjorde susen för tröga knappar. Nu har priserna gått upp som det verkar, men jag köpte dom för runt 15-20:- st. Köp storpack och sälj på tradera så får du dom du använder själv gratis, det gjorde jag :D
 #591773  by nick_arrow

Lite allmänna frågor kring NTSC nes till er som äger det:

1. Vart får ni tag på era NTSC spel?
2. Har ni gjort eran konsol regionsfri eller har ni köpt en renodlad amerikansk nesenhet?
3. Har ni tips på hur man lättast hittar en amerikansk nes? För det egentliga värdet och inga överpriser typ 3000 kr+ osv.

Tack på förhand!
 #591775  by Tronin

1. eBay.com är en bra start. Främst då NTSC-spel går för högre peng på Tradera.
2. Amerikansk enhet.
3. a) eBay.com b) Tradera (men då får du räkna med högre priser) c) Starta en köpestråd här.
 #591778  by Lindholm

1: Ebay, tradera, nesdb, RSM osv
2: Båda delar... Men NTSC-spel spelas i princip enbart på NTSC-konsollen (så det blir rätt hastighet, samt att vissa spel inte funkar på moddad konsoll)
3: Släng upp en köpes annons på nesdb...
 #591821  by JoGy

Jag har några s k "pirat-kopior" av FAMICON-spel(har för övrigt också samma converter som visas här ovan av Lyret)som jag har fått med vissa sändningar av testspel till NES och SNES och jag skulle också vilja lära mig lite mer om dom. Är det dom som går under beteckningen HKNC eller något liknande?

Vilket för mig in på min egentliga frågar/undran, vilket höjer risken att bli idiot-förklarad. Kan någon på detta forum uppdatera en gammal "mossig" gamer med era förkortningar här inne, typ CIB och liknande. Eller finns en sån lista att tillgå på annat sätt kanske. Vore tacksam för hjälp här.
 #591830  by tjibynn

nån lista för förkortningar vet jag inte om det finns ..

men just CIB skulle jag väl säga C = Cart/Cassette I = Inlay/instruction B = Box .. typ..
 #591835  by segasonic

Lista förkortningarna du inte förstår så ska vi nog kunna hjälpa dig :good:
 #591927  by JoGy

tjibynn: Tack för din hjälp med den.

Segasonic: Ja tack ... det vore väldans snällt.
 #591941  by MilleN

Vilka spel har samma vita långsida med Taitologgan som t.ex. Bubble Bobble, Puzznic och Blue Shadow? Ser så snyggt ut i hyllan med matchande långsidor, jag sorterar hellre efter färg än bokstav när man har så få spel :)
 #592098  by Vikeskar

Antingen är jag sämst på söka.
Eller så finns det ingen.

Men finns det någon tråd kring NES bundlar?
Kollade min Climber bundle.

Flärpar på lådan - EEC , SCN på manual (inte - 1,2,3 osv)
ice climber - eec på flärpar kassett , eec fram och omärkt bak, men bara 3 skruvar.

Hade inte första utgåvan av IC bundla omärkta flärpar på alla och 5 skruvar?
Eller hur ligger det till?
 #592099  by segasonic

viewtopic.php?f=10&t=718
 #592104  by FerretX

1. Kolla in NintendoAge eller ebay
2.Kör på Amerikansk - AV Toploader ( Dyrare än en vanlig men mycket bättre )
3. Lägg upp en köpes annons på NintendoAge ( Be dom skicka som gift och sänka värdet till max 50 $ med frakten inräknad för att slippa tull)
 #592128  by Tronin

Synd bara att man måste ha en modifierad Toploader för att det ska vara lönt att ha åbäket. Tyvärr spelar det ingen större roll för designen ser ändå ut som skit :DOG
 #593210  by FerretX

Tronin: Jag tycker inte de är nå fel på designen.. tycker den ser bra ut.. och köpa en moddad är väl inge problem
 #593986  by segasonic

viewtopic.php?f=26&t=16909&p=593944#p593936
Sanna wrote:RR kanske kom innan de la ner medlemsbladen. Du har ju den första utgåvan dessutom. De tidiga SS spelen saknade all reklam.
Någon som vet när de började lägga ner reklam i NES-spelen? :)
 #593989  by Ufouria

Det äldsta spelet som jag har sett med medlemsblad är Legend of Zelda och även (fast senare släppta) Ice Hockey. Har dock sett reklambladet SCN-GP tillsammans med några svarta serien spel, t ex Balloon Fight, Slalom och Hogan's Alley.

1987-10-15 - Slalom
1987-10-15 - Wrecking Crew
1987-11-15 - Legend of Zelda, The
1987-11-15 - Volley Ball
1987-12-15 - Hogan's Alley
1987-12-15 - Mike Tyson's Punch Out!!
1988-01-15 - Metroid
1988-01-15 - Rad Racer
1988-02-15 - Kid Icarus
1988-02-15 - Wild Gunman
1988-04-15 - Ice Hockey
1988-04-15 - R.C. Pro-Am
1988-06-15 - Athletic World
1988-06-15 - Gumshoe
1988-09-26 - Zelda II: The Adventure of Link
1988-11-30 - Gradius
 #594206  by Vikeskar

Funderade lite på det dära med att mitt zelda tappade alla saves.

Har ni fått så?
Funderade på ifall det är dags för batteribyte, men sen slog mig tanken att innan man bryter strömen.
Så står det att man ska hålla inne reset (när man dör), kan det varit den oturen?
 #594492  by nick_arrow

En fråga gällande försämring i konverteringen från ntsc till pal:

T.ex: Castlevania blev visst väldigt segt när det konverterades till Pal så
jag tänkte om dessa nedanstående spel lider av samma problem:

Blue Shadow
Guardian Legend
Mission Impossible
Rollergames

Anledningen till att jag frågar om just dessa är för att jag
funderar på ifall de är bättre att ha till ntsc än pal.

Tack på förhand!
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 111

Instagram #sndb.se