• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#576278  by Lindholm

Smidan: här finns en tråd om det viewtopic.php?f=10&t=1297
 #577299  by joadoa

Skulle behöva en bild över hur allt låg i kartongen. Ska bädda ned mitt nes nu ;) vill ju inte pajja frigoliten heller..
 #577521  by Vippe

Som ny här på sidan så är det många förkortningar jag är lite osäker på.. tänkte finns det en sticky ngnstans där man kan läsa vad allt betyder eller om en vänlig själv kan hjälpa? ;)

Vill inte verka dummare än mna är när man skriver här på forumet =)
 #577540  by segasonic

Upp med förkortningarna så ska vi nog kunna reda ut dina frågetecken :yes:
 #577546  by Ufouria

Jag läste "Complete In Box" från början men det är inte helt korrekt/eller det de flesta menar. För "komplett" måste även alla reklamblad, plastpåse etc ingå.
 #577566  by Omega Supreme

Jag håller inte med angående reklamen etc.

Det är bara att kolla på ebay. Finns tusentals auktioner som är CIB till spel som inte har någon "cart", exempelvis Playstation. Och efter som man i många fall inte vet säkert vilken reklam det är som skall ingå så är det svårt att hävda att reklamen skall vara med för att man ska få kalla det CIB.
 #577569  by Ufouria

Det har diskuterats miljontals gånger på NA. Iaf där så anser majoriteten att CIB är Cart Instruction Box.

http://www.nintendoage.com/forum/messag ... adid=59193

Vi har diskuterat det på nesdb oxå och alla tycker olika. Själv skulle jag skriva "komplett" här eller på Tradera om kassett, dammskydd, manual, kartong och frigolitbit ingår. Om även reklamblad ingår så är det fortfarande komplett. Ingår även plastpåsen så 100% komplett :lol:
 #577571  by Vippe

Ja det kunde jag ju tänkt på själv när jag la upp posten :lol:

Ska vi se vad jag tänkte på då:

CIB
CB

vilket jag har fått besvarat här.. sen tänkte jag även på termer som small box vilket jag antar är kartongerna som inte har ngn frigolitbit?

Sen var det ngt mer men som jag inte komme på för tillfället.. men när jag väl kommer påt så skriver jag nog här igen :>
 #577587  by segasonic

Jodå, det finns en rutten tråd om det med typ tre inlägg.

Jag läser direkt från hyllan och säger att följande släpptes som både big- och smallbox i Sverige;

Ice Hockey
The Legend of Zelda
Super Mario Bros
Super Mario Bros 2
Tennis
Zelda II The Adventure of Link
 #578849  by JBH

Det är exakt samma spel, det du skriver stämmer bra.

Snowboard Challenge släpptes i Spanien 1991 i 5000 exemplar (minimum kvantitet för att ett spel skulle få ESP kod).
Och Heavy Shreddin' släpptes i USA 1990.
 #578981  by smid

Haha den va snygg, tog ett tag att hitta den :D

Vet inte om det är så vanligt förekommande, jag läser så sällan manualerna. Vad som är vanligare är väl att ord är märkligt översatta, både på sevenska och engelska.
 #578989  by JBH

Förutom "Sevenska" så står det även "Surprise at Dinosaur Park".
Man ser ordet park på samma bild.

EDIT: Övriga sidor ser ut att vara korrekta.

EDIT 2: Det som smid säger lägger jag också märke till ofta.
T.ex på Panic Restaurant kartongen så översätter dem "Chef" till Chefen.
Last edited by JBH on 29 Nov 2012, 13:56, edited 1 time in total.
 #578990  by Ufouria

Ahh, det tänkte jag inte på. Jan Malmsjö, när han översatte Flinstones 2 manualen, kanske precis hade översatt Jurassic Park som ju släpptes i samma veva som Flinstones 2.
 #579041  by segasonic

En Marioklassiker (översättning) är ju "osynlig" istället för "odödlig"!
 #579284  by Ufouria

Hej Dr. Mario! Jag har två funderaringar..
1) Såldes kassetterna Super Mario Bros/Duck Hunt och Super Mario Bros/Tetris/World Cup löst eller enbart tillsammans med konsol?
2) Behövs dessa två kassetter för en komplett Svensksåld samling även om de bara följde med konsolbundlarna (?)? (har dessa lyckligtvis)
 #579299  by segasonic

Klart att de behövs!
 #579888  by Ufouria

Har hört talas om att batteriet tar slut i Zelda 1 kassetter men hur vanligt är det i spel som Shadowgate och Maniac Mansion?

Har två Shadowgate kassetter och funderar på att sälja den ena. Älskar dock det spelet så man kanske ska ha två stycken i reserv.
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 111

Instagram #sndb.se