• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#18785  by jalla

Widar wrote:
Sanna wrote:
Sanna; Leta reda på en engelsk utgåva av det, de är rejält mycket billigare där borta...
Har ingen moddad nes tyvärr.

[/code]
Det är toklätt att modda!

Men om du inte vill, en tysk utgåva då?
Eller är de kanske är på tyska? :/
Yep, tuvär så är NOE versionen på tyska :( FRA versionen (eller FRA/FRA) är också på sitt språk, franska :\ Det går dock att spela gjennom spelet utan att kunna läsa, men det är ju lite text så engelska är best om man inte fattar tyska eller franska.

HOL versionen är också på engelska :) Vet inte hur det är med det spanka versionen, om den ens finns.

#18788  by Ufouria

J. Lilja wrote:Chip 'n Dale, för första gången någonsin nu ikväll!
Är Chip n' Dale roligt?

#18789  by Link

Sanna wrote:Är Chip n' Dale roligt?
Ett av dom bästa spelen till NES enligt mig.

#18792  by nes_nerd_no_1

Chip N Dale är roligt, fast tyvärr alldeles för enkelt. När du väl har lärt dig kontrollen (efter c:a 5 minuter) så kan du utan några större problem varva det utan att dö ett liv.
För övrigt så är det tokroligt!

Tycker du att CND1 är för enkelt så kan jag rekomendera Chip N Dale 2!
Samma upplägg som ettan fast ganska mycket svårare.
Även 2:an är ett riktigt kanonspel! :)

#18848  by WERY

Märkligt, jag tycker tvärtom. Jag varvade tvåan före och när jag gav mig på ettan var det så svårt att jag dog redan på 1:a eller 2:a banan. Samma ska med Duck Tales 2. Det var lättare än ettan men nu när jag kan så är båda spelen lätta

#19261  by Pinge

Har prexis läst igenom alla inlägg i de här forumtråden...... den största delen av inläggen är ju off-topic, men väldigt trevliga i allafall....

Minns inte alla spel man klarat genom åren.... men dom jag spelat igenom senaste året som jag minns är:

Metal Gear
Kid Icarus
Zelda (nes classic till GBA på japanska, på semester i Tokyo)
Mega Man 2
Super Mario (typ en gång i veckan med "fusk")
Link
The Goonies 2
Simons Quest

Angående snacket om svåra spel så måste jag nog säga Gng...det är omöjligt för mig.... Werewolf spelade jag aldrig igen som yngre...tyckte det var för j**la tråkigt, och nu är det inte kvar i min ägo.
Även Castlevania är svårt... har aldrig kommit mer än till dracula och spöat han tills han blir stor o ful o omöjlig.....

Ska spela igenom Snakes Revenge när det anländer.......ska bara spela igenom dom två sista Monkey island spelen till pc först.....o Zelda TP.....

#19263  by Frezy_man

Yepp. Werewolf är svårare än både Turtles och, Ghost n goblins och ninja gaiden eller Castlevania spelen. Det finns en del sjukt svåra grejjer och frustrerande grejjer. Det är alldeles för svårt faktiskt, tyvärr. Man har bara några continues. Men grejjen är att man på näst sista banan kan man säga måste vara en werewolf (för er som vet) när man kommer dit. Dör man blir man människa och kan inte klara banan. Med andra ord har man bara ett försök på det stället. Dessutom måste man klara en minst lika svår bana efter det. Sen kommer även de två sista bossarna i slutet som faktiskt är ganska schyssta strider mer i klass med ninja gaiden och castlevania. Alltså de går att klara sista banan med 100 % säkerhet om man vet vad man gör. Den vidriga svårighets graden dras med några slummässiga faktorer, tyvärr. Och ibland en sjuk svårighets grad.
Även att göra vissa rörelser tar tid att lära sig. Sitter man själv utan manual är det inte säkert att man någonsin klurar ut hur man hänger sig i taket, voltar, gör special attacken eller får upp sin werewolf två hela steg till super werewolf genom de pillren som gör en arg.

Visst är man stolt över att ha klarat werewolf... Men tyvärr så erkänner jag att jag var tvungen att öva på en emulator för att lära mig sista banorna i spelet. Jag vill kunna behärska spelet och klara det när jag känner för det. Men det är faktiskt för svårt. Ska försöka göra någon form av speedrun någon gång så folk kan se hur man klarar det på ett NES. Det gäller bara att få tummen ur =P

Jag vet inte om jag nämt det tidigare. Men har lyckats klara alla ninja gaiden spelen det senaste halvåret eller så. Trean är grymmt mycket svårare då man på amerikanska versionen bara har 5 continues, inget password system och mindre liv på banorna annars har liknande svårighets grad. Även här fick jag ta hjälp och träna på en emulator.

tilläg: Chip n dales är också jävligt roligt och lätt! FÖR lätt säger någon.. Vem bryr sig?, säger jag =P hehe, nä men det är ett av de lättaste spelen jag spelat. Men sista banan kan ge lite utmaning faktiskt. Alla olika vägar genom spelet man kan ta också. Länkarna leder till min speedrun på rescue rangers =D

http://speeddemosarchive.com/RescueRangers.html

http://speeddemosarchive.com/flash.pl?R ... ngers_1057

#19264  by Lakanman

Chip n Dale är skojigt. 2:an var inte så jätet mycket svårare. Var typ en boss som jag krånglade med sen var det rätt lätt. Roliga spel.

#19600  by Ufouria

Klarade Duck Tales 2 idag. :)

Riktigt skojigt spel. Klurigare och snäppet bättre än 1:an.

Förstod inte vitsen med att leta efter kartbitarna. Hittade sex stycken. Det är väll alla? Ska man inte komma till någon extra bana då? Jag kom inte till någon sådan :?:

#19604  by *Andreas*

Det finns sju kartdelar: en du börjar med, en i varje bana (5) och en du köper. Leta vidare så hittar du nog den sista biten också.

#19620  by nes_nerd_no_1

WERY wrote:Märkligt, jag tycker tvärtom. Jag varvade tvåan före och när jag gav mig på ettan var det så svårt att jag dog redan på 1:a eller 2:a banan. Samma ska med Duck Tales 2. Det var lättare än ettan men nu när jag kan så är båda spelen lätta
Ja du brukar ju leva i tvärtomlandet ibland du oxå... :P

#19623  by Ufouria

*Andreas* wrote:Det finns sju kartdelar: en du börjar med, en i varje bana (5) och en du köper. Leta vidare så hittar du nog den sista biten också.
Köpte aldrig någon kartdel. Det förklarar det hela. Tack för info. :)
Ska gå hem nu (sitter på jobbet) och köra igenom Duck Tales 2 igen.
Den här gången ska jag köpa en kartdel så får vi se vad som händer. :roll:

#19627  by Widar

Sanna wrote:
*Andreas* wrote:Det finns sju kartdelar: en du börjar med, en i varje bana (5) och en du köper. Leta vidare så hittar du nog den sista biten också.
Köpte aldrig någon kartdel. Det förklarar det hela. Tack för info. :)
Ska gå hem nu (sitter på jobbet) och köra igenom Duck Tales 2 igen.
Den här gången ska jag köpa en kartdel så får vi se vad som händer. :roll:
Kul att du gillade det! DT2 är ett av de bästa NES-spelen imho! :D

#19636  by WERY

nes_nerd_no_1 wrote:
WERY wrote:Märkligt, jag tycker tvärtom. Jag varvade tvåan före och när jag gav mig på ettan var det så svårt att jag dog redan på 1:a eller 2:a banan. Samma ska med Duck Tales 2. Det var lättare än ettan men nu när jag kan så är båda spelen lätta
Ja du brukar ju leva i tvärtomlandet ibland du oxå... :P
Nu ska vi väl inte överdriva :lol: 8)

#19640  by Ufouria

Widar wrote: Kul att du gillade det! DT2 är ett av de bästa NES-spelen imho!
Håller med. Ett av de bästa NES-spelen.

Körde om DT2 igen (för en halvtimme sen) och köpte den sista kartdelen.
Så nu vet jag vad som händer då man har alla 7 kartdelarna. :D
Slutet blev då oxå något annorlundare.

#19650  by Bonomaul

Sanna;
Hur är dina arbetstider?
Du satt på jobbet 8:06 vilket är fullt normalt, men så får du för dig att gå hem och spela NES och 10:55 så har du klarat DT2.
Låter som ett bra jobb det där.. :)

#19672  by Ufouria

Bonomaul wrote:Sanna;
Hur är dina arbetstider?
Du satt på jobbet 8:06 vilket är fullt normalt, men så får du för dig att gå hem och spela NES och 10:55 så har du klarat DT2.
Låter som ett bra jobb det där..
Perfekt jobb. Fria arbetstider som forskare.
Sen har jag bara 5 min gångavstånd från lägenheten till Karolinska Institutet där jag jobbar.
Kan inte bli mycket bättre. :)

#19831  by Ufouria

Har blivit ganska mycket spelande på sistone. :D

Igår fick jag hem Chip n dale. Efter ca 40 min var det avklarat. :)
Synd att det var så enkelt (lättaste spelet till NES) för det var annars väldigt skoj.

Chip n dale påminner om The Jetsons (tycker jag iallafall), men Jetsons
är betydligt svårare och tar längre tid att köra igenom.

#19832  by nes_nerd_no_1

Sanna wrote:Har blivit ganska mycket spelande på sistone. :D

Igår fick jag hem Chip n dale. Efter ca 40 min var det avklarat. :)
Synd att det var så enkelt (lättaste spelet till NES) för det var annars väldigt skoj.
Då tycker jag verkligen att du ska försöka få tag på Chip N Dale 2!
Lika roligt fast aningen svårare! :)

#19833  by Widar

Blev sugen på DT2 efter allt prat om det så nu var det avklarat igen! :)

#19836  by Ufouria

nes_nerd_no_1 wrote:Då tycker jag verkligen att du ska försöka få tag på Chip N Dale 2!
Lika roligt fast aningen svårare!
Vill väldigt gärna ha Chip N Dale 2.
Ska leta. Vill helst ha en med kartong till men det är svårt att få tag på. :(

#19882  by nes_nerd_no_1

Ja helst vill man ju ha med både kartong & manual ;)

Just nu kör jag själv med en Famciomkassett & adapter när jag ska spela CND2.
Härligt med japansk text i spelet... eller inte...

#19886  by WERY

Det är ju lika bra när du inte gillar amerikanska spel. Själv ska jag skaffa mitt ex i USA utgåva med box och manual

#19890  by nes_nerd_no_1

WERY wrote:Det är ju lika bra när du inte gillar amerikanska spel.
:lol: :roll:

#19891  by WERY

Men det är ju sant. Det är bara jag och Frezy_man som gillar USA spel medan ni andra vill ha helst bergsala men även GPS och EEC i vissa fall.
Det är tillomed dom här som hellre tar NOE och UKV än USA spel

Det finns tillomed dom som tycker att USA spel är sämre än tysk skit men jag säger er detta: Jag köper hellre USA spel än tysk skit och jag värderar det högre oxå.
Det enda jag egentligen gillar med SCN spel är manualerna då dessa är kul att läsa på eget språk och så men annars. är det väl bara värdet och äran att det är SCN som gäller

Finns dom som säger att SCN köper man för o samla men NOE och USA köper man för att spela. FEL! Jag köper USA spel för båda och tycker att UKV, ITA och AUS är skitregioner till 8-bitars

#19893  by Widar

WERY wrote:Men det är ju sant. Det är bara jag och Frezy_man som gillar USA spel medan ni andra vill ha helst bergsala men även GPS och EEC i vissa fall.
Det är tillomed dom här som hellre tar NOE och UKV än USA spel

Det finns tillomed dom som tycker att USA spel är sämre än tysk skit men jag säger er detta: Jag köper hellre USA spel än tysk skit och jag värderar det högre oxå.
Det enda jag egentligen gillar med SCN spel är manualerna då dessa är kul att läsa på eget språk och så men annars. är det väl bara värdet och äran att det är SCN som gäller

Finns dom som säger att SCN köper man för o samla men NOE och USA köper man för att spela. FEL! Jag köper USA spel för båda och tycker att UKV, ITA och AUS är skitregioner till 8-bitars
Vad är det för fel på UKV och AUS? Det är ju tokengelskt precis som allt annat.
Jag kan förstå att man inte vill ha Tyska/franska/holländska manualer, men så länge det är engelska i spelet och jag slipper äckligt tyska på kartongen så skiter jag totalt i vilken region det är.

#19901  by Kreese

Ok, nu har jag klarat ännu ett spel!!!

Mega Man 2

Började igår och slutförde det idag. Kan erkänna att jag tog lite hjälp från YouTube på slutet, men de första banorna var riktigt enkla egentligen...

Jag har spelat det lite innan, men aldrig orkat att köra genom det, så nu är jag riktigt nöjd!

#19908  by WERY

Widar: Därför att på nes måste man ha en mattel eller nes-version för att spel eller så moddar man och jag vill bara ha spel som jag kan spela utan att behöva modda. Annars hade jag gärna köpt dessa. På snes gillar jag UKV för där kan man spela såna spel utan nåt mattle eller så.

Det intrssanta vore i så fall manualen till nes spelen men kassetter i synnerhet från den regionen har jag inga intressen i

#19910  by nes_nerd_no_1

WERY!
Du borde införskaffa dig en top-loader.
Tar alla spel & alla regioner ju!

#19914  by WERY

Är det den där slimmade varianten eller är det en junior verra från nutiden? Samlar helst originalen från sin tid.

HAr man bättrat på alla minnen så att sspelen inte laggar längre?
Om dom har så kanske jag vill ha minnen ur den och ta till ett gammalt hehe lite överdrivet men berätta gärna mer
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 227

Instagram #sndb.se