Det stämmer

Jag har spelat det till och från men tog mig i kragen och besegrade King Dedede förra året

Jag, liksom du, gillar det verkligen och det har precis samma kvalitéer av frustrerande men roligt på samma gång?
Pokémon är det betydligt matigare av de två trots färre spelbräden. Endast röd och blå finns och uppdelade i två skärmar varav endast den undre har några flipprar. Jämför detta med Kirby vars tre bräden har tre skärmar men flipprar på varenda en. Skillnaden blir att du i Kirby försöker undvika de lägre nivåerna bara för att hålla dig längst upp och försöka möta bossen så i slutändan känns det som att du spelar på tre ytterst små bräden varav resterande sex bara är en transportsträcka att försöka ta sig förbi så snabbt som möjligt. I Pokémon blir det mer sammanhängande men den minimala pausen som blir i skärmbytet kan ibland desorientera och det blir ödesdigert när kulan kommer riktigt snabbt.
Målet med Pokémon är med andra ord inte att ta sig upp till nästa nivå utan det handlar om att pricka av en ramp tre gånger följt av en specifik öppning för att starta Catch Mode (och samma procedur på motsatt sida för Evolution Mode) och sen fånga den Pokémon som dyker upp. Samma bräde används helatiden men målet förändras ständigt så det blir ändå variation. Urvalet av Pokémon beror på vart på kartan du är (vilket inte påverkar planen på något annat sätt) och en kartförflyttning startas genom att pricka av rätt ställe tre gånger på kort tid. Som du märker finns det rätt mycket att göra men allt utförs med samma flipprar istället för att ha "uppdragen" indelade på tre nivåer.
Om du inte bryr dig om vilka Pokémon du fångar utan bara är ute efter High Score blir det betydligt lättare. Du slipper tänka på kartförflyttningar och för var tredje monster du fångar får du en chans att möta en boss. Det finns fem bossar totalt men endast tre per bräde. De liknar bossarna i Kirby rätt mycket men det går som inte att göra så mycket mer i ett flipperspel

Det är rätt svårt att förklara precis hur det går till men jag kan med rätt stor säkerhet säga att Kirby är det simplare av de två. Uppdragsmässigt ialla fall, "ta dig uppåt", men inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt.
I nuläget skulle jag säga att jag föredrar Pokémon just tack vare samlingsaspekten, men jag har inte spelat någon av dem i menlös jakt på High Score så jag vet inte vilket som har den roligare bandesignen. Jag har hört att det ska vara samma spelmotor i båda spelen men har inga riktigt pålitliga källor. HAL Laboratory står med på copyright-skärmen så det låter ändå inte helt orimligt

Du borde verkligen testa det!