Har läst igenom hela tråden. Mycket intressant. Jag gillade Vanguards kategorisering av dåliga spel. Det behövs ju lite olika kriterier, för det är ju svårt att låta sportspel, flygsimuatorer och ubåtssimulatorer tävla om samma titel. För att spela ska falla mig i smaken handlar det ofta om två kriterier: utmaning och spelkontroll.
Utmaning fördelas på tre nivåer:
1. Spel som klaras utan förkunskaper på 30-60 minuter (Kabuki Quantum Fighter, Robocop, Tale Spin, Rescue Rangers)
2. Spel som kräver någon form av övning (Trojan, Batman, Bayou Billy)
3. Spel som kräver skicklighet och stor ansträngning (Battletoads, Cobra Triangle)
Spelkontroll fördelas på tre nivåer:
1. Enkel och self-explanatory (Mario, Mega Man, Probotector)
2. Kontroll som kräver viss träning (Dragon's Lair, Hercules till GB, Simpsons)
3. Kontroll som inte går att bemästra (har ännu inte stött på något helt okontrollerbart spel, men det kommer nog)
Variation är naturligtvis också ett plus. Ett spel som verkligen har etsat sig fast som det mest varierade jag spelat är nog Tintin i Tibet till GB.
Jag är mycket tacksam för att Bergsala höll fanan högt och att vi slapp merparten av de bedrövliga amerikanska dussinspelen. Men ärligt talat, fanns det någonsin efterfrågan på flygsimulatorer? Hade det inte räckt med ett enda Top Gun och sen var vi klara med den genren?
Av de spel som tidigare nämnts tycker jag Dragon's Lair är bra. Det är förvisso ett spel man måste lära in typ utantill, men det är en skön känsla när man bemästrar det och seglar igenom utan att dö ett liv! Solar Jetman tycker jag också var toppenbra. Med tanke på alla dötrista rymdshooters tyckte jag att rymdpussel var en intressant inslag. Loved it.
Jag noterar att Robocop klarat sig undan omnämnande. Visst är det spelbart, men maken till oengagerande och trist upplevelse har jag inte upplevt hittills bland de svensksläppta spelen. Däremot instämmer jag i det som någon nämnde om Bugs Bunny's Birthday Blowout. Där kan man snacka om att man efter några banor går in i ett apatiskt tillstånd och vaknar till liv först efter att spelet är slut.