• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#565526  by segasonic

Här är en bild, tagen av Sol, på ett CIB EEC/SCN.
9c201151705PM9d08.jpeg
Jag tror inte att det släpptes något NES-spel med finsk text, fast vem vet, det kanske dyker upp någon dag?
 #565724  by ANESCoder

Nån mer än jag som noterat det udda screenshotet på Punch Out i de tidiga Bergsala broschyrerna? Färgerna stämmer ju inte med den versionen som fanns
i butik. Handlar det om ett kasst screenshot man redigerat in i broschyrerna? Eller kan det vara en bild från en tidig version av spelet?
Image
 #565822  by smid

Kass screenshot i kombination med att tidningen snålade på färg är min gissning.
 #566070  by alexkun

det allra första double dragon till nes finns det i scn? aldrig sett det tyvärr=/
 #566071  by i<3zelda

Tror bara d kom som esp
 #566072  by Robotwo

Fattar fortfarande inte hur vissa kan tycka det är så mycket viktigare att ha spelen i viss regionskodning :B
Funkar ju lika bra både och :D
 #566074  by alexkun

inte det som är min tanke ;) men mitt double dragon 3 är i scn så därför vill jag gärna med ha de övriga i samma :) såvida man inte kan få dom snuskigt billigt :P missade när ett tyskt dd2 nyligen såldes på tradera komplett för 120 kr =/
 #566108  by Ufouria

De där medlemskorten till Nintendo klubben som man hade som barn, hade man någon användning för dem? Vad var poängen öht att vara medlem? Fick man hem saker/brev från Nintendo eller vad? Jag hade ett medlemskort men jag har inget minne av att jag fick något. Det enda som jag troligen fick var första numret av Nintendo magasinet. Jag kanske blev medlem sent då de slutat skicka ut grejer och medlemsbrev.
 #566115  by Vikeskar

nae, det var väl ingen mer vits än att om man ringde, så kunde man uppge sitt nr så visste dom vem man var....coolt.
eller om man skickade in tips eller frågor, kunde man uppge sitt nr som namn.

jag har inget minne heller av att jag fått något "unikt" genom medlem.
 #566117  by acenrone

Man fick olika erbjudanden om man var medlem Som Tex när Zelda släpptes så fick man hem ett nintendo klistermärke som du sen kunde gå in i din leksaks affär och förbeställa spelet. Då fick man skriva sitt namn och klistra ditt sitt nintendo märke i en bok i affären som i sin tur gjorde så att man fick förtur på spelet då det släpptes.
och om det var tex 8 st före som beställt och inte hade nintendo märket så fick man spelet före dom...
 #566652  by lesterkc

Frågan har säkert diskuterats tidigare (försökte söka) men jag ställer den iaf. Rad Racer, hur kommer det sig att det släpptes i stor box? Ställer till det för oss som sorterar sina spel i den ordning de släpptes. Tetris, To the Earth, Anticipation och Cobra Triangle har samma problem fast tvärt om. Why o why?
 #566653  by Ufouria

Kan det vara för att Rad Racer kom med 3D-glasögon. De får inte plats i den lilla boxen.

Surt dock om man ska ställa spelen i bokstavsordning. Bättre då att göra ett undantag för Rad Racer och ställa precis där big-box spelen börjar.
 #566659  by lesterkc

3D-glasögonen kan förklara Rad Racer, det är sant.

Första förklaringen jag hörde hade att göra med att det var det första spelet Bergsala tog in till nes som var producerat av någon annan än Nintendo. Trodde aldrig på det eftersom RC Pro-am släpptes i liten box bara några månader senare?

En annan förklaring som cirkulerade back in the day var att releaselistan ändrats och att det är anledningen till att det under -88 och -89 är som det är med sb och bb blandat. Känns inte helt rätt som förklaring det heller?
 #566728  by Lindholm

Är RF-modulen likadan på europeiskt som amerikanskt NES? Dvs går dessa att byta mellan varandra rakt av? Borde väl bara vara dess insignal som skiljer sig?
 #566738  by Lindholm

hmm min amerikanska och svenska ser exakt likadana ut iaf på utsidan (har inte pallat lödda loss och öppnat dem, så insidan av "plåtlådan" har jag inte jämfört)
 #566744  by Lindholm

Vike: ska du spela NTSC på pal så finns det endel olika adaptrar för detta (dels sådana som överbelastar lockout-chippet, och dels sådana där man även har en pal-cart i adaptern), enklare och smidigare är det att modda, bara att klippa/dra/lödda loss ett ben på en IC... Dock blir ju hastigheten fel, så amerikansk enhet är att föredra till amerikanska spel...
 #566750  by Lindholm

aldrig testat en adapter till snes, tvivlar dock på att man kan andra hastigheten med hjälp av en adapter... Dock kan man ju modda snes så det även körs i rätt hastighet (hör med da björn om du inte pallar göra det själv)
 #566755  by segasonic

Här är en bild jag tagit på mina konvertorer.
viewtopic.php?f=2&t=9152&p=509888#p509936
 #567605  by Ufouria

Tycker på något sätt att Donkey Kong Classics borde tillhöra svarta serien trots att inte kartongen är svart :-k Hur gör de som samlar på SS enbart. Tar de med DKC eller ej?
 #567614  by Lindholm

de borde inte göra det... Då kan man ju lika gärna ta med exempelvis SMB2...
 #567626  by Ufouria

Ja iofs :-k Tänkte mest för att spelen i DKC är två spel från SS. Men det låter nog mer rimligt att det bara är small-box och inte small box SS.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 111

Instagram #sndb.se