• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#295099  by Viktor

Jag tar mig friheten att citera http://megaman.wikia.com/wiki/Break_Man
Break Man is an alias of Proto Man used in the first part of Mega Man 3. It seems that initially Proto Man was prepared to have an animation, which he transformed into Break Man, in Mega Man 3 that was removed before the game release; he instead appears without making the transformation. In this form, Proto Man's helmet covers all his head, taking a form near the same of the Sniper Joe's helmets (even the single eye). Its unknown what this "transformation" would change in Proto Man, but it was probably just a disguise. The key difference is that, in this armor, Proto Man does not take damage from any special weapons. Only the Mega Buster can scratch him.

Proto Man will only appear as Break Man when all four Doc Robot stages are finished. After his defeat, Mega Man will return to Dr. Light's Lab, where Dr. Light says that Wiley (Dr. Wily) stole Gamma.

In the ending, Dr. Light, recognizing his characteristic whistle, reveals that Break Man is in fact Proto Man.
 #295254  by sparrisn

Ska jag vara ärlig så fattar jag inte :P
 #295355  by nes_nerd_no_1

De är samma person (ok, robot) helt enkelt.
Var det så svårt att förstå? ;)
 #295469  by sparrisn

Tack nerden för den förnedrande dumförklaringen, nu sjönk mitt självförtroende med 150 % :lol:
Last edited by Pinge on 09 Jun 2010, 23:14, edited 1 time in total. Reason: Onödig citering av senast skrivna inlägg!
 #295503  by Ufouria

Fråga 1: Hur är det tänkt att man ska stoppa ner A4-manualer i ESP kartonger?

De är ju för långa (ungefär som SMB 3 manualen) och man vill ju inte vika dem en gång till på ett sätt som de inte är vikta från början. Enorm ångest varje gång man ska försöka pilla ner dem.

Fråga 2: Följde ESP manualen med alla ESP spel med A4-blad?
 #295508  by Pinge

Fråga 1: det är så tunt att det lätt glider ner bredvid frigoliten!
Fråga 2: Nej förmodligen inte, är väl främst HH som inte kan bekräftas ha kommit med ESP manual tror jag kralleman kommit fram till, sen eventuellt ngt mer
 #295523  by Cpt Tuttle

nes_nerd_no_1 wrote:Alla spel med batteriminne har ju en guldfärgad klisterlapp på baksidan (t.ex. Shadowgate, Deja Vu etc.).
Dock så är det endast Zelda & Zelda 2 som har guldfärgade kassetter...

Silverkartonger är precis så som Mappy säger. Fast Rad Racer platsar inte riktigt där, då färgen på de övriga "Silverspelen" indikerar på att spelet har passwordfunktion, vilket inte Rad Racer har...
Jag har funderat litegrann på det där...
Rad Racer, Kid Icarus och Metroid påminner ju om svarta serien i sin layout på kartongen. Förutom att bakgrunden då är silver (+ kanske nåt mer, jag vet inte), och liksom SS så finns spelen både med tecknade bilder och med skitful pixelart....

Det som skiljer spelen åt dock, är att så vitt jag vet så användes inte MMC1 i någon av de svarta spelen? Däremot så använder sig de tre spelen i "silverserien" av MMC1...

Kan det ha varit att de bestämde sig att byta färg till silver för att markera det teknologiska försprånget de hade gentemot de tidigare spelen? Men att det sedan skippades och blev så att spelen kunde ha lite vilken layout som helst...
 #295534  by mikoto

Konsolerna är byggda som tanks ungf, det är inget som kan pajja i de nästan. En Famicom håller bra mycket bättre än en Nes tom pga uppbyggnaden(dock är en Nes elektriskt sett bättre konstruerad...).

Däremot verkar de ofta vara redigt lortiga vilket skapar problem med kontakt mellan maskinen och spelet. Det har varit huvudproblemet på de "trasiga" maskiner jag köpt. Spelen brukar med vara lortiga bortom förtvivlan tycker jag. Fast köper man fina kompletta exemplar har de iofs säkert levt ett bättre liv än de lösa jag brukar snåla till mig.

Däremot är det ju en pina att hitta en TV som man kan köra en omoddad famicom här i sverige, men det är ju en annan sak :-)
 #295553  by Mippy

Vad är det för TV man behöver för det ändamålet? Samma sak med Super Famicom?
 #295572  by mikoto

Grejen är ju att Famicom skickar bara ur antennsignal, eller RF som den ofta kallas.

I princip inga europeiska TV apparater utom den pinge lyckades hitta gud-vet-vart(;-)) har en mottagare som är justerad för att kunna plocka in den japanska RF signalen, ja va fasen. Det är tom jobbigt för amerikanerna och de har ju ändå samma färgsystem som Japan :-)

Men det går modda en famicom så den skickar ut komposit video istället, det klarar många Europeiska TV apparater av att hantera.

Super Famicom har inga problem, visst den har ju RF den med men det ska man inte använda. Istället använder man dens komposit, S-video eller RGB signal så slipper man både den usla bilden och svåra uppkopplingen som RF ger :-)
 #295573  by Mippy

Okej, det hade jag ingen aning om. Är det svårt att modda en Famicom? Pinges TV kanske är från Japan. :)

Vad i TV:n är det som gör att den kan ta upp Famicomet:s bildsignal då? Ingen som vet det kanske? Det borde ju vara en speciell typ av TV med innandämmet konstruerat på ett visst sätt eller ett speciellt märke som kan klara av det tycker man ju.
 #295577  by mikoto

Nej, det är ganska lätt att modda en famicom :-) Jag gjorde en tråd här på forumet om saken, här är det: viewtopic.php?f=2&t=8632

Lite teknisk tråd kanske men all information man behöver för att få en duglig bild finns där.

Det är väl två saker som avgör om ens TV kan ratt in japansk RF signal.

Det första kravet är ju att TVn ska klara av att switcha till 60 Hz och att den ska kunna hantera NTSC. Detta är väldigt vanligt, det är i princip bara lathet som gör att vissa TV apparater inte klarar det.

Men problemet kommer ju sedan med antennmottagaren.

Den måste vara inställd för att söka på de japanska frekvenserna efter bilden och ljudet, de japanska ligger helt enkelt på helt andra frekvenser än vad de europeiska antennsignalerna ligger på. Så det finns ingen "vits" med att Europeiska apparater ska vara förinställda för att söka efter kanaler på frekvenser som används på andra sidan jorden och inte här :-) Har man tur så är ens TV det ändå, men generellt sett är det inte så.

Annars är det inget speciellt, ja va fasen, det kan tom hända att man kan öppna en europeisk TV och skruva på mottagaren och se till att den söker på de japanska frekvenserna. Men det är väldigt rock'n roll och inget jag själv orkar ge mig på ens en gång :-) När vi börjar ratta efter radiofrekvenser så blir det helt plötsligt ganska svårt att få resultat inom en rimlig tid...

Det enkla svaret blir: Testa, det är enda sättet att veta om det fungerar.
 #295896  by andersb80

En fråga: Kom alla NES spel med en plastpåse där spelkassetten ligger i?

Om det är så, så är det ju få ex som egentligen är kompletta av de alla de som florerar. För det är få som har den plastpåsen kvar.
 #295902  by Ufouria

Japp, alla spel kom med en sådan plastpåse.

Sedan har det tvistas om huruvida enbart kassett och dammskydd låg i påsen eller om även manual + ev reklamblad låg i påsen oxå (eller utanför).
Jag har sett att manualen legat i påsen på några "nya" spel jag har köpt men i de fallen tror jag att tidigare ägare (eller den innan dess) har tagit ut innehåller och lagt ner manualen i påsen. Är 90% säker på att endast kassett och dammskydd låg i påsen och resten utanför bakom.
 #295908  by andersb80

Tack för infon! Tror också på idén att reklamblad och manual låg utanför.

Samla NES påsar vore en variant :) De är ju rätt sällsynta känns det som
 #295910  by nes_nerd_no_1

Tror Lucky sitter på 20-tal påsar som han inte tänker använda till något av sina spel. Han tycker att det blir så "sterilt" med den där påsen... :roll:
 #295912  by andersb80

Jag tycker det är riktigt fint! För att få den där riktiga "nyskick" känslan till 100 % så behövs den.
 #295917  by Frassni

Ja, det ger en bättre känsla om man har plastpåsen till spelet också :)
Har säkert 10+ påsar som jag inte använder då de inte är i nyskick. Först hade jag tänkt använda dom, men har på senare tid ångrat mig.

Min fråga:
Följde det med en karta till Metal Gear? Jag frågar eftersom jag aldrig har sett någon, verkar i så fall inte dyka upp allt för ofta.
 #295927  by Ufouria

Fördelen med påsarna är att innehållet ligger bättre på plats i kartongen.

Har aldrig hört att det ska finnas en karta till Metal Gear.

Däremot följde det med en karta till Section Z i vissa utgåvor av spelet i USA/Canada. Den vill jag ha!!! Problemet är att det blir lite jobbigt att köpa nya spel, öppna och sedan visar det sig att kartan saknas. Endast ett liten andel av alla Section Z exemplar kom med kartan nämligen. Man tror sig dock veta i vilken utgåva den kom i men det är inte 100% spiksäkert.
 #295928  by Pinge

det fäljde inte med ngn karta i Sverige, däremot i bl.a spanien var det med en karta.. säkerligen USA också
 #296055  by Mippy

Vet någon vilka spel det här reklambladet om NES-pianot kom med: http://images.tradera.com/161/104014161_2.jpg?

Någon som har ett sådant piano? Vilka spel fungerar den ihop med? Släppt i Sverige eller något annat land?
Last edited by Mippy on 11 Jun 2010, 17:37, edited 1 time in total.
 #296056  by Ufouria

Det här reklambladet som följde med Robin Hood, följde det med något annat spel oxå?

http://www.tradera.com/ROBIN-HOOD-Kompl ... _114182637

Jag har sett det säljas tillsammans med Robin Hood ett par gånger på Tradera (bl a Stivs exemplar) samt även löst.
Har dock aldrig sett det med något annat spel så min gissning är att det bara följde med Robin. Men varför just Robin Hood?

När släpptes det där NES Pianot? & vad är det för något egentligen?

Edit: haha.. vi skrev samtidigt. ;)
 #296058  by Mippy

Haha, smurf!

Nej, jag var några sekunder snabbare. :P

Jag undrar också varför det kom med just Robin Hood (om det nu är helt säkert att det gjorde det). Är det alla klaviaturälskares favoritspel eller vad? Det borde ju ha kommit med alla spel som släpptes runt den tidpunkten tycker man ju.
 #296061  by Smart Cat

Det är inget NES-exklusivt piano utan jag hade det till min första dator som jag köpte omkring 94.
Vet inte hur det fungerar till NES och jag tror inte att det kom ut som SCN.
 #296063  by Smart Cat

En snabb titt i databasen ger att det verkar bara ha kommit ut i England och i USA
 #296066  by Mippy

Varför gjorde de då reklam för det i ett svenskt Robin Hood? Fanns det affärer som importerade dem från utlandet eller om nu Bergsala inte gjorde det?

Edit: hittade en person som säljer pianot: http://cgi.ebay.com/NES-NINTENDO-MIRACL ... 2a07b52b26. Riktigt fränt ju!

Frågan är varför de gjorde reklam för det i Sverige? De kanske planerade att släppa det här men att de sedan ändrade sig? Finns det något annat spel som ni har sett reklambladet ihop med?
 #296087  by Pinge

det var tänkt att lanseras här... dom som gjorde pianonen (?!) sålde lite olika varianter tror jag.. bl.a en som kom ihop med en nes kassett samt kabel att koppla in i kontrollporten, fotpedal och ngt mer... är en vanlig Midisynth annars! finns även till snes & megadrive... jag har även ett Pc-Conversion kit där man får med programvara på 5,25" disketter samt 3,5"DD :)

Jag har en amerikansk! (till salu om ngn e sugen) :)
 #296151  by 3gengamern

Mippy wrote:Jag undrar också varför det kom med just Robin Hood (om det nu är helt säkert att det gjorde det). Är det alla klaviaturälskares favoritspel eller vad? Det borde ju ha kommit med alla spel som släpptes runt den tidpunkten tycker man ju.
Eftersom reklambladet precis som själva spelet är märkt "Mindscape", borde den enklaste förklaringen väl vara att utgivaren i sitt eget spel ville passa på att skicka med lite extra reklam för en annan av sina produkter som snart skulle lanseras.
Smart Cat wrote:En snabb titt i databasen ger att det verkar bara ha kommit ut i England och i USA

Jag äger ett spansk-importerat "Robin Hood" med svensk A4-manual som också har detta reklamblad bifogat. Bladet har visserligen märkningen ESP men är trots detta också skrivet helt och hållet på engelska. Så även i denna region verkar en lansering ha varit påtänkt men blev aldrig genomförd i praktiken.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 111

Instagram #sndb.se