• DokumentNES - en dokumentärfilm om NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#633205  by segasonic

Bergsala släppte det också :yes:
 #633211  by segasonic

Inte vad jag vet, tyvärr.
 #633314  by Gazimaluke

Tänker ha en del som NES-samlandet med och undrar om det finns någon som är ganska insatt i det hela och har en i alla fall påtaglig samling NES-spel själv som också har möjlighet att filma sig själv prata med bra kvalitet både i bild och ljud.
Kommer då ha några frågor man ska svara på eller prata om. Det går bra med flera personer som gör detta.

Ny tidslinjeteaser. Något mer korrekt osv :)
 #633344  by Kreese

Hey. Kom just på en grej. Det bör ju vara en grå zapper. Vet ej när den röda tog över, men den kom inte det datumet...

Gillade nog svart bakgrund bättre...
 #633345  by Gazimaluke

Haha jag med nu när jag sett denna ett par gånger.
Grå Zapper ja, såklart ^^

Edit: Tanken var lite att se vad folket tyckte om en ljusare stil på det hela. Men det räcker med en negativ reaktion på det för då är vi i alla fall två ^^
Tar bort Zappern helt och gör en egen tidslinje för tillbehör då det ändå ska vara en del om dem. Nu behöver jag bara en lista på alla tillbehör.

Edit:
 #633385  by Kreese

Ännu lite feedback, men det kan du ju ta till slutversionen. Det är så svårt att hinna läsa de första spelen. Hade kanske varit bättre att börja med helsvart, sen att Ice Climber kommer inscrollande från högersidan. Så man hinner med alla spelen.

I övrigt, riktigt bra jobbat! Ska bli riktigt skoj att se filmen när den blir klar. :)
 #633399  by Gazimaluke

Tack jättebra idé, det är klart att det ska börja svart. Ibland blir man blind för man själv sett den jäkla bilden en miljon gånger.

Innan har jag sagt att den ska vara klar innan årets slut men nu är det "när den är klar som gäller".
Den tar massa tid och med jobb och så får jag ta den tid jag kan.

Men när jag väl kan börja redigera så går det nog ganska snabbt.

Edit: Finns det någon lista på alla tillbehör som släpptes till NES i Sverige eller måste jag vänta tills lönen trillar in och jag har råd med Sols bok på ämnet?
 #633516  by kralleman

Finns nog ingen så bra och uttömmande lista som Sols bok. Är nog bra att ha för researchens skull. Står även en del intressant om en del av företagen osv.

Har du funderat något på att nämna några av alla de spel som Bergsala inte ansvarade för men som fanns till försäljning i Sverige? Tänker t.ex. på icke-licensierade spel från Color Dreams och Sachen. Svårt med tidslinje kanske, men de är ju definitivt en del av svensk NES-historia.
 #633534  by Gazimaluke

Finns det någon lista på de icke-licenserade spelen? För jag har funderat på att nämna dem.
 #633566  by kralleman

Kanske det, men Sols första bok innehåller nog den mest kompletta listan över de som verkar ha sålts i Skandinavien.
 #633625  by Gazimaluke

Då väntar jag tills Sols bok anländer i min brevlåda(uthämtningsställe).

Sonefors: Det skall fixas ;)
 #634739  by Gazimaluke

I brist på annan ork började jag redigera introt till filmen. Fast med mitt eget tal istället för herr Linders då det gick snabbare så. Kommer såklart att byta ut till hans snack sedan. Speciellt som jag är sämst på att läsa flytande från manus som ni strax kommer att höra haha! När jag väl börjar redigera filmen på riktigt sedan så kommer ni tyvärr inte få ta del av framstegen i videoform, men tycker att introt mer är som en teaser.
 #634759  by Gazimaluke

Ja rösten kanske är bra, men förmåga att läsa bra och flytande från manus är mindre bra ^^ Detta var tagning 5 eller 6 och extrem koncentration :p

Musik har en internetbekant gjort. Han gör inte spelinspirerad musik annars.

Kan bjuda på en nerladdning av låten:
Super Mario Knarkade - Leo Challis
 #634863  by XIAOYANGGUANG

Hittade ett fel när jag såg videon 1.3 "solomons key 2" 1993, det där var solomons key 1 utsidan. Inte för att vara picky men bra att få det rätt :)
 #634883  by Gazimaluke

Skitbra, det är lite anledningen till att jag har lagt ut den så att fel kan rättas :) Vill minnas att Sonefors också påpekade detta misstag ^^
 #635050  by joadoa

Slänger in ett "RIKTIGT bra" under den annars rätt datorfria semestern i skärgården!

Har du tänkt något mer på min ide?
joadoa wrote:Kommer det att bli dvd släpp eller youtube släpp på filmen!?

En tuff grej vore att släppa filmen på en usbsticka som liknar en hankontroll som i sin tur ligger i en smallbox med någon form av snygg layout på.

Edit:
Som manual skulle du kunna skriva lite om filmen hur du gjort vad du heter mm.

Skulle vara så grymt. Jag betalar gärna några hundra för att få den i min tankeform!!

Du kanske kan samarbeta med highchaparall. Han är ju duktig på layout!

Glöm inte vem som kom på idén bara ;)
 #635104  by Gazimaluke

Quvipp: Ja det kanske skulle vara en bättre ide. (Antar att du menar i video med tidslinjen) Och då jag nu har ändrat Solomons Key 2 till rätt omslag kanske jag ska göra en sista version av timeline teasern :p

petersson033: Det stämmer helt. Tur att det bara är en test. Som det mest jag lagt upp. Kommer en ny version idag kanske. Ska göra lite modifieringar.

joadoa: Jodå, USB-utgåvan är fortfarande tänkt att komma. När det nu blir klart ;)

Idag bjuder jag på en ny video, Bakom kulisserna på DokumentNES #1
Jag berättar om arbetet med filmen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 21

Instagram #sndb.se