• Min egengjorda NES M81L till Snes kiosk!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #882259  by Citroncreme
 
Äntligen kan jag dela med mig om mitt lilla projekt jag har haft nu under en månads tid! \:D/

Började med att jag köpte en snes kiosk i en ort nära mig, men jag tyckte det såg lite naket ut.... kändes som att något fattades, det är ju givetvis en NES M81L som själva kiosken ska stå på!

så istället för att importera en för 1000-2000$ (lite osäker vad dom går för) så gjorde det enda rätta. bygga min egna med en egen variant av!

Image

Image
Var inte helt lätt att hitta mått eller bra bilder som har med alla vinklar/sidor etc, fick hjälp av en jänkare på Facebook som kunde hjälpa mig med detta!

Som ni ser så har jag freestylat en del då den inte ser ut som min proffsiga paint skiss (provade CAD men det var inte så lätt som jag trodde :arg:)

Image
Var lite osäker i början vad jag skulle ha för material för att få det så likt som möjligt, men jag tänkte att jag börjar med hyllplan så får vi se vart det leder sig någonstans!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Jag insåg ganska snabbt att det blir väldigt omständingt om man ska få någon typ av "exakt" kopia av originalet, så här ifrån bestämde jag mig att det är lika bra att göra sin egna lilla touch på denna!
Började med att ta golvlister högst upp, längst ner & även hörnlister, tyckte det blev riktigt nice! :good:

Image
Målade med Jotun lady black, ser väldigt kladdigt ut på bilden men det blev riktigt bra! :D

Image
Nu börjar det likna något, köpte mig en hel del färg sprayburkar, blev inte helt 100% bra då jag missade lite med maskeringstejpen, men det är bara jag som kommer att se detta :lol:

Image
Köpte på mig smyglister (tror dom hette så) som va 15 mm, kapade dom till rätt längd och spraymålade dom två tillfällen (precis som jag har gjort med allt jag har spraymålat)

Image
Hittade denna på Thingiverse så jag bad polaren som har en YouTube kanal detikerad till 3D printing, så det var helt klart helt rätt man för jobbet!
Image

Image
Det blev bättre än förväntat! Nu är det bara att slipa dom med fint fint sandpapper & sedan spraya på sprutspackel!

Image

Image
Image
Spraymålade samtliga plastdetaljer, det var inte helt lätt att hitta exakta färgerna som är, så jag köpte på mig som var i mina ögon närmast möjliga!

Image
Limmade fast alla lister med 15 mm mellanrum, sen när listerna var klara så gjorde jag loggan på alla sidorna, då var det tungan mitt i mun för att få det så rakt som möjligt

Image
Image
Och här är den klar, då är det bara det roligaste kvar att göra, bära ner till mancaven i gillestugan :DOG

Image
Image
Riktigt roligt projekt att göra, tror jag har lagt någonstans 10-15 timmar på detta, (körning inräknat) sen så har kalaset gått för ca 2500-3000:-

Jag ska skaffa mig en PVM (har en bekant som jag ska få av som har ett produktionbolag sen många år tillbaka) men han bor några timmar ifrån mig så det får vänta, så min lilla B&O MX1500 duger gott & väl så länge!

Hoppas ni finner nöje utav tråden precis som jag har njutit av detta projekt! \:D/

Trevlig helg!
 #882261  by DarkLink
 
Herregud vilket fint projekt, jäkligt bra jobbat! Nu gav du mig ett tips på vad jag borde göra.. :)
 #882264  by Citroncreme
 
Tack boyz!

Nu när man är färdig så önskar att man hade något nytt roligt projekt!
har kåk, så finns alltid något att göra men det är inte samma saaaaak :-w

Dela gärna med er vad ni har för projekt på G, hjälper mer än gärna till (om jag ens kan! :DOG)
 #882292  by Citroncreme
 
Kul att ni tycker om den!

Riktigt sugen att göra något liknande men frågan är till vad bara...
 #882435  by danskdynamit
 
Jäklar va bra det blev! Imponerad. Har själv velat göra en liknande men har inte börjat då jag inte har kommit över en M81L ännu.
Vad är det för bang tv som står på den?
 #882455  by Citroncreme
 
danskdynamit wrote: 29 May 2023, 10:56 Jäklar va bra det blev! Imponerad. Har själv velat göra en liknande men har inte börjat då jag inte har kommit över en M81L ännu.
Vad är det för bang tv som står på den?
M81L är själva "basen" dvs den jag har byggt, dom kommer man inte över om man inte köper en från USA!

Det är en MX1500, riktigt trevlig liten monitor! Dock har jag skaffat mig en ersättare så den kommer att säljas!
 #882456  by Citroncreme
 
Har nu skaffat mig en JVC TM-1500PS som har varit som redigerings monitor för ett produktionsbolag utav jaktfilmer!

Den behövde en rejäl rengöring då den har stått i ett garage i 15+ år,

Nu inväntar jag kabel som en gör åt mig & sedan är det bara kabel dragningen kvar så den sitter snyggt ovanför listen!

Image


Funderar på att göra en "Nintendo display case", men känns lite omständligt när det kommer in att man ska ha glasskivor att göra med. Om inget annat så får det bli att bygga en Pizza ugn istället :good:

Image

Instagram #sndb.se