• Vi spelar NES tillsammans | 050: Kabuki - Quantum Fighter

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du köra i omgång 50?

Déja Vu
5
31%
Kabuki - Quantum Fighter
6
38%
Shadow Warriors
5
31%
 #867696  by rakapparat
 
Hej hopp! Efter sommarens succé med Ice Hockey turneringen så kör vi ett NES som höstspel. Efter detta är hela 50 spel avklarade av de nordisk släppta (samt Sndbs exklusiva utgåvor). I den här takten har vi klarat av alla spelen om ca 30 år :lol:

För er som är nya så är reglerna enkla; jag slumpar fram 3 spel vi inte spelat tidigare, ni röstar, det som vinner det spelar vi - tillsammans!

I omgång 50 kan ni rösta mellan:
Image
Déja Vu
Image
Kabuki - Quantum Fighter
Image
Shadow Warriors


Poll runs till 08 Nov 2020, 20:14:23
Last edited by rakapparat on 09 Nov 2020, 11:24, edited 1 time in total.
 #867700  by Ashaman
 
Deja vu är inte min typ av spel. Testat några gånger, men fastnar alltid. Shadow Warriors har jag spelat igenom några gånger, men Kabuki har jag aldrig testat. Det väljer jag!
 #867712  by Nightstalker
 
Peka/klicka är inte min stil och Shadow Warriors har jag kört speedruns på så jag får nog lägga min röst på Kabuki.
Jag vill dock minnas att sista bossen är lite svår :|
 #867713  by Ashaman
 
Quarth wrote: 04 Nov 2020, 07:26 Röstar också på Shadow Warriors, om det är OK att spela Ninja Gaiden via Switch NES Online?
Spelet i sig är vad jag vet samma, bortsett skillnaden att Ninja Gaiden går fortare i sina 60hz, så i min värld självklart att du får spela det istället :)
 #867834  by rakapparat
 
Dags att slänga med ert röda hår, Kabuki - Quantum Fighter är vinnaren med en röst!

Har provat det lite lätt ett par gånger, upplevt det som ganska svårt. Begränsat antal med continues med. Finns en kod för att kunna välja bana som kan vara behändig :)
 #867843  by Ufouria
 
Najs! Det är ett ganska roligt spel med lagom svårighetsgrad. Varken för lätt eller brutalt. Dock inget spel jag vill spela om. Minns inte ens om musiken var av värde (ska lyssna på den nu). Ska bli intressant att se vad ni andra tycker om spelet.
 #867847  by Nightstalker
 
Det var inte så svårt som jag mindes det :bountyhunter:
Helt ok kontrol, coola bakgrunder, musiken duger och om jag ska sätta poäng så blir det väl ~6/10. Rätt kort och relativt lätt. Värt att testa iaf :yes:
Image
Kom det någon uppföljare?
 #867922  by Ashaman
 
Jag körde lite häromdagen. Kom till fjärde bossen innan NESet glitchade :/ min everdrive är väl inte helt hundra... menmen.. ska testa igen. Rätt straight forward kände jag, men det kanske blir svårare...
 #867924  by Nightstalker
 
rakapparat wrote: 12 Nov 2020, 20:43 Har du några bra tips som är bra att tänka på @Nightstalker ?
Bossen på Stage 4: Döda de två små kanonerna som flyger runt så blir allt väldigt mycket lättare :lol:
Sista bossen: spara all ammo till andra fasen och sula en bomb mot honom när du ser att han tänker börja skjuta, upprepa tills du vinner :good: Man är ganska säker om man håller sig under/snett framför grejen som skjuter (det är även den man ska slå på för att göra skada)
I övrigt är väl spelet ganska lätt :bountyhunter:
 #868137  by rakapparat
 
Provade en vända idag (efter 2 öl och en rom). Kom till bana 5 tillslut innan game over.
Inte helt övertygad över det här spelet. Ganska tråkiga banor och oinspirerande bossar. Får ge det en ny chans nu när jag börjar ha lite koll på banorna.
 #868151  by Ufouria
 
@rakapparat Håller helt med dig! Det är inget spel man känner för att spela om. Jag gillade inte musiken vilket jag tror gör spelet oinspirerande. Ett bra jämförelsespel är Journey to Silius med fantastisk musik (bästa musiken någonsin faktiskt), men likaså det spelet har ju extremt tråkiga banor, ganska dålig kontroll (ffa sista banan), och menlösa bossar (sista bossen är ett extremt skämt då man kan stå i ett hör och hoppa och ducka om jag minns rätt - jag minns iaf att man lätt dödar bossen genom att stå i vänstra hörnet). Dock vill man hellre spela om JtS (fast jag föredrar att lyssna bara på musiken - behöver inte spela det).
 #868161  by Ashaman
 
Jag håller med dig @rakapparat. Har kört det två gånger, men mitt everdrive behöver nog göras rent. Första gången hängde det sig på fjärde bossen och andra gången på sista bossens andra form.

Väldigt sömnig design av spelet överlag. Lite väl enkelt också.

Jag håller inte riktigt med dig, @Ufouria i att JtS skulle vara lika dåligt i utformandet. Jag hade t.ex gärna sett att man hade en meny i Kabuki, likt den i JtS där man byter vapen, för det är lite kluddigt att göra med alla selecttryckningar när det är lite trångt läge.

Jag hade gärna också sett ban-designen som är på JtS där det är lite mer bana innan bossen, känns det som i vart fall. Sen är ju fienderna löjeväckande i Kabuki. Ingen som ger något motstånd.

Dessutom är JtS klart bättre grafiskt. Jag håller till viss del med i din kritik mot JtS, men det är såpass bra att det ramlar upp en nivå så det blir bra.

Det jag dock gillar med Kabuki är storyn, fantasifullt och riktigt gött 80-taligt :)
 #868176  by rakapparat
 
Ja, storyn är ju riktigt välskriven för att vara ett NES spel med långa cutscenes! Ovanligt.

Silius är ju på en helt annan nivå, det är bättre flyt, bra musik och jag tycker bossarna är roligare och mer varierade.
Så där har jag nog en annan åsikt :)

@Ashaman, man kan ju pausa och välja vapen, underlättar!

Instagram #sndb.se