• Vi spelar NES tillsammans | 047: The Legend of Zelda

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du spela i omgång 47?

Super Mario Bros. 3
3
16%
George Forman's KO Boxing
6
32%
The Legend of Zelda
10
53%
 #851717  by rakapparat
 
Hej och hå, spel nr två (år 2019)

Allt är enkelt, jag slumpar fram tre spel som inte spelats ännu. Ni röstar på vilket ni vill köra i omgången och så spelar vi tillsammans!

I omgång 47 finner vi alternativen:
Image
Super Mario Bros. 3
Image
George Forman's KO Boxing
Image
The Legend of Zelda

Blir lite av Giganternas kamp! Röstningen pågår en vecka.

Sista datum 190315
 #851747  by Ufouria
 
Kommer inte kunna spela så lägger ingen röst och förstör för er som tänker spela det ni röstat på vinner. Hade dock valt Zelda förstås, men skulle tycka det var lite kul att få höra vad ni tycker om George :DOG Så jag hejjar på det :DOG
 #851811  by Ashaman
 
SMB3 har jag kört igenom åtminstone ett hundratal gånger, jag kan guiden typ innantill sen barnsben. George Foreman är jag rätt ointresserad av... min röst faller på Zelda, som jag bara spelat ett varv en gång och det är flera år sen... :) kul återseende!
 #851830  by Sonefors
 
Bara ETT varv på The Legend of Zelda och dessutom bara EN gång?! :o Jag önskar att jag kunde glömma en del av det jag kan om spelet. Så klart är det inte i närheten av @Kahns kunskaper, men nog känner man till en och annan buske i det spelet.
 #851849  by Ashaman
 
Så illa är det! :) Bara spelat igenom tvåan en gång också...

Kommer inte ihåg någonting i stort sett, så får väl, om det blir Zelda, följa tråden ;)
 #851865  by Kahn
 
Sonefors wrote: 11 Mar 2019, 12:02 Bara ETT varv på The Legend of Zelda och dessutom bara EN gång?! :o Jag önskar att jag kunde glömma en del av det jag kan om spelet. Så klart är det inte i närheten av @Kahns kunskaper, men nog känner man till en och annan buske i det spelet.
De där spelet kan man utan och innan <3
Vill man ha de svårt ska man köra andra varvet på Outlands-versionen!! Den va riktigt kul!

Kötta på nu, båda första och andra varvet!! :pwing: :iceclimber: :DOG
 #852034  by SCHNEIER
 
Och så börjar det...

Image

Amerikansk version
Kör REV-A som synes. Har en fundering kring ljudet - det går bra mycket långsammare än på PAL-versionen av spelet. Har en modifierad PAL-NES. Har den amerikanska versionen långsammare ljud, eller är det något som inträffar pga modifieringen?

Spara spelet
Kommer inte ihåg detta, men måste man självdö för att komma till sparskärmen? Sen är det tydligen av yttersta vikt att trycka in Reset-knappen innan man stänger av spelet - annars kan all data gå förlorad! Är detta sanning?

Händerna
Brukar ni också använda bumerangen för att samla ihop alla händer och sen använda svärdet på hela gänget samtidigt? Klingar gott när man samlar in alla rupees sen.

Första bossen
Avklarad. Man blir nostalgisk när man hör bossens tydliga grymtande/flämtande när man befinner sig ett rum ifrån.
 #852040  by Ufouria
 
Underbart!
Rackarns, borde nästan släpa med mig en NES konsol plus Zelda kassett.. tål att funderas på. Så himla bra spel och inget jag heller spelat sönder så jag kan inte varje buske utan och innan. Det jag mest kommer ihåg är att jag själv inte ägde spelet först (hade Zelda 2 nytt däremot) och att jag var hemma hos en killkompis på mellanstadiet. Jag ville spela Zelda men han ville hitta på annat. Vi spelade Zelda och jag minns mest utav spelet inne i någon av "borgarna" och inte ute på fältet. Det var säkert bara andra eller tredje borgen vi var inne i. Sedan minns jag även hur klurigt det var att komma underfund med hur man skulle kunna hitta rätt väg genom att gå typ en vänster, en ner och en vänster. Vet ännu inte hur det var utan får prova mig fram där varje gång. Sägs det någonstans i spelet hur man ska gå där för att det ska "plinga till"?
 #852041  by SCHNEIER
 
Just det ja. Man ska gå väst, väst, norr, väst. Nåt sånt. Eller? Kommer man till kyrkogården då? Har för mig att man får tips om hur man ska gå. Osäker.

Hmm. Kommer att tänka på The Secret of Monkey Island nu. Där ska man också gå en speciell runda i skogen för att komma till en skatt. Finns det en koppling och flört till Zelda i detta? Har inte tänkt på det tidigare. Hmm. Får kolla upp.
 #852048  by snotcrow
 
Hahaha gå in på denna länken och scrolla ner till ljudfilerna.
"Boss noise" ljuden på Famicom Disk System skulle få en att drömma mardrömmar som barn

https://tcrf.net/The_Legend_of_Zelda/Co ... ifferences
 #852056  by SCHNEIER
 
Satt en liten stund imorse och spelade.

Level 3
Sprang in i Level 3 med träsvärdet. Lite dumt. Det blir betydligt jobbigare att döda alla röda riddare, men kul med lite utmaning. Dom svarta plumparna, som är en vanlig fiende på nivån, delas sig i två med träsvärdet också. Och då får man inga Rupees. Meh!
Hittade kartan, och där är den, labyrinten som är uppbyggd som en svastika. Det har alltid förbryllat mig. Gick rakt på bossen och gjorde processen kortlivad. Fick gå in igen och hämta det speciella föremålet för Level 3. Sen ut igen och mot nästa mål!

Stor sköld
Brände en buske och hitta en affär där jag kunde köpa skölden billigt, 90 Rupees.

Köttben
Behöver man ju också. Köpte i samma affär för 100 Rupees. Grumble, Grumble..

Buskar
Tokigt att man fortfarande minns en massa hemliga ställen i spelet. Det gäller grottorna också.

Hjärtan
Hittat två hjärtan för att utöka hälsan permanent i två grottor hittills. Vem i hela fridens namn väljer den röda helningsdrycken istället för ett hjärta?!

Level 2
Den här skulle jag ju tagit innan Level 3, men det fungerar ju så här också. Enkel bana. Maskarna ger bra Rupees.
 #852088  by Sonefors
 
Jag satt en stund igår, skulle uppskatta tiden till 75 min. Vissa har väl redan klarat spelet för länge sen då :lol:

I tur och ordning gjordes följande:
Hjärta 1
Hjärta 2
Vita svärdet
Lyktan (blå)
Stor sköld
Level 1
Brevet
Blå ringen
Level 2
Level 3
Köpte medicin
Köttbenet
Hjärta 3
Köpte pilen
Level 4
Hjärta 4
Level 5
Armbandet
Master Sword
Sen använde jag andra handkontrollen för att spara och avsluta, ingen onödig död här inte.
 #852124  by Sonefors
 
Så där, då var första varvet avklarat! \:D/

Kändes lite svårare än vanligt, jag dog till och med en gång i nian (snål som man är vill man inte använda medicin förrän endast ett hjärta återstår ](*,) ). Hittade för övrigt aldrig röda ringen, lägger aldrig på minnet var den är och nian är alltid lite lurig pga dess storlek och enkelriktade vägar.

@Heggestad har den översta sparfilen sedan vi spelade NES tillsammans för en väldans massa år sedan.
Image

Jag minns inte ens senaste gången jag körde igenom andra varvet så det kommer att bli en riktigt utmaning!

Bjussar på ett klipp från min och Heggestads NES-helg så länge (såg nu att det var januari 2013):
 #852127  by SCHNEIER
 
Grymt jobbat, Sone!

Jag har sparat och avslutat genom att dö. Får kanske köra tricket med andra kontrollen. Spelade en kort stund innan jobbet och fixade silversvärde, Level 4 och två nya hjärtan.

Andra varvet blir nog en lite mer utmaning ja. Har inte kört det så mycket och minns faktiskt inte mycket av det alls. Mycket av varv ett sitter ju i minnet fortfarande.
 #852131  by Sonefors
 
Har sprungit runt lite på andra varvet nu. Utmaning...eh, ja! Vet vart tre grottor är (en avklarad) och springer runt med ett jäkla träsvärd. Nä, behöver hitta ett par hjärtan och skramla pengar till ringen innan jag ger mig in på borgarna känner jag. Ett annat svärd också kanske. Dör gör jag också...
 #852160  by Andreas No 1
 
Det är inte alls konstigt att många kommer ihåg "alla" hemligheter från när de var unga och lirade Zelda. Starka minnen som skapas när hjärnans förmåga att ta in ny information stort, jag har för mig att inlärningsfönstret är som störst mellan 3-5 år. :)

Dock har ju ingen svarat på om man måste hålla inne reset innan man stänger av efter sparning. Hur gör ni andra?

Instagram #sndb.se