• Vi spelar NES tillsammans | 040: Mega Man 5

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

TIebreak! Vilket spel vill du spela i omgång 40?

Mega Man 5
5
50%
Ghost N' Goblins
5
50%
 #837402  by reznorhead
 
Kör alltid bossarna med bara bustern. Inget skryt men gillar att lära mig mönstrena och tycker om utmaningen.

Vet inte om jag har tid att spela just nu men körde detta för nåt år sedan och tycker att alla NES spelen håller sjukt hög klass. Musiken är lite mer anonym men detta är ett grafikt mästerverk som många av de senare NES/famicom spelen.

Hittade en gammal super play tidning på RSM där Tobias Bjarneby och Patrick Söderlund(Dice/EA(tack för kuriosan Martin Lindell)) recenserar spelet.

"Förbaskat uttjatat.

Stånk och stön! Sluta nu för f...an att göra dessa spel med denna lille plåtrobot. Snacka om uttjatat koncept. Det hundrafemtioelfte spelet ordningen är precis lika bra som de tidigare, varken sämre eller bättre. Nu har väl Capcom tjänat tillräckligt med pengar för att låta den utslitna stackars Mega Man få somna in för alltid. I varje fall till NES och Game Boy. Visst finns det alltid en viss tjusning med spelen, men den blir bara mindre och mindre ju fler spel som släpps. Jag förmodar att nästan alla som äger en NES eller Game Boy har någon spel med Mega Man. Har du det behöver du inte köpa det här. Ni som inte har nåt Mega Man-lir bör dock ta en titt på detta (eller något av de andra spelen) för Capcom håller alltid hög klass och konceptet är roligt, bara så förbaskat uttjatat.

79% Patrick"

"Perfekt genomfört

Jag har alltid varit otrolig förtjust i Mega Man spelen och kan nog aldrig få nog av dem. Trots att de ät väldigt lika varandra finns det alltid några nya idéer i varje ny del. Grafiken har förbättrats hela tiden och jag tvivlar på att man kan göra mycket snyggare NES-grafik än i Mega Man V. Fast å andra sidan sa jag samma sak när jag såg tvåan, trean och fyran. Capcom har verkligen lyckats få ett speciellt stuk på både grafik, musik och spelstil i sina Mega Man-spel och det känns som man sett mycket förut, trots att det är helt nytt. Så orginaliteten kanske inte är den allra bästa i det här spelet, men jag tycker inte att det spelar så stor roll när allting är så perfekt genomfört. Mega Man V är ett spel jag varmt rekommenderar.

89% Tobias"

Grafik 96
Ljud 91
Spelbarhet 92
Utmaning 89
Totalt 86

Har faktiskt blandat ihop 5:an och sexan vid detta laget men tycker att Mega Man NES formulan är så på bra att jag lätt hade svalt åtta spel till.
 #837404  by SCHNEIER
 
Ufouria wrote: 03 Jun 2018, 19:36 Einstein :D Den var bra! Det måste vara han Wily ska påminna.
Är det inte så att de japanska spelutvecklare faktiskt har skapat Wily så att han ska vara lik Einstein? Den onde kärnfysikern. Einstein är ju inte särskilt populär i Japan med tanke på atombomberna. Har för mig att jag läst/hört det tidigare och det låter ju logiskt.

Sen om det är officielt eller inte är en annan femma. :)
 #837456  by Filurkatten
 
Har goda minnen av Megaman 5 när man var mindre.
En polare hade spelet och minns hur vi skrattade och tyckte tåggubben var så fånig. :p
Sedan trodde min polare att spelet var omöjligt eller att hn hade missat något för han kom inte förbi stjärnmannens? bana, han hade missat totalt att man kunde glida på marken.

Utöver dessa minnen tycker jag nog de tidigare spelen i serien står sig bättre, det är något i femman som jag inte kan sätta fingret på som det saknar.
(Det är nog till största delen att jag spelade 2'an och 3'an till döds före 5'an)
 #837996  by Nightstalker
 
Jag var på Sweden Rock så Einstein är inte död ännu ^^ Jag tar tag i det senare idag tror jag :MM

--EDIT--
aaaand it's done. Detta måste vara ett av de lättare Mega Man spelen? Fortfarande bra och troligtvis ett bra spel för någon som inte kört något Mega Man innan ^^
"7/10 Borbs" ger jag det :MM
 #838153  by SCHNEIER
 
Tycker det var lite utmanande med en XO-kontroll. Absolut inte optimal. Har spelat igenom samtliga spel till NES på Xbox One, köpte samlingsutgåvan digitalt. Finns många svåra utmaningar också om man är ute efter achievements. Passar på det. :D
 #838638  by Lirod
 
Stone Man måste vara den enklaste Mega Man-bossen som finns?

:MM
Attachments:
3D79D5AF-CF9B-4C93-8A07-ACC4023C7CB7.jpeg
3D79D5AF-CF9B-4C93-8A07-ACC4023C7CB7.jpeg (546.52 KiB) Viewed 8821 times
 #838667  by Lirod
 
Nu är alla robotmästarna avklarade, men jag saknar det andra A:et bland bokstäverna, antar att jag missat den?

Korta kommentarer, visst är spelet mycket enklare än exempelivs det första och andra spelet i serien? Jag tycks att maximalt antal extraliv, vissa banor är det som att man får :MM av varje fiende.

Men fy vad snyggt det är!
Attachments:
6BFBF515-F9F9-4983-BC98-36AEE93D32D7.jpeg
6BFBF515-F9F9-4983-BC98-36AEE93D32D7.jpeg (2.19 MiB) Viewed 8804 times
 #838669  by Ufouria
 
Ja det är grafiskt snyggt och lättare än alla andra MM spel till NES. Dels är bossarna lätta och dels så får man massvis med extraliv.

Att få alla bokstäver och Beat kommer att underlätta vid en av bossarna på Wilys banor samt underlätta fighten med Wily. A finns på Wind Mans bana på "bron" som ramlar sönder. Man kan behöva offra ett liv där för att få tag på A:et.
 #838700  by DarkLink
 
Nu har även jag spelat igenom Mega Man 5 igen. Det är verkligen lätt, allt går ju att ta med Megabuster utan något besvär.
17 extraliv lämnade fienderna efter sig, så ja det kommer överdrivet ofta.

Musiken tycker jag är riktigt bra, där Charge Man och Stone Man är i en klass för sig...

Lite historia för mig angående spelet:
Ett av mina minnen av MM5 var när min kompis fick spelet i julafton 1993, varpå han ringer mig direkt och berättar det! Vi spelade Mega Man 2-4 tillsammans så självklart blev vi båda överlyckliga när han fick femman. En sak som jag alltid förknippar med Mega Man 4 och 5 är alla koder vi skrev av på papper som han sedan förvarade i skåpet bredvid tvn :lol:
Vi ritade även av pausbilden med alla vapen i ritböcker i skolan. :good:

Den sista bokstaven som vi hittade var den på Stone Mans bana, av någon anledning så tog den väldigt lång tid att hitta för oss då. ](*,)
Attachments:
IMG_20180619_235455.jpg
IMG_20180619_235455.jpg (2.23 MiB) Viewed 8784 times
 #838934  by Lirod
 
Jag har klarat tre av Protomans robotar, de var ruskigt enkla! Jag hittade förresten den sista bokstaven på Charge Man-banan, fanns öppet men missade den flera gånger i alla fall.

En annan sak jag funderat över, är det inte många fiender som endast kräver en träff för att dö? Jag får för mig att tidigare spel haft fiender som krävt fler träffar. Kan de ha att göra med att jag spelet de tidigare på hard?

Edit: Nu har jag spöat Big Pets och Circring Q9, ganska enkla men hade nog tur med bra val av vapen. Nu borde jag närma mig slutet.

:MM
 #838982  by Lirod
 
Klarade precis tredje Wily-banan med de åtta robotmästarna och Wily Press. Jag brukar avsky att möta alla bossar på ett bräde igen men precis som med hela spelet var de förvånansvärt enkla. Den enda (och sista robotmästaren jag tog mig an) som skapade några problem var Crystal Man. Wily Press var skrattretande enkel...
Attachments:
AFC04DA1-A470-4145-8317-D7E941AAAEB5.jpeg
AFC04DA1-A470-4145-8317-D7E941AAAEB5.jpeg (2.57 MiB) Viewed 8664 times
 #839040  by Lirod
 
Då var jag precis klar med Mega Man 5 för första gången! Det var verkligen mycket enklare än de första spelen (jag har klarat Mega Man 2 på Difficult). Jag hade ju endast kvar den fjärde och sista Wily-banan idag, trodde det skulle bli ruskigt knepigt men Wily Machine 5 och Wily Capsule II måste ju varit de enklaste slutbossarna någonsin i ett Mega Man-spel?

Hur som helst tror jag verkligen att jag hade uppskattat spelet som ung, eftersom det var så enkelt. Jag hade Mega Man 2 "back in the day" men klarade det aldrig trots att jag tog mig till Wily flera gånger.

Jag säger ändå :MM :MM :MM av fem möjliga eftersom grafiken och musiken ändå var riktigt bra.
Attachments:
59F8B30F-3093-4032-9621-C62739116890.jpeg
59F8B30F-3093-4032-9621-C62739116890.jpeg (560.82 KiB) Viewed 8634 times
 #839050  by Ufouria
 
:good:
Ja helt klart det lättaste MM spelet i originalserien. Dock är Wily alien i MM 2 snäppet lättare nästan men jag blir lite nervös på "vägg" bossen i MM 2. Hade det inte varit för den så hade nog MM 2 kanske varit lättare eller lika lätt som 5:an.

Wily bossarna i MM 7 och 8 är de svåraste. Skulle inte klara de utan E-tanks.
 #839051  by Lirod
 
Men jag tänker att draken (som man behöver hoppa mellan blocken för att klara) samt Yellow Devil är båda jäkligt mycket svårare än något man möter i ”femman”.
 #839056  by Ufouria
 
Tycker att Proto Man copy är svårare än t ex Yellow Devil i MM 1. Det är den lättaste bossen 8) & roligaste. Kör alltid eggern på den gula djävulen för att dra ut på det roliga. Riktigt kul att dansa runt bland skotten.
 #839095  by snotcrow
 
5an känns som första spelet som de inte introducerar något nytt.
1:an = mega man
2:an = musiken, samt sätter standarden för kommande klassiska MM-spel med 8 robotmästare och extra items
3:an = Slider!
4:an = mega busterm och hemliga items på banorna
 #839158  by Martin
 
Nu är jag tillbaka i Stockholm så klippte ihop snabb när jag och Lirod spelade Mega Man 5.
 #839161  by Lirod
 
Ja, den där rewind-funktionen är för snäll att ha tillgänglig men perfekt om man vill testa och känna på spelet.

Grymt klipp igen, Martin!

Instagram #sndb.se