• Vi spelar NES tillsammans | 040: Mega Man 5

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

TIebreak! Vilket spel vill du spela i omgång 40?

Mega Man 5
5
50%
Ghost N' Goblins
5
50%
 #836477  by rakapparat
 
Jag får fundera på det där. Kanske kan vara roligt med variation? Alltid ett NES, snes eller GB spel att rösta på text...?

Anyway, det blev jämt skägg igen därför lottade jag mellan bägge och nu spelar vi.....




Mega Man 5!

Låt oss spela!
 #836541  by JHN
 
Hade varit roligt att hänga på spelandet denna gång, men MM5 var ganska dyrt även som lös kassett. Kanske skulle emulera på datorn och få lite bruk för mina 8Bitdo SFC30 som mest samlar damm. :)
 #836726  by SCHNEIER
 
Hade Mega Man Anniversary Collectioni GC-samlingen, så jag får nog spela på den plattformen. Ett stort störningsmoment är dock att hopp- och skjutknapparna, enligt mig, har bytt plats. Finns inget sätt att konfigurera kontrollen i inställningarna heller.

Det andra alternativet är att spela det på RetroPie. Dock får jag spela på en HDTV då, vilket innebär att precisionen blir lite lidande pga viss fördröjning som blir påtaglig ibland.

Image
 #836730  by SCHNEIER
 
Usch då! :nogood:

Sen har ju RetroPie sina nackdelar också. Inte bra detta. Pest eller kolera. Nåja, det blir en större utmaning. 8)
 #837007  by Martin
 
Jag och Lirod började spela igår. Vi körde Legacy Collection på Switch som har en behändig funktion att kunna spola tillbaka när som helst genom att trycka på L-knappen (lite som vissa racingspel har nu för tiden). Kommer väl till användning vid bossar för att slippa dö och spela om hela banan. Mitt första intryck är att det är oerhört vackert, verkligen fantastiskt vackert, svårt att tro att detta är ett NES-spel. Sedan slås jag över hur svårt det är, det är inte omöjligt men kräver reaktion och precision. Jag klarade alla MM på NES förutom ettan och sexan när det begav sig, 25 år senare har spel blivit lättare med obegränsade respawns och handhållning för att betraktas mer som upplevelse än utmaning, så det är väl naturligt att man blir överraskad att spelet är svårare än jag minns det.
 #837014  by Lirod
 
Ja, vi tog oss an fyra bossar och använde som Martin nämner ”tillbakaspolningsfunktionen”, främst för att få uppleva och prata om så mycket som möjligt av spelet här. Första gången jag spelade 5:an, riktigt snyggt! Fina effekter på Gravity Man:s bana bland annat. Vad gör de där bokstäverna man samlar på banorna?
 #837025  by Ufouria
 
Oj, det minns jag inte :$ Trots att jag spelat sönder MM 5 back in the days (eller ja, det var väl runt 2008-9 som jag spelade det som mest, hade det aldrig som barn). Min spontana tanke är att man får BEAT med sig när man plockat alla bokstäver och att han kan plocka upp en om man ramlar ner i ett hål, fast det kanske är så i något av de andra MM spelen.
Gravity Man banan är rolig!

Jag kommer inte ens ihåg vilken ordning man bäst ska ta bossarna. Ordningen kan jag bara i MM 1. I MM 2 spelar det ju ingen roll då bossarna dör på ett kick (om man nu inte spelar på Hard vill säga). Har dock för mig att Star Man var väldigt lätt så den kan ju vara bra att börja med. Har för mig att vanliga skott är bäst på nästan alla bossarna.
 #837114  by JHN
 
Förbannade spel... :lol: Helt omöjligt ju. Tummarna värker. Har spelat på NTSC, det kanske mildrar att gå över till PAL. Stone Man är alldeles för snabb. Det får räcka för idag, nya tag imorgon. God natt allihopa!
 #837193  by rakapparat
 
Jag och Ashaman spelade igår efter vi klarat av Simon's Quest. Kör med NTSC, men tyckte det flöt på förvånansvärt bra. Använd slide på Stone Man och håll dig nära honom. Tror vi tog honom med vanlig buster.

Klarade alla "vanliga" banor igår innan vi stängde av för kvällen. Helt klart är det sjukt snyggt och Capcoms arbete med sprites. Klarade det senast 2014 så mindes inte så mycket att det var så här vackert.
 #837199  by SCHNEIER
 
Upptäckte att jag hade spelet nedladdat på Xbox One också, så det får bli plattformen jag spelar på. Där finns även möjligheten att ändra knapparna. :good:

Klarat en boss igår - Gravity Man. Får se vilken nästa blir.
 #837289  by Ufouria
 
Har spelat igenom de första 8 bossarna. Det är en bugg i extraliven. Finns inget annat MM spel där extraliven haglar ner som i MM 5. Väldigt snällt spel överlag. Ganska sparsamt med fiender och många lämnar pellets (eller extraliv) efter sig. På Crystal Mans bana kan jag rekommendera att använda Star Mans "sköld" vid områdena där det trillar ner kristaller ovanifrån. Jag är dålig på att tajma in hoppen och kör alltid med star mans vapen där så kan man hoppa utan att riskera att trilla ner då star mans sköld dämpar kristallen. Förstår nu varför jag inte minns vilken ordning som är bäst och det är för att bustern funkar bra på alla. Dock är Wave Man lite jobbig utan specialvapen.
 #837295  by Nightstalker
 
Jag har kört 3 bossar än så länge!
Crystal Mans bana var lite lökig för de fallande kristallerna hade inget mönster? ibland föll två st direkt efter varandra och jag föll i hålet. Jag hade ingen sköld, nej ^^
Jag kör på emulator, om det har något med saken att göra. (nej, inga savestates, inge fusk!)
 #837297  by rakapparat
 
Helt klart är spelet snällt med drops, både extraliv samt hälsa än tidigare spel som du skriver Sanna!

Vi körde även Starmans sköld på Crystal mans bana. Den funkar även fint på partiet på Gyro mans bana där blocken faller ner under en efter man stått på dem.
 #837305  by Ufouria
 
Ja Star Mans sköld är verkligen att rekommendera på de ställena. Det känns som kristallerna faller slumpvis men det finns ett mönster.

Har spelat klart det nu. Slutmusiken i bakgrunden. Det är faktiskt ett väldigt trevligt MM spel. Förstår varför jag tidigare haft det högt på topp MM-listan och spelade det om och om igen (det lämpar sig bra som speedrun spel för man kan få in fint flyt). Topp tre skulle jag säga (MM 1 > MM 2 > MM 5 osv.). Ska spela iaf en gång till innan jag lämnar det för denna gång.
 #837327  by SCHNEIER
 
Wow, grymt jobbat! :good:

Känner också att extraliven :MM dimper ned titt som tätt. Inte ovanligt att exempelvis få det på två fiender i rad. Slut på liv lär man inte få i första taget. Klarat de åtta första bossarna nu. Använder mest bustern, men lyckats hitta ett par andra vapen som ger större verkan på bossarna.

Gillade nog mest Charge Mans bana. Är nog lite som Sheldon (The Big Bang Theory) som gillar tåg. Tuuuut tuuuut!

Nu blir det lite paus. Tummen gör ont. Känns konstigt att spela detta med en Xbox One-kontroll, knapparna sitter definitivt bättre på en NES-kontroll för detta spel.
 #837351  by Ufouria
 
Spelade ett till varv av de första 8 bossarna igår. Hade 9 extraliv redan efter att ha spelat de första 6 banorna så 1 extraliv per bana ungefär. Då hade jag inte spelat Wave Mans bana ännu. Tror den är "värst" när det gäller extraliv. E-tanks finns det gott om också.

Kan rekommendera att ta bokstäverna som finns på varje bana för att få BEAT. Han är hjälpsam på Willy. Går snabbare att tå kål honom om man har Beat med sig. Det finns även en M-tank på Crystal Man banan (tror det är den iaf) som kan vara bra att ha till BEAT ifall ni skulle råka dö ett liv på Dr Wily.
 #837370  by snotcrow
 
Har kört ett par banor nu utan att lyckats döda en enda boss. Jag trodde jag var lite bra på mega man. Men icke!
Googlade fram rekommenderade boss-ordningen och försökte mig på star man först. Men han klarade jag inte heller, haha.

Vafan! På't igen
 #837387  by Ufouria
 
Har spelat igenom detta tre ggr nu senaste två dagarna. Det får räcka för denna gång. Det är som sagt ett riktigt bra MM spel. Ett av de enklaste, om inte det enklaste. Möjligen att 2:an är enklare om man spelar på normal. Musiken är dock inte så anmärkningsvärd. Det som gör spelet bra är just att man kan glida igenom det utan några jobbiga överraskningar. Man kan få ett fint "flow". Ladda bustern, slida och skjut. Blir väldigt smooth och härligt.
 #837395  by SCHNEIER
 
En bra sak när spelet inte går på tid, är att man kan stanna på ställen för att fylla upp sina depåer. Jag vill fylla upp alla vapen, men dom där :MM dyker ju upp hela tiden...

Image

Tycker vissa bossar kunde vara lite småluriga. Nu finns ju möjligheten att spara när som helst i spelet, så det tar ju bort lite av utmaningen. Hade säkert klarat det ändå, men mina tummar hade antagligen gett upp innan. Sjukt obekvämt spel att spela med en XO-kontroller. Att ladda skott och hoppa/glida samtidigt blir mest jobbigt.

Nåja, Einstein, jag menar Wily, är besegrad.

Image
 #837400  by Ufouria
 
Einstein :D Den var bra! Det måste vara han Wily ska påminna.

Jag funderade på om lösenordet behåller E-tanks och M-tanks. Jag skulle inte tro det (men är inte hundra). Däremot borde väl Beat vara kvar i lösenordet om man spelar klart de 8 bossarna och sedan tar lösenordet.

Instagram #sndb.se