• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#795206  by WERY

Ja ettan är ju den svåraste att varva, så jag tog dem i motsatt ordning, först trean och sedan tvåan för att slutligen ta ettan. Det är ju dock mycket som kan gå fel i slutet av spelen, så därför är de svåra.

Se till att skaffa den amerikanska versionen eller Lord of the King till Famicom, så får du rätt hastighet. PAL-versionen är inget att ha.
Jedvard wrote:Har inte klarat något av dessa sjukt imponerad :good:
Majoriteten av dem är ganska svåra också.
Last edited by segasonic on 05 Sep 2016, 08:30, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #795216  by Jedvard

Blev väldigt sugen på DD2....ska prova det till en kopp kaffe imorgon när barnen gått till skolan...är ledig måndagar så vad skulle kunna vara bättre än att ge sig på lite gängbusar i 8-bitar :twisted:
 #795225  by Ufouria

Tvåan är bäst att starta med. Tror den är lättast. Minns inte om det är ettan eller tvåan där jag alltid fastnar (dör) vid stället där stockar slås ut från väggen. Det verkar vara helt random och går i princip inte att undvika. Man förlorar ett helt liv när man blir träffad så trots att man kommer dit utan att förlora ett liv så kan det sluta tvärt (vilket det alltid gör för mig) :(
 #795236  by Ludu

WERY wrote:
Jedvard wrote:Har inte klarat något av dessa sjukt imponerad :good:
Majoriteten av dem är ganska svåra också.
Jedvard var ju redan imponerad, no need to rub it in :roll:

Nä, skojaba :birdo: Jag förstår vad du menar. Grymt jobbat :)

Ufouria: Det är ettan som har den där jäkla väggen där man knuffas ut på sista banan. Så sjukt onödigt hinder som helt saknar mönster och bara handlar om tur. Jag hade mycket roligare med tvåan. Taskigt att enda skillnaden mellan Normal och Supreme Master verkar vara att du antingen får möta den riktiga slutbossen eller inte :lol:
 #795239  by Ufouria

Är det i tvåan man väljer mellan Normal eller Supreme Master? Isåfall ska jag se till att välja Supreme Master nästa gång jag spelar. Har inte klarat tvåan. Minns inte hur långt jag kommit i det.

Ett riktigt bra spel om man gillar DD-serien men vill ha lite mer variation är Bayou Billy. Väldigt underskattat och bortglömt spel med perfekt svårighetsgrad (inte elakt svårt som DD 1) och bra musik. Förstår inte att inte fler spelar det. Kan det vara för att man fastnar på första banan? Det gjorde iaf jag första gången jag spelade det och innan jag visste "hur" man spelar denna typ av spel.
 #795320  by WERY

Ludu wrote:Jedvard var ju redan imponerad, no need to rub it in :roll:
:o
Ludu wrote:Nä, skojaba :birdo: Jag förstår vad du menar. Grymt jobbat :)
8)
Ufouria wrote:Tvåan är bäst att starta med. Tror den är lättast. Minns inte om det är ettan eller tvåan där jag alltid fastnar (dör) vid stället där stockar slås ut från väggen. Det verkar vara helt random och går i princip inte att undvika. Man förlorar ett helt liv när man blir träffad så trots att man kommer dit utan att förlora ett liv så kan det sluta tvärt (vilket det alltid gör för mig) :(
Trean är lättast att varva, då man dels kan spela mer på taktik och även för att det är mindre plattform, än i de första två. Sedan har man voltkastet, som man kan göra på fienderna när man har ett stup framför sig. Tvåan är dock lättare överlag att spela, då det är aningen lättare kontroll och gubbarna rör sig mer smidigt. Man ska naturligtvis välja Supreme Master, när man spelar det. Att komma till näst sista bossen och sedan inte få spela sista banan är bara frustrerande. Stenarna i ettan kan förstöra mycket. En bra taktik är att hålla sig långt framme på skärmen och bara springa förbi dem utan att tveka. Ibland får man se till att hoppa samtidigt.

Gillar Adventures of Baoyu Billy till viss del. Problemet är dock att det nästan är ospelbart i Beat Em Up-läget, då hitbox på fienden är låg och man själv träffas varje gång man själv slår fienden. Lättast är det när man får tag på pinnen och kan slå från avstånd. Annars kul att dom kombinerat tre genrer i ett spel. Mycket bra musik också.
 #795321  by snotcrow

I helgen blev det
Batman
Mega man 3(med dansk dynamit)
Mega man 4(med rakapparat)
Kage(Blue shadow)(med pyton)
Jackal(med rakapparat)

Jag kom på 3e plats i flest avklarade spel med 6 St. Problemet är bara att jag kommer fasiken inte på något mer spel jag klarade :)
Kämpade dock länge med Castlevania 3, punch-out och final mission(S.C.A.T) utan att nå målet.
 #795332  by Ufouria

Eller PAL version "Action in New York" :birdo: Minns dock inte om det är 3 eller 5 hits i den. Orkar inte kolla nu då jag kopplat in min PS3 istället för NES konsol.
 #795347  by WERY

Mig veterligen är Action in New York slöare än S.C.A.T. så det är bättre att spela den amerikanska versionen av spelet.
 #795386  by mickednk

Spela precis igenom Gremlins 2, jobbat på det några dagar med lite slöspelande och idag satt allt. Måste säga att det är lite hat kärlek till det spelet.
 #795401  by mickednk

Hat är kanske att ta i men lite saker som jag störde mig på men som samtidigt gör det till ett charmigt NES-spel.
- Perspektivet, jobbigt i början men man vänjer sig rätt snabbt.
- När man hoppar, hoppar man inte enbart i höjdled utan även uppåt på spelplanen. man landar dock på sin utgångspunkt.
- hoppa mot en vägg så fastnar man, man måste alltid vara en pixel eller två ut från väggen.
- markbundna fiender kan skjuta genom väggar medans man själv inte kan göra det.
- rullband som en ökad svårighetsgrad i bandesign. kanske inte något som är fel men känns billigt. :)

Sen som sagt så är det sånt här som tillför till utmaningen och drivet att vilja klara spelen ökar. dock ska tilläggas att inget modernt spel skulle få kärlek för dessa fel. :)
 #795462  by WERY

Äntligen klarade jag Batman Returns efter många års försök. Det tog dock tid så jag fick inte det lyckliga slutet. Då har jag mer att lära mig vad gäller det spelet.
 #795523  by WERY

Ja det tycker jag att du ska göra. Det är underhållande och har väldigt bra musik, så övergången från Sunsoft till Konami sköttes väldigt snyggt. Det är dock oerhört svårt spel, om man jämför med de två första. Den amerikanska versionen rekommenderas.
 #795617  by Ufouria

Har inte spelat igenom något NES spel på över ett år av förklarliga skäl, men ikväll blev det ett varv Bayou Billy. Riktigt roligt och varierande spel trots att det är ganska kort. Väldigt likt Battletoads, bortsett från längden och svårighetsgraden (BB mycket lättare).

Visst måste det väl vara baserat på Crocodile Dundee? Det står ingenting om det men filmen kom 86 och spelet släpptes 88 i Japan (heter tydligen Mad City där).
 #795621  by WERY

Lätt tycker jag inte att det är men det är klart intressant med sitt varierande innehåll. Hörde för många år sedan rykten om att de ville göra ett spel om Crocodile Dundee, vilket dom inte fick rättigheterna till, så då gjorde dom ett spel med andra karaktärer och en annan historia, som delvis skulle påminna om Dundee-filmerna.
 #795629  by Ufouria

Då är det säkert BB de gjorde.
Jämför man med Battletoads är det väldigt lätt. BB tog mig en dag att klara första gången. Battletoads tog mig flera år (inte effektiv speltid dock) :lol:
 #795685  by WERY

Det längsta jag kommit i Adventures of Bayou Billy var till gatorna i New Orleans. Sedan dog jag och efter det har jag inte lagt så mycket tid på det spelet. Det vore dock en revansh att ta, att klara av det spelet...
 #795821  by WERY

Bara jag överkommer problemet med den dåliga hitboxen i Beat Em Up-läget, så ska det nog kunna lösa sig. Får bestämma mig någon gång för att jag skall spela det varje kväll, tills jag klarar spelet. Då kommer jag varva det förr eller senare. Det är en taktik som har fungerat förut med spel jag inte klarat innan.
 #795946  by atman

Gun Smoke klarade jag första gången förra veckan.

Sen spelar jag igenom några spel jag redan klarat rätt ofta, under sommaren har det blivit dessa.
Zelda II
Punch Out!
SMB1 (såklart)
Kid Icarus
 #795951  by ChrisChrisChris

Kungfu har jag för första gången klarat av iår.
Kanske en lame titel men jag hade seriösa problem med stage 4 bossen och där tog det alltid slut för mig när jag vart liten \:D/
 #796061  by Andreas No 1

Det tog mig ett tag att ta fjärde bossen med, han kastar ju sina jävla bollar/klot mot en, så man måste ju ducka och slå till honom på käften. Femte kan vara lite lurig då han är som Shadowlink, kopierar dina rörelser, men några schyssta hoppsparkar tar kål på honom.
 #796086  by Ufouria

Så där då var stenarna på plats eller nått sånt! DD3 var ju inte så svårt trots allt. Med facit i hand (när man vet taktiken som funkar för sig) så var det väldigt lätt t om. Så jag tar tillbaks att det är omöjligt. :lol: Det säkraste men kanske tråkigaste var att hopp-kicksparka sig genom hela spelet.
DD3.JPG
DD3.JPG (271.48 KiB) Viewed 10053 times
Nästa blir att ta tag i DD 3 (II) till GB eller DD 2 till NES.
 #796094  by WERY

Nämen, där klarade du spelet till slut. Du kan även gå upp/ner på skärmen och göra den vanliga sparken, för att sänka fienden. Den taktiken lämpar sig bäst mot ninjorna, då man ofta tar en med första sparken och sedan när man gör den hårda, så träffar man två samtidigt och sänker båda två till marken.
  • 1
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 227

Instagram #sndb.se