Jag vidhåller att vissa svåra spel känns väldigt lätta när de spelats så mycket att man kan dem utan och innan, men Battletoads skulle jag ändå klassa som väldigt svårt då det finns många fatala misstag att göra. Väldigt mycket precision i ett väldigt långt spel flera olika spelstilar. I spel som Mega Man 1 (som jag inte ser någon svårighet alls i längre) finns det bara en kontrollmetod att bemästra och när den väl sitter är det inga problem att anta spelets utmaningar. Givetvis gör jag misstag nu och då men överlag går det rätt smärtfritt nuförtiden.
I den senare kategorin har vi mina två senast avklarade spel: The Simpsons Bart vs the Space Mutants och Bart vs the World och jag måste ändå medge - int så pjåkiga ändå

Absolut inga toppspel men jag hade betydligt roligare än väntat

Det mesta handlar om att lära sig hantera superhoppet (A+B) och hur Bart landar men jag skulle ändå rekommendera någon slags guide när ni spelar. Det kan bli rätt kryptiskt emellanåt, i synnerhet labyrintbanorna. Jag sneglade på en walkthrough ganska rejält men kände oxå att det var vad som krävdes för att få ut mer glädje av spelen.
Space Mutants hade jag som barn på Amiga så första banan där allt som är lila måste färgas om är totalt inpräntad i min hjärna. Det är på den andra banan de dödliga precisionshoppen kommer in. Lustigt nog finns det från andra banan och framåt alltid ett rejält överflöd av de saker som måste samlas så efter att världens sista lilafärgade föremål försvunnit ligger svårigheten i plattformandet istället för att hitta alla föremål. Det behövs rätt mycket fingerfärdighet men tack och lov finns det många extraliv att hitta. Banorna är varierade och jag tycker att de använt passande karaktärer som bossar trots att de är superlätta
World spelade jag en hel del när jag skaffade kassetten till den nedplockade Simpsonssamlingen. Det borde ha varit kring 2002-2003 som jag mer än en gång tog med mig kassetten till Uppsala och spelade på storebrors NES. Jag tog mig aldrig längre än till Egypten då så det var kul att återvända och se resten av spelet. Utöver ett gömt föremål per bana är det bara sedvanligt plattformande som gäller med ett stänk av utforskande. Då kontrollen i princip är identisk med föregångaren är det lätt att överföra fingerminnet från det ena till det andra. Riktigt kul att det handlar om Mr Burns plan att mörda hela familjen Simpson

Helt i linje med källmaterialet
I slutändan skulle jag ändå, rätt oväntat, vilja ge en rekommendation att ni ger dem en ärlig chans

Utan guide är det nog World som gäller men jag tyckte ändå att Space Mutants var mer intressant

Om ni däremot inte kan komma överens med kontrollen efter ett rimligt antal försök är det bara att ge upp. Den blir aldrig bättre
Sistabossen, du lär inte ha några problem att springa igenom dem