• DUVANS MAMMOR KOMMER BORTOT

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#76895  by Faxandu

Tänkte se om någon har förklaringen på en sak som jag har grubblat på ett bra tag nu.

I Kid Icarus kan man skriva in lösenordet DUVANS MAMMOR KOMMER BORTOT och får då det "bra slutet".

Grejjen är ju att lösenordet är svenskt med dålig stavning på "bortåt". Blev väl antagligen BORTOT eftersom man inte kan välja bokstaven å.

Någon som vet någon historia bakom detta, är det någon svensk som hjälpt till att utveckla spelet?

Vad har ni för teorier?

#76897  by Tawny

jag tror inte det är random i alla fall, någon har lagt in det med vilje.
är inte sverige lite chict hos japaner, abba och sånt.. det var väl nån som var sverige-fantast :)

#76898  by Faxandu

Tawny wrote:jag tror inte det är random i alla fall, någon har lagt in det med vilje.
är inte sverige lite chict hos japaner, abba och sånt.. det var väl nån som var sverige-fantast :)
Man måste ju kunna språket lite för att bygga upp en sådan mening, kanske någon som har studerat i Sverige eller något?

#76900  by Pinge

Är det någon som testat detta lösenord, jag trodde att det var en myt.
ska fan testa det idag, om jag orkar.

#76902  by Faxandu

Har testat det ett antal gånger, det funkar.

#76912  by Filurkatten

Jag tror på slumpen jag.

#76950  by Phredreeke

Spelet har en algoritm för att acceptera resp. neka lösenord, liknande kontrollsiffran vi har på våra personnummer. Nu råkar det här helt enkelt vara en godkänd kombination. Förlåt om jag förstört mystiken för er :P

#76956  by BelfegorC4

Det finns en tråd om detta någonstans =)
Där jag tog upp olika random lösenord från metroid. Men jag tror nu efter några månaders grubblande att koden är inlagd med vilje, och inte någon slump.

#76972  by Phredreeke

BelfegorC4 wrote:Det finns en tråd om detta någonstans =)
Där jag tog upp olika random lösenord från metroid. Men jag tror nu efter några månaders grubblande att koden är inlagd med vilje, och inte någon slump.
Finns en kod som är inlagd med vilja, och det är NARPAS SWORD0 000000 000000. Koden går inte igenom checksum-algoritmen, men spelet godtar den ändå.

(någon som har några dokument om hur lösenorden i Metroid/Kid Icarus fungerar? vore intressant att läsa)

#76986  by Phredreeke

Sorry, har inga dokument om algoritmen.

Tanka hem en password generator till Kid Icarus här och skriv in NARPAS SWORD och klicka decode. Du får då ett felmeddelande om att checksummen är felaktig (och rätt checksum). I det här fallet ska de två sista tecknen vara Wh och inte 00.

Skriv in DUVANS MAMMOR KOMMER BORTOT så får du inget felmeddelande eftersom checksummen är korrekt.

#76999  by Tawny

kan inte duvans mammor vara själva main-koden och därigenom inlagd..?

edit: menar ni också att DANGER TERROR HORROR !!!!!! ochså är random?

#77113  by Faxandu

Är "Daniel Daniel Daniel Daniel" i Metroid också bara en slump? :shock:

#77217  by Phredreeke

Faxandu wrote:Är "Daniel Daniel Daniel Daniel" i Metroid också bara en slump? :shock:
Jupp. Också en kod som går igenom kontrollen. Det finns över 8.7 * 10^40 "godkända" koder*. (alltså 87000 miljarder miljarder miljarder), inte så konstigt att några av de råkar bilda ord/namn.

* Alla dessa kan inte skapas utav spelet dock, och vissa orsakar spelet att resetas precis efter att koden skrivits in

#77222  by Tawny

det låter ändå otroligt tycker jag..
det är ändå 24 tecken på rad som ska stämma, de borde bli en skyhög (o)sannolikhetssiffra på daniel daniel daniel daniel

#77239  by rogerxy

Tawny wrote:det låter ändå otroligt tycker jag..
det är ändå 24 tecken på rad som ska stämma, de borde bli en skyhög (o)sannolikhetssiffra på daniel daniel daniel daniel
8.7 * 10^40 är en skyhög siffra :)

#77249  by Tawny

men är det så skyhögt så borde man ju nästan kunna skriva in vad som helst..

tror inte på slumpen här faktiskt.. överbevisa mig gärna

#77252  by Phredreeke

Tawny wrote:men är det så skyhögt så borde man ju nästan kunna skriva in vad som helst..

tror inte på slumpen här faktiskt.. överbevisa mig gärna
Det må finnas 8,7 * 10^40 koder, men det är av 2,23 * 10^43 möjliga. För varje "godkänd" kod finns det 255 felaktiga koder.

#77254  by Tawny

hmm

#77387  by Kreese

BelfegorC4 wrote:Det kan man.
Denna funkar i metroid.
Cowabu ngaLoa
dingNe sdb00T

(Cowabunga Loading Nesdb 00T)
Ja den funkade!!! Trodde du skämtade. Kan påpeka att det är noll noll T i slutet...

Så coolt! Hur lyckades du hitta denna?

#77390  by Ufouria

:shock:
Hokus pokus?

#77394  by BelfegorC4

Jag bevisade slumpningen i metroid :)
Skrev helt enkelt ner tre forum i metroid passwordgeneratorn och programmet räknade ut checksumman (00T är alltså checksumman)

#77471  by Smart Cat

Nja... Jag vet inte om jag tror på slumpen...
Det är en sak att man får igång spelet med vissa attribut men att man får igång det med bästa slutet tyder väl på lite mer än bara slump

#77527  by Luzur

det där Duvans Mammor vet ja att ja har skrivit en gång för att varva Kid Icarus för länge sen.

#77607  by Faxandu

Dessa lösen funkar också:
MinVolvo142HarV8Motor0W0
GSMHackerHarMestNES0000D
HighChaparallOchZelda0mt
MrGimmickKostarSkjortanc
MegaManMegaManMegaManMuy

:D

Instagram #sndb.se