Jag har snickrat om en Fourscore för att fungera med en famicom med hjälp av neogeo förlängningssladd. Inte allt för svårt faktiskt. På så sätt kan man använda vanliga NES-handkontroller på sin Famicom. Värt att notera är att vissa spel, t.ex. Zelda 2 tillåter spelaren
INTE att använda handkontroller via ext-porten för att styra. Den enda lösningen är att man modifierar sladden som går till p1 och p2 på nes-moderkortet.
Därmed kan AV Famicomen vara värd att tänka på. Det är egentligen den enda officiella famicomen som tillåter externa handkontroller.
japanspel brukar sälja famicoms till rätt bra priser faktiskt mot vad man kan få via ebay.
En universaladapter ifrån clas ohlson eller kjell & co kan driva vilken typ av famicom som helst, det gäller bara att man är noggrann att kontrollera volt och poläriteten innan man kopplar in. Använd för guds skull inte någon ac adapter du har liggandes hemma
Jag lyckades bränna mitt AV Famicom på så vis, men rengjorde och bytte ut två komponenter så var den good to go igen senare.
Retron 5 verkar schysst ifall du inte bryr dig om att det är emulerat. Värt att notera är att retron 5 ej stödjer famicom disk system och troligtvis aldrig kommer bli 100% kompatibel med alla spel. Du kan ju ta det steget längre och skaffa en raspberry pi 2 och göra en emustation av det och ladda ner alla rommar och köra så. Eller varför inte bara använda din nuvarande dator då nes-emulation i dagsläget i princip är felfri där jag rekommenderar fceux över alla andra emulatorer.
"Truly, if there is evil in this world, it lies within the heart of mankind." - Edward D. Morrison