• Förvaring av Snes kasetter

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #271701  by Rickard Ingvarsson
 
Tänkte fråga om nån har nån bra lösning på hur man förvara lösa Snes kasetter?
För som jag har det nu är det världens röra bland spelen, kan fixa ett kort men dom står typ på varanndra nu med den
smala sidan utåt, och så 3 lager högt.
För det första ser man ju inte vilka spel det är och när man ska leta efter nått måste man ta ut alla som står över.

Så skicka upp lite snygga bilder på smarta lösningar!
 #271716  by Ufouria
 
Det bästa vore om det fanns en Nin10Case för SNES kassetter så att man ser etiketten på kassetterna när de strå uppradade.
Värdelöst att det inte finns text på toppen som det gör på de amerikanska. ](*,)
 #271720  by smid
 
Kassetterna är ju dessutom rundade i kanterna och går inte att ställa mot väggen som böcker, till skillnad från de amerikanska. Jag har dom ståendes med chipet nedåt så att man kan bläddra bland dom. Vore dock skönare med någon mer praktisk lösning, finns väl något som liknar nin10case?
 #271725  by Ufouria
 
Jag har mina i en låda i bokhyllan. Har dem lutandes så att man ser överdelen på etiketten.
 #271728  by instinqt
 
Lådor för SNES-kassetter såklart. Har två lådor och två ställ, det täcker mina behov gott och väl.

Image

I själva lådorna är det lätt att "bläddra" bland kassetter då de inte står allt för nära varandra vilket möjliggör just bläddring.

Image

Men i ställen blir det lite svårt (nu gör skuggan efter blixten att man inte ser 3-4 mm av etiketten som i vanliga fall är synlig). Vet man bara hur spelen ser ut så är det inga problem att identifiera dem i ställen heller tycker jag.

Image
 #271730  by Chefren
 
Så jävla efterblivet att det inte finns etikett på kanten . Funderar seriöst på att börja köpa amerikanska bara därför!
 #271737  by smid
 
Ja amerikanska är ju mycket bättre på det sättet. Sen blir det ju bara sämre med N64 där det inte finns etikett på kanten oavsett region. Fanns väl inget annat alternativ än endlabels sedan när Gamecube och DVDfodral kom antar jag...
 #271746  by instinqt
 
Man får väl för fan ställa dem så man vet vilka som står var ungefär. Sen får man småbläddra :)
 #271750  by smid
 
instinqt wrote:Man får väl för fan ställa dem så man vet vilka som står var ungefär. Sen får man småbläddra :)
Jag har mina i bokstavsordning så att man vet ungefär. Vore dock skönt med en låda liknande din.
 #271835  by Rickard Ingvarsson
 
Jag gillar sannas idé bra, lägga dom i någon form av låda men inte fylla den full, utan
lämmna lite plats så att speln viker sig och man på så sätt ser lite av ettiketten.
Det ska jag pröva!
 #750246  by aggraae
 
Undrar mest hur folk förvarar sina kassetter som inte har kartong. Har letat och letat efter bra lådor, backar mm men inte hittat något riktigt bra än.
Så om ni vet någon bra låda eller liknande, kanske någon bild på hur ni förvarar era kassetter på bästa sett och vill dela mer er hade jag blivit glad.
 #750247  by aerobert
 
Skolådor brukar funka bra, eller bara uppställt i en hylla/låda. Kolla runt på ikea bland småpryttlar, ofta brukar saker som inte är tänkt för nån särskild förvaring vara lämpade. Man får tänka...hrrrm....utanför lådan. ;)
 #750255  by aggraae
 
Jo skolådor kan man ju leta upp ett par. Kollat på Clas Ohlsson, biltema mm. Men man vill ju ha en PERFEKT låda xD rätt mått och sånt Hehe
 #750258  by Ufouria
 
Små skolådor är perfekta för SNES kassetter :yes: Dock så ryms det ju inte så värst många i en låda. Dock inget problem för mig då jag bara har ca 24 SNES kassetter/spel och de ryms is två små fina vita skokartonger.
 #750326  by aggraae
 
Attans , de lådorna på Clas Ohlsson var kass. Får undersöka det här med skokartonger nästa vecka :P
 #750333  by instinqt
 
Annars har jag två lådor (modell trälådan på bilden ovan) som jag förmodligen kan leva utan. Passar både SNES och NES-kassetter :good:
 #750528  by havocplague
 
Inte så mycket förvaring som skydd kanske, men det finns ju gott om snuf fit lådor för snes, både pal och ntsc. Inte den smidigaste lösningen kanske, men gör dem i alla fall lite lättare att förvara i en hylla.
 #756968  by T-ugn1
 
en blädderlåda är nästan bästa alternativet om man inte ska lägga dom på rygg,
vilket inte funkar med tanke på vilket utrymme dom skulle ta då.

jag har en måttbeställd låda, perfekt i en byrålåda eller liknande (är även lock på den) annars funkar gammla glasslådor jätte bra (som synes på bilden med gameboyspel i nu)
Image
 #757004  by Riva
 
Annars kan man göra så här :)
Attachments:
11350463_1648870571992474_4580382201192095529_n.jpg
11350463_1648870571992474_4580382201192095529_n.jpg (68.56 KiB) Viewed 14389 times
 #757048  by poppe
 
Tjusigt Riva, har du dom på kassetterna? Finns risk att kassetterna får en annan färg där klisterlappen har suttit efter några år så det är bättre att ha dom på skyddsboxen.
 #757051  by Riva
 
Limmet i sig ska inte missfärga, men har man spelen framme i solen så kommer det bli en annan nyans under etiketten.
Jag har sådana på mina "skitspel". De andra står i vhsfodral med omslag
 #757221  by cefa
 
De va grymt snyggt Riva
 #759317  by Petsson
 
Någon som har erfarenhet av hur PAL-kassetter passar i UGC? Exempelvis den här modellen: http://www.retrogamefreak.com/a-3610792 ... cases-10x/ Står ju att SNES PAL ska passa men har hört annat och hittar heller inga bra referensbilder.

EDIT: Blir nog att beställa från http://www.retrospelboxar.se och testa
Last edited by Petsson on 13 Jul 2015, 22:49, edited 2 times in total.
 #759361  by snotcrow
 
Beställde 100 st från gameseek uk. Boxen var skräddsydd för att passa dem. Vilket gjorde att ca 10 st hade små defekter av transporten. Men inget större fel om man inte är för petig. Någon spricka här och där, och ett hörn av på några.

Alla kassetter jag har testat får ju plats i den(flrutom nes som behövdes lite modigikation). Men ingen "klickar" i om man säger så. Utan skakar man på boxen så skakar spelet. Men de ligger ju still i hyllan, så inga problem där tycker jag. Är på semester nu. Så kan inte ta bild för att visa hur PAL sitter.
 #759419  by frysy
 
Om du har en gammal kasettbandslåda så kan du ju prova att lägga in dem i den, borde ju bli likt ett game case cabinet
 #759420  by daniel
 
Snesspel är för stora för kasettbandslåda. Däremot passar lösa famicom- och mega drivespel utmärkt.
Edit: Jag har funderat på att göra som Riva fast med etiketten på skyddsboxen istället.
Last edited by segasonic on 15 Jul 2015, 06:28, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med kort mellanrum, tack!
 #772709  by Megaloman
 
felixjohansson wrote:Jag kör med universalspelbox från retrospelboxar och det funkar för mig,
Samma här, det fungerar bra och blir fint i bokhyllan.

Det har dessutom blivit en kul sidogrej att hitta de bäst designade omslagen till min samling.

Instagram #sndb.se