(Kvalificering för dag 5-8 inom parantes)
Fencing: bara att styra snett nedåt och egga på A
Triple Jump (17m): Turbotumme på A och håll in B vid hoppen tills du når önskad siffra. ~40° ~40° ~65° hopp för att komma över 17m.
Freestyle Swimming (45.00s): Jag listade aldrig riktigt ut när man ska trycka på B för att andas, men som jag förstått det ska det vara rytmiskt och vid ett speciellt tillfälle. Med turbotumme på A och ett försök att hålla syret uppe fick jag en superomgång där jag vann med tiden 45:37. Jag tänkte "åååååh, så jäkla nära!" Sen när skrivmaskinen dök upp gick jag tydligen vidare! Jag tackade och tog emot

Med råge den svåraste grenen!
High Dive (7.0p): Skönt att det är första grenen för dagen då det inte är mycket strategi från min sida. Alternera höger och vänster och tryck på B för att sedan trycka upp+B strax innan ytan och hoppas på det bästa. Med fyra försök lär man ha tur någon gång. Jag lyckades nå 8.4 en gång tack vare det.
Clay Pigeon Shooting (36/40): Skicka iväg lerduvan med B, sikta med styrkorset och skjut med A. Inga konstigheter. Man har två skott per lerduva så missar man första är det stor chans att rädda situationen. De svåraste är de som åker lååångt ut på sidorna.
Hammer Throw (60m): Tänk Mario Party-rotation motsols fast på en D-pad. Om man håller tummen rätt centrerat når man max ganska lätt sen är det bara att trycka A när atleten blinkar (borde vara liknande på simningen?) och hålla in tills graderna är kring 50.
Taekwondo: Spamma bara B-knappen och sparka ner motståndaren.
Pole Vault (5.40m): Placera ribban på kvalficeringsgränsen direkt så man inte tröttar ut sig i onödan, sen är det bara turbotumme på A och att tajma B ovanför rutan, hålla in och släppa den innan staven tar i ribban.
Canoeing (4800p [runt 1.56s utan straff är runt 4840p]): Kör framåt med A och backa med B. Lär dig banan! Efter första loopen (åk igenom porten uppifrån och ner), börja backa direkt då nästa port är en reverse.
Archery (90p): Ladda upp styrka med A och släpp pilen med B. Vinden utgår från kartan upptill, så pekar pilen nedåt innebär det höger. Pekar pilen uppåt eller nedåt, parera i motsatt riktning höger eller vänster med hälften av den enhet som står (12m uppåt = 6° Höger). 30m: 0° uppåt, styrka strax under U:et. 50m: 0° uppåt, styrka strax ovanför P:et. 70m: ~5° uppåt, styrka turbotumme nära toppen. 90m: ~12° uppåt, styrka turbotumme nära toppen. Vid med- eller motvind kan man köra högre eller lägre styrka på de första två längderna eller justera höjden på skottet på de andra två.
Hurdles (2.33s): Turbotumme på A och tryck B just innan häcken. Inga konstigheter.
Horizontal Bar (8.0p): Den konstigaste av alla! Här fick jag göra en massa jäkla research för att fatta något alls. Till slut kunde jag förstå: egga på för att rotera snabbare. Under rotationen dyker det upp rörelser i textrutan, exempelvis jump, forward wheel etc. Beroende på vart du är i rotationen dyker olika rörelser upp så vill du göra något specifikt väntar du tills du ser den texten och trycker B. Nu till det som inte förklaras någonstans: FORTSÄTT SÅ LÄNGE DU KAN!! Jag trodde att man fick minuspoäng om man inte hoppade av så fort man kan när finish börjar dyka upp i rörelsepoolen men det är helt tvärtom. Största delen av rotationen står det bara finish men nu och då dyker en annan rörelse upp. Istället för att ha turbotumme i slutet höll jag kraftnivån runt mitten. På det viset flög inte de andra rörelserna förbi för snabbt och det var lättare att pricka av och fortsätta uppvisningen. Stirra dig blind på textrutan och tryck B så fort du ser något annat än finish. Vid bakåtrotation är det bara en annan rörelse så den kan vara svår att tajma. När du snurrar framåt kommer två strax efter varandra så då är det lättare att vara beredd på nummer två. Trots detta är det ändå lätt att missa och hoppa av vilket jag gjorde dussintals gånger. Jag började alltid hålla uppåt på D-paden så fort atleten släppte räcket och jag landade iaf alltid korrekt. Jag har hört från andra håll att man ska trycka just i landningögonblicket men det funkade aldrig för mig.