Det skulle nog gå bättre nu. Lite knepigt att man bara har ett liv men man får två gubbar till när man besegrat dem. Banorna är väldigt korta och ganska enformiga, lätt att lära sig mönster. Bara att nöta(om man har tålamod)
Jag påbörjade ett nytt varv, återigen med 29 liv utöver det jag använde. Jag körde på som vanligt, samlade ihop ett par extraliv och kom till eldbanan. Jag dog ett par gånger men skillnaden den här gången var att jag alltid hann plocka upp mina options. Vägen tillbaka till full uppgradering blev betydligt kortare så resten av banan var inte lika tung som på första varvet. Något jag noterade under hela banan var att jag aldrig hamnade under 29 nere i vänstra hörnet. Skulle jag kunna hålla mig ovanför hela vägen?
Andra halvan var en ren barnlek med mitt pimpade rymdskepp. Väggkanonerna som gett mig problem innan oskadliggjordes med den ständiga ström av missiler jag skickade ut. När jag mötte slutbossen hade inga fler liv gått till spillo och siffran 35 representerade det antal liv jag hade kvar. Ett par välplacerade lasrar senare ökade farten och flyktscenen startade. Krockar till höger och vänster men när jag inte längre fick styra mitt skepp var jag två liv ovanför startsiffran

Med andra ord hade Konami-koden inte behövts. Planen var att öva med den aktiverad för att sedan köra helt regelrätt men med resultatet av sista genomspelningen känner jag inget behov. Nu kanske inte alla håller med mig om att det var "utan fusk" men jag ser det som att jag slog en strike på bowlingbanan med rännskydden uppe utan att ta i dem. I min bok är det helt okej

Grymt roligt spel för övrigt, inte lika frustrerande som Gradius. Jag ser fram emot att testa multiplayer med någon som uppskattar genren