• Problem med Famicom

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#71679  by nissling

I vintras fick jag en Famicom i Julklapp tillsammans med en FDS som nu har blivit såld.

Problemet är det att jag inte får något ljud på den. Jag spelar på en TV som stödjer NTSC-signal och jag får färg, men oavsett hur mkt jag höjer blir det inget ljud. Någon som vet vad felet är? Det har inte vart ljud på den en sekund över huvudtaget.

Ska jag kontakta säljaren (som jag har på Msn) och be honom om hjälp eller är det något jag kan fixa.

#71695  by Phredreeke

Bara för att TVn stödjer NTSC-signal betyder inte att den stödjer NTSC via antennkabel. Via antennkabel så ligger ljudet på en annan frekvens på NTSC än PAL.

Om du är händig kanske du kan löda dit en AV-utgång. http://www.famicomworld.com/Workshop/AV_Mod.htm

#71711  by nissling

BelfegorC4 wrote:Kopplas med antennsladd eller videokabel? =)
Öhh, RF. Går väl inte att ha Videokabel (va sjutton nu det är) via Fc.

Och löda? Nädu, sådant gör jag bara med Sega.

#71717  by BelfegorC4

öööööh då kan du inte få något ljud.
Om du inte kopplar genom någon apparat som konverterar dina ljudsignaler.
Bästa lösningen är att modda.

#71798  by AndiOne

hehe en vanlig antennsladd inbakad i ett Famicomtitelpaket?

#71799  by nissling

nes_nerd_no_1 wrote:Testa med en sån här kanske?

http://cgi.ebay.com/NINTENDO-FAMICOM-RF ... 638Q2em122
Ebay får jag inte handla på men Spelfyndet har jag vart kund hos och nån gång jag köpte av demmedföljde en sådan kabel. Ska kika i min låda när jag kommer hem.

Tack för tipset kompis : D

#71850  by Kreese

http://www.famicomworld.com/Workshop/AV_Mod.htm

När jag försökte modda ett NES 2 (antar att det är samma teknik) så gick vi bet. Det funkade aldrig. Men det kanske funkar om man följer denna guiden.

Annars kan jag bara rekomendera dig att sälja ditt Famicom... Du kommer aldrig få det att funka på en PAL tv! Finns kanske nån modell som klarar signalen, men jag är tveksam.

Image

Denna famicom är det vi i Sverige ska skaffa om vi är sugna på att spela FC spel. Den har stöd för AV ut, dvs. du kan ansluta den via en scart...

Lycka till!

#71853  by nissling

Well, det är inte så många Japanska spel jag vill ha, vill hellre ha den för att Nes-spelen skulle gå i rätt hastighet. Men å andra sidan blir det nog lättare med en amerikansk Nes som man kan köpa på Ebay. Ska fan försöka övertala mor och far, dem tror att Paypal är jättefarligt. :lol:

#71854  by BelfegorC4

En annan lösning om du bara vill spela några famicom spel, är en famicom pirat =)
Dessa brukar använda sig av gul,röd,vit och kunna spela upp spelen i rätt hastighet =)

#71855  by nissling

Men då är det inte orginal-kontroll och piratkopior är olagligt.

#71857  by BelfegorC4

"Some of Nintendo's patents on the Famicom expired in 2003, followed in 2005 by NES-specific patents such as those covering the 10NES lockout chip. While Nintendo still holds various related trademarks, NES hardware clones are no longer necessarily illegal on the basis of patent infringement. This matter is complicated by the effect of different patents awarded in different countries, with different expiration dates. Nintendo sued Gametech in 2005 for selling the PocketFami, despite the patent expiration. Nintendo lost this suit."

Jag har en sådan PocketFami =) Vissa av patenterna har gått ut och då är det fritt fram för företag att göra andra versioner.
Edit: min pocketfami har kontroller som är identiska mot Famicom kontrollerna.

#71866  by Tawny

borde inte utseendet/designen på konsolen och kontrollerna vara copyright på?

#72054  by Phredreeke

Testa om du kan tuna in enbart ljuddelen på en video, och sen dra audio-kabel från videon till en stereo, medan du kör bilden på TVn.

#72104  by Lalle-Man

angående famicom.. ja koppla in mitt i videon å fick bild å ljud.. men sen efter en stund spelande så blev bilden blå å för att få fram spel-bilden igen fick ja sitta å ha andra kontrollen i munnen å skrika i micken :roll:

nissling: när ja får tag i en signalomvandlare meddelar ja dej ;)

#72179  by Phredreeke

Lalle-Man wrote:angående famicom.. ja koppla in mitt i videon å fick bild å ljud.. men sen efter en stund spelande så blev bilden blå å för att få fram spel-bilden igen fick ja sitta å ha andra kontrollen i munnen å skrika i micken :roll:

nissling: när ja får tag i en signalomvandlare meddelar ja dej ;)
min tanke var att köra enbart ljudet från videon, och ställa in bilden på tvn.

#72182  by Lalle-Man

ja.. å för att göra de måste man ha ett famicom me AV utgång.. annars é de bara en enda sladd å de blir svårt att kunna klippa ut så ljudet hamnar i videon å bilden i tv:n då utan att koppla allt te videon.. :roll:

#72252  by Phredreeke

Lalle-Man wrote:ja.. å för att göra de måste man ha ett famicom me AV utgång.. annars é de bara en enda sladd å de blir svårt att kunna klippa ut så ljudet hamnar i videon å bilden i tv:n då utan att koppla allt te videon.. :roll:
Finns antennsplittar. Annars så kan du ju helt enkelt loopa genom videon (men du tunar tvn på Famicomets kanal, inte videons).

Videon kopplar du till en stereo eller så. Du kör alltså inte ljudet på tvn, tvn är bara till för bilden. Videon är till för att plocka ur ljudet och skicka till stereon.

#72307  by Kreese

Problemet är att ljudet inte går att få att låta bra överhuvudtaget, det går att utskilja ljud i nått läge (när bilden är totalt värdelös), men icke acceptabel kvallité. Nu snackar jag iofs. om NES2 (USA) så det kanske skiljer sig mot Famicomen...(?)

#73058  by SirDjorgo

Du behover en san har for att kunna lira Famicom pa din TV

http://store.gameasylum.us/tvvigasycont.html

Edit; Modda INTE din famicom konsol om du vill att den ska fungera som det ska. Spelen ar lampade att spela pa 60hz for att dom ska fungera flytande och spelar man famicom spel pa PAL 50hz sa kommer det ga mycket langsammare och spelen kommer inte att rulla pa lika bra. Kan ibland upplevas pa NES konsoler som spelar FC via adapter och aven via en hel del famicom kloner som spelas via PAL tv sa att saga...

#73060  by rogerxy

SirDjorgo wrote:Du behover en san har for att kunna lira Famicom pa din TV

Edit; Modda INTE din famicom konsol om du vill att den ska fungera som det ska. Spelen ar lampade att spela pa 60hz for att dom ska fungera flytande och spelar man famicom spel pa PAL 50hz sa kommer det ga mycket langsammare och spelen kommer inte att rulla pa lika bra. Kan ibland upplevas pa NES konsoler som spelar FC via adapter och aven via en hel del famicom kloner som spelas via PAL tv sa att saga...
Men den såg bara ut att ha A/V-input, det har man ju inte från en omoddad famicom

#73114  by Phredreeke

SirDjorgo wrote:Du behover en san har for att kunna lira Famicom pa din TV

Problemet är inte att det är NTSC, det klarar många tv-apparater av idag. Problemet är att det är NTSC via antennsladd, och det är ytterst få svenska tv-apparater som klarar det.

Känner inte till någon mod för att göra Famicom/amerikansk NES till 50hz. Skulle isåfall vara att ta bort PPUn och sätta dit en från ett europeiskt NES istället.

NTSC-PAL konvertern skulle funka om man hade amerikanskt NES och en TV som visar NTSC i svartvitt (vissa tv-apparater får rullande bild på NTSC, de skulle fortfarande få rullande bild med adaptern) Den funkar inte om man har ett Famicom eftersom Famicom enbart skickar ut RF-signal (utan mod)

Instagram #sndb.se