• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#715359  by Ludu

Jag klättrade igenom 32 banor av is tidigare. Trots Popos sorgliga personbästa i längdhopp blir spelet ändå ganska trevligt när man väl kommer in i det :) Det blev inga skyhöga poäng då jag som max tog mig igenom 8 berg på raken innan Game Over.

Inget toppspel, men bättre än jag minns det :)
 #716982  by Shigeru

BAM!

Länge sen jag spelade NES men nu blev det dags att prova (och klara) SW II och jag blev INTE besviken! Riktigt kanonspel på alla sätt och vis, blir fler genomkörningar av denna spanjor!
 #717020  by Toktotte

Är själv oskyldig, men en av våra stammisar på spelkaféet tog sig igenom Rygar för ett par dagar sedan, Ligar är verkligen ett as...

Utöver det har spel varvats till höger och vänster, säkert 30 avklarade titlar på två veckor. Populärast är Mega Man 2 med 7-8 genomspelningar. Topptiden är dock fortfarande på ganska blygsamma 48.XX minuter.

Har själv knappt haft någon tid över för spel, men en sväng genom Buckyharen har jag i alla fall mustat med :)
 #717051  by Shigeru

Idag blev det dags att prova Chip N Dale 2, lättsamt och trevligt spel, ettan var en favorit som barn (även fast jag inte själv ägde det). Inga större svårigheter men det kan ju vara skönt det med ibland! :) Tyckte slutbossen var rätt härlig, om än lite väl lätt!
 #718204  by Ludu

Snyggt Sone! :) Det är riktigt underskattat faktiskt.

Kul med handritad karta, jag gjorde oxå det till Kid Icarus :D

Edit: Remx, bra jobbat! Fick du se någon slutfilm? När jag till slut klarade det hakade spelet upp sig. Shredder återuppstod och började smocka Donatello i fejset men jag tog ingen skada och knapparna gjorde ingenting :lol:
 #718539  by Tregorv

En sak jag tänkt på länge:
Har velat klarat battletoads sedan 94-95 då mina långväga kusiner fick de då jag och min mormor var och hälsade på,
insåg för länge sedan att det är ett spel som krävde mer memoresering än skicklighet och har då övat en hel del med hjälp av emolatorer för att sen klara det på konsol.

Tycker själv att det är fusk då det inte hade varit möjligt att göra när spelet släpptes, men vad säger massan?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 #718543  by Shor

Det är väl upp till var och en vad som dom tycker är fusk.
Jag ser det bara som ett väldigt effektivt sätt att öva på spelet. Varför inte utnyttja moderna hjälpmedel när de finns är så som jag tänker.
Oavsett måste du ju ändå vara duktig på spelet för att klara det "på riktigt"...så din skicklighet blir ju inte sämre för att du övat med save states.
Om du kollar på alla som speedrunnar spel så sitter dom ofta med save states (ofta på flashcarts på riktig konsol) när dom ska öva vissa segment i spelen.

Att spela igenom det på emulator med save states innan varje svårt hinder (eller överhuvudtaget) ser jag som fusk dock.
 #718554  by Tregorv

Ja så är det väl, men då mitt samlande är pga ren nostalgi så känns det fel att öva på nostalgiska spel på moderna sätt. Hade gärna klarat battletoads genom övning på konsol men anser det vara alldeles gör svårt för mig så jag ser ingen annan möjlighet att klara spelet än att öva på emulator.

Tänkte mest på rubriken som vi skriver i. Om jag klarar spelet utan att använda fusk i omgången jag spelar i (på konsol) så har jag en fördel om man tänker på vad jag hade 94-95 då jag spelade battletoads för första gången.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 #718726  by Ludu

Nä Battletoads känns överlag som ett sånt spel där man trots flera genomspelningar snabbt kan klanta bort alla liv till en Game Over så du kan känna dig stolt :good:

Jag övade med originalhårdvara och koden som gör att man börjar med fem (eller var det sex?) liv innan jag kände mig säker nog att köra helt legit :) jag gjorde precis samma med Double Dragon II där det finns en continue-kod men bockade inte av det som avklarat förrän jag klarade det helt utan Game Over.

Mycket bra jobbat :good:
 #720426  by Yffisch

Drog igenom Probotector 1 och Probotector 2 efter varandra helt utan fusk. De var faktiskt rätt lätta när det väl kom till kritan! Svinroliga spel som kan spelas om och om igen!
Någon som klarat Bayou Billy?!
 #720434  by Mikegyver

Har klarat den japanska versionen av Bayou billy kallad Mad City för ett tag sedan.

Gillade då den versionen men vet att den är enklare medans pal och usa spelet var tweekat för att bli lite svårare och från vad jag kommer ihåg så är det bara frustrerande
 #720435  by Yffisch

Någon här skrev att Castlevania 2 är lätt, men värdelöst. Det kan jag verkligen inte förstå. Det är ett mycket magiskt spel! Ganska lätt som sagt och det kan bli lite repetitivt när man lär sig hur det är upplagt, men det är långt från dåligt!
Men alla har väl olika smak antar jag :)

Hur får ni förresten motivation till Metroid? Jag spelade det aldrig när jag var liten utan det är nu på senare tid jag börjat spela det, men jag orkar inte lira mer än någon halvtimma. Är det något jag missar? Får man massa coola skillz och features senare i spelet eller vad är grejen? Det är lite mycket labyrint och komma ihåg vilka vägar man tagit för att jag ska gilla det!
Mikegyver wrote:Har klarat den japanska versionen av Bayou billy kallad Mad City för ett tag sedan.

Gillade då den versionen men vet att den är enklare medans pal och usa spelet var tweekat för att bli lite svårare och från vad jag kommer ihåg så är det bara frustrerande
Ja usch, att komma igenom första banan utan kyckling är omöjligt :)
 #720437  by Mikegyver

Gillar inte riktigt första metroid tror det är ett sådant spel som blir bra först man vet hur man klarar det tycker lite likadant om zelda 1

Som sagt så var bayou billy bra mycket enklare på famicom men tror att man kunde göra någon karate spark som underlättade fighterna lite
 #720444  by Kahn

Motivation till Metroid är inte svårt för en annan som har spelat de hela livet :)

Finns items och skills att lära sig under spelets gång, alla behöver man inte ta, men underlättar på vissa ställen.
Det är sinnessjukt bra musik genom hela spelet och fina färgkombinationer i världarna. Jag ser ingenting som är dåligt med spelet förutom att de känns lite kort.
 #722051  by Skoberget

Spelade Kid Icarus för första gången på ~25 år i helgen. Tog kanske 2.5h att spela igenom det och dog 3 gånger tror jag. Mest störande sättet att dö på var när jag kom fram till andra bossen med en eggplant på huvudet - var bara att hoppa ner i lavan. Eggplants var för övrigt det som tog mest tid då jag lyckades få dem på mig alldeles för mycket - annars så klarade jag både värld 1 och 3 utan att ramla ned en enda gång vilket var lite oväntat.
 #722647  by Ludu

Little Samson! Jäklar vilken pärla till spel :D jag hann till slutborgen igår men fick besök så jag skrev upp lösenordet. När jag fortsatte idag var mina karaktärer tillbaka på ruta ett så sluttampen var inte att leka med :$

Grymt roligt spel! Till er som har det i samlingen men inte hunnit ta er igenom det rekommenderar jag skarpt att ni tar er tiden. Ni lär inte bli besvikna :good:
  • 1
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 227

Instagram #sndb.se